Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalshorn


Emil

Anbefalte innlegg

Torsdag 17.6-2010

Romsdalshorn er jo en type tur som en før eller siden må få i samlinga. Jeg og Lars fant ut at det var greit å få gjort unna denne turen tidlig i sesongen, har hørt mye skremselspropaganda om steinsprang og taulagskøer opp Nordveggen.

Nordveggen. Dette er nok velkjent stoff for de fleste, men jeg skriver en liten skvett likevel.
Etter å ha gått opp til den store ryggen fra Vengedalen var det ikke vanskelig å finne innsteget på Nordveggen, stien bærer preg av de hordene av mennesker som går denne ruta hver sesong.

Lett klyving opp forbi 2`er-terreng til standplass i et dieder. Videre gikk vi to taulengder på 4tallet før vi kom inn på en enorm avsats oppe i fjellsida. Videre opp var terrenget så lite utsatt at vi slengte tauene på nakken, klyving til topps.

Regn og ruskevær medførte dårlig sikt, skuffende å ikke få full oversikt på de mektige fjellene rundt seg. Men vi fikk da noen glimt innimellom bygene.Vi søkte ly og spiste ei brødskive i hytta til Arne Randers Heen før vi satte igang med returen.

Etter 3 lange og fuktige rappeller var vi nede på ryggen igjen og kunne skli på snøbreen ned i Vengedalen.

Kort oppsummert: 2 taulengder opp, 3 rappeller ned, klassiker i boks!

post-5934-133474700113_thumb.jpg

post-5934-133474700133_thumb.jpg

post-5934-133474700147_thumb.jpg

post-5934-133474700165_thumb.jpg

post-5934-133474700181_thumb.jpg

post-5934-133474700198_thumb.jpg

post-5934-133474700215_thumb.jpg

post-5934-133474700244_thumb.jpg

post-5934-133474700262_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle som venter på sola for å gå ut tydeligvis... :lol: Ser ut til at dere fikk fjellet for dere selv. Føringsturene med fjellfestivalen blir fulle med en gang, så toppen er svært populær

Nå er bildefunksjonen dritings igjen. Bilde nr 8. Riktig bilde dukker opp når vinduet åpnes.
Det hjelper å være kreativ med navning av filvedleggene, for det er nok blitt svært mange 1.jpg, 2.jpg etc her på forumet etterhvert... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som venter på sola for å gå ut tydeligvis... :-) Ser ut til at dere fikk fjellet for dere selv. Føringsturene med fjellfestivalen blir fulle med en gang, så toppen er svært populær

Det hjelper å være kreativ med navning av filvedleggene, for det er nok blitt svært mange 1.jpg, 2.jpg etc her på forumet etterhvert... :-)

Låter fornuftig, systemet blander altså inn bilder med samme navn fra andre rapporter. Snodig at ikke flere ble forvekslet, da jeg har valgt et spenstig spekter fra 1jpg-9jpg :lol:

På tross av været var vi nok ikke alene på hornet, det tror jeg faktisk er på grensa til umulig å få til på denne årstiden.

Slo av en prat med en Romsdaling som kom rappellerende ned når jeg holdt på med 2 standplass, han holdt på med besiktigelse av ny rappellrute, denne gangen på bortsida av Nordveggen. Så møtte vi en annen lokal klatrer på toppen.

Ikke noe dumt tiltak med ny rappellrute, rart at det ikke har skjedd ulykker da rapellruta går inn i Nordveggruta. Er jo mye løst fjell i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig tur til en vakker topp! :) Synd været ikke var det store, men man kan jo nesten aldri stole på yr.no i de traktene...

Når det gjelder feilen i bildefremvisning har det med at forumet forveksler det opplastede bildet med andre bilder som har samme navn. Har skjedd flere ganger før, og det hjelper å skrive noe mer enn feks "a, b, c" eller "1, 2, 3".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig tur til en vakker topp! :) Synd været ikke var det store, men man kan jo nesten aldri stole på yr.no i de traktene...

Når det gjelder feilen i bildefremvisning har det med at forumet forveksler det opplastede bildet med andre bilder som har samme navn. Har skjedd flere ganger før, og det hjelper å skrive noe mer enn feks "a, b, c" eller "1, 2, 3".

Kan ikke skylde på noen andre en seg selv, for værmeldingene traff ganske så bra. Men jeg vil heller ha toppen for meg selv i ruskevær en å dele den med haugevis av turister og guider (både på toppen og i veggen) :P

Hadde været vært bedre ville vi nok valgt Nordvestkanten(5-) for klatringa sin del, det er mye klyving og lite klatring opp Nordveggen. Bare et tips om du tar turen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.