Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage avtagbare stormatter.


judas

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve å lage meg avtagbare stormmatter. Kjæresten kan sy,men foreløpig er jeg ikke heeelt sikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Har tenkt på noe borrelås i kombinasjon med en tredd line i maljer,men er ikke helt i mål.

-Noen som har prøvd seg på dette eller har noen gode forslag?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Dette er spennende! Har alltid lurt på hvorfor ingen teltprodusenter har presentert en slik løsning.

Jeg vurderer borrelås, kombinert med trykkknapper.

Hold oss oppdatert på fremdriften!

Det er litt avhengig av kva som er grunnen til at du vil ha stormmatter. Er det bare for at teltet skal vera tett mot bakken, er nok ei slik løysing grei. Dei teltprodusentane som har brydd seg om å lage telt som er tett mot bakken, har derimot greidd dette utan å bruke stormmatter.

Dersom målet er å bruke stormmattene som ein del av forankringa, må det i alle fall festast betre enn med borrelås og trykknappar, ordentlege knappar eller liknande bør fungere. Borrelåsen må likevel til for å tette, men borrelås og snø, er ein kombinasjon som eg er veldig glad for at ikkje er brukt på vinterteltet mitt i alle fall.

Dersom ein teltprodusent ville finne på å lage noko slikt, ville eg tru han vil bruke ein lang glidelås av det litt kraftige slaget, og ein klaff med borrelås over. Festeopplegget vil uansett medføre ein betydeleg meirvekt. Ikkje betydeleg i forhold til totalvekta av teltet, men betydeleg i forhold til meirvekta som stormmatter representerer. Det ville sikkert verte skrytt opp i skyene, og bli testvinnar i Fjell og vidde. Men i praktisk bruk, trur eg det vil bli ein flopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei! Vurderer det samme selv, men jeg har tenkt å sy dem på så de sitter permanent. Har et Helsport Rondane-telt, og skulle gjerne hatt stormmatter på det. Er det noen som har forslag til hvordan det bør gjøres, hva slags stoff og tråd jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vurderer det samme selv, men jeg har tenkt å sy dem på så de sitter permanent. Har et Helsport Rondane-telt, og skulle gjerne hatt stormmatter på det. Er det noen som har forslag til hvordan det bør gjøres, hva slags stoff og tråd jeg bør bruke?

Helsport gjør slikt for deg hvis du sender det dit. Mener det koster 850,-. Sikkert billigere å gjøre det selv men da blir det bra gjort.

Alternativt kan du kontakte de for å kjøpe et passe "flak" med samme duk som er brukt i teltet. Mulig de og har alle mål som trengs å du kan bestille mattene å sy de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du kontakte de for å kjøpe et passe "flak" med samme duk som er brukt i teltet.

Dersom målet er at stormmattene skal bidra med forankring, ville eg valt eit stoff som ikkje er så glatt. Litt tyngre, men så treng ein ikkje så store flak som ein må ha dersom glatt teltduk skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom målet er at stormmattene skal bidra med forankring, ville eg valt eit stoff som ikkje er så glatt. Litt tyngre, men så treng ein ikkje så store flak som ein må ha dersom glatt teltduk skal fungere.

Det har jeg erfart på et iglotelt. Jeg sydde rett og slett pluggløkker på stormmattene. Da holdt de seg på plass hvis det ikke var så fast snø at det bare var å trakke snøen fast rundt teltet.

Hvis mattene skal være løse burde en god borrelås gjøre jobben.

Ellers så syr jo Helsport stormmatter på deres telt for en overkommelig pris.

http://www.helsport.no/no/SERVICE/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kanskje glidelåser er løsningen? Muligens ikke like lett å sy på selv, men gjør det hvertfall rimelig brukanes når det kommer til å enkelt ta av på, + det tåler endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Tar oppigjen denne tråden. Noken som har prøvd å montere borrelås på stormmatter som er fastmontert i teltet? Tenker da borrelås av typen biltema selger med kraftig lim på baksida, der den eine delen av borrelåsen limast på undersida av stormmattene, og den andre delen på innsida av ytterteltduken, så en kan legge opp stormmattene når det ikkje er vinter. 
Bakgrunn: Litt bekymra for for dårlig lufting på et hilleberg kaitum 3 med påsydde stormmatter, og gidder ikkje springe rundt å finne flate steinar å legge på mattene for å unngå blafring sommarstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, i72 skrev:

Tar oppigjen denne tråden. Noken som har prøvd å montere borrelås på stormmatter som er fastmontert i teltet? Tenker da borrelås av typen biltema selger med kraftig lim på baksida, der den eine delen av borrelåsen limast på undersida av stormmattene, og den andre delen på innsida av ytterteltduken, så en kan legge opp stormmattene når det ikkje er vinter. 
Bakgrunn: Litt bekymra for for dårlig lufting på et hilleberg kaitum 3 med påsydde stormmatter, og gidder ikkje springe rundt å finne flate steinar å legge på mattene for å unngå blafring sommarstid.

På mitt Helsport Svalbard funker det helt fint å bare dytte stormmattene inn under duken, så slipper jeg blafring. Sikker på det ikke funker hos deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, whistler skrev:

På mitt Helsport Svalbard funker det helt fint å bare dytte stormmattene inn under duken, så slipper jeg blafring. Sikker på det ikke funker hos deg?

Jeg gjorde det samme på en tidligere Helsport-modell jeg hadde. Funker som bare det.

Edit: Tror jeg og @rayunpostet det samme rådet, på samme tid :)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Ville ikkje det blitt bedre ventilering/mindre kondens om en hadde ei lita glippe mellom bakken og ytterteltduken, samt åperom mellom ytterteltduken og innerteltduken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, i72 skrev:

takk for tips. Ville ikkje det blitt bedre ventilering/mindre kondens om en hadde ei lita glippe mellom bakken og ytterteltduken, samt åperom mellom ytterteltduken og innerteltduken? 

Helsport anbefaler på sin nettside at når de monterer stormmatter på telt som ikke har dette fra før, anbefaler de at det sys på en ekstra innluftsventil. Ellers er riktig avstand mellom inner og yttertelt av betydning, også god luftgjennomstrømning i teltet. Få vinden inn gjennom den ene ventilen og ut av den andre. 

Ellers er det mye annet man kan gjøre for å begrense kondensen http://www.helsport.no/unnga-kondens-i-teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.