Gå til innhold
  • Bli medlem

Buss eller annan transport från Bolnastua?


Niklas Åkerlund

Anbefalte innlegg

Jag planerar en tur i de svenska fjällen med avslutning vid Nasafjäll, omkring den 20:e juli, för att sedan gå ner till Bolnastua och E6:an i Norge. Min undran är så hur jag ska ta mig hem (Skellefteå, Sverige). I Storjord ett par mil norrut längs E6:an kan jag hoppa på bussen från Bodö, den går sedan hela vägen till Skellefteå (via väg 77/95). Men jag skulle alltså behöva veta tider på bussar eller andra transporter som kan ta mig upp från Bolnastua till Storjord (eller upp till Fauske).

Jag har varit i kontakt med en norsk turist- och reseservice och de säger att de varken finns buss eller någon annan form av förbindelse på denna sträcka. Är det verkligen möjligt? Det är ju ändå en europaväg vi pratar om. - I så fall får jag väl lifta, antar jag, men det vore bra att veta om det gick bussar. Är det möjligen någon som vet något om detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Det går tog over Saltfjellet helt til Bodø. Du må bare kikke på NSB.no, få finner du sikkert ut tidene:) Haiking er vel også en mulighet? Det går en del trafikk den veien om sommeren.

PS: Hvis dere går ned mot Umbukta ( Bolna- Virvatnet- Sauvasshytta-Umbukta) så kan dere jo hoppe på Blåvegenbussen, men det er vel kanskje derfra dere starter?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den samme utfordringen i fjor.. Prøvde å få NSB til å stoppe på Bolna, men det var helt umulig. Stasjonen er ikke lenger tillatt å bruke pga feil på perrongen.

Det er heller ingen buss som går dette strekket. Selv prøvde jeg å haike uten hell, og endte opp med taxi til Lønsdal. Den løsningen er IKKE å anbefale. Kostet 2500 kroner..

Jeg støtter definitivt forsalget om å gå videre på Lønsdal. Bolna er et ikke-sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för alla informativa svar!

Hvis dere går ned mot Umbukta ( Bolna- Virvatnet- Sauvasshytta-Umbukta) så kan dere jo hoppe på Blåvegenbussen, men det er vel kanskje derfra dere starter?

Jo, det är vid Blå Vägen som jag hade tänkt starta. Jag skulle ju kunna vända på det hela och starta vid Nasafjäll, men det känns helt fel. Denna vandrings mål skulle liksom vara det gamla gruvområdet på Nasafjäll.

Jeg ville ha gått til Lønsdal stasjon og ta toget ned til Røkland eller Rognan for SilverExpressen videre.

(det er ca 2 mil fra Bolna til Lønsdal).

Ja, det låter som det rimligaste i detta fall, men det känns som onödiga extra två mil och då ska jag ändå behöva byta buss och krångla innan jag kommer in i Sverige. När vandringen väl är "avklarad" vid Nasafjäll, så kommer det att kännas lite besvärligt.

Selv prøvde jeg å haike uten hell, og endte opp med taxi til Lønsdal. Den løsningen er IKKE å anbefale. Kostet 2500 kroner...

Jag stod själv uppe i fjällen och haikade (liftade) utan framgång förra helgen, så jag vet hur det kan vara. En skäggig, illaluktande karl med stor ryggsäck riskerar att få se många bilar passera förbi, tyvärr, hur gladlynt han än är. Och taxi, nej, det kan, som du säger, inte anbefallas. Tvåtusenfemhundra NOK, det skulle svida!

Jag ville verkligen avsluta denna vandring i Nasafjäll, men det verkar bli så opraktiskt, att jag nu är inne på att styra om det hela och från Vindelkroken i stället vända österut - farväl Norge - och avsluta nere i Ammarnäs. Det är i alla fall en plats.

Det är en liten besvikelse, men Nasafjäll ser ut att få vänta till en annan gång. (På något vis känns det ändå rätt och riktigt att den gamla, mytomspunna platsen ligger vid ett ikke-sted).

Ha en skön sommar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Niklas jeg tok en e-mail til ruteopplysningen og fikk bekreftet det alle vel har skjønt, det går ingen rutegående transportmidler fra Bolna. For noen år siden var det både buss og togforbindelse der, men så tror jeg at bussen ble nedlagt for ikke å konkurrere med toget. NSB takket for dette med å ilegge en avgift på stopp på Bolna på 800 kroner, og nå har de vel lagt ned stasjonen fordi det ikke er nok passasjerer tenker jeg. :?

Jeg har selv tenkt å ende opp nettopp der, men jeg har ikke så store problemer. Han som var forlover i mitt bryllup og jeg i hans, bor på Storvollen ca en mil sørover. Såfremt de er hjemme får jeg nok transport, 8) i tillegg til kaffe og tilbehør av både vått og tørt :)

Men for dere andre er det to løsninger som kan gi gode resultater. Noen km nord for Bolna er bommen for Saltfjellet. Der er det en varmestue med toaletter og god parkeringsplass. En mengde biler stopper der, og da er sjansen for haik mye større. Men den største sjansen for haik er jo fra Polarsirkelsenteret midt oppe på fjellet. Der stopper alle, og du kan sikkert få dusjet og bli mer presentabel hvis du henvender deg fint til betjeningen. Hvis du går fra Nasagruvene er det ikke noe omvei å gå til Polarsirkelsenteret.

Lykke til og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den største sjansen for haik er jo fra Polarsirkelsenteret midt oppe på fjellet. Der stopper alle, og du kan sikkert få dusjet og bli mer presentabel hvis du henvender deg fint til betjeningen. Hvis du går fra Nasagruvene er det ikke noe omvei å gå til Polarsirkelsenteret.

Tack för svaret, Otto! (Jag vet ju att du också brukar vara behjälplig i forumet på svenska utsidan.se).

http://www.polarsirkelsenteret.no/

Polarsirkelsenteret verkar vara en utmärkt idé. Jag var så inställd på Bolnastua att jag inte riktigt hade sett den möjligheten. Vad jag kan se på fjällkartan, så tycks det inte vara några problem att gå rakt norrut från Nasafjäll och komma till senteret på ungefär en halv dag. Du har nog helt rätt i att det därifrån skulle kunna gå bra att få skjuts (haik) upp till väg 77. Jag vet av erfarenhet att det är ganska deprimerande efter dagar av ensamvandring att komma fram till ett öde ikke-sted, så Polarsirkelsenteret verkar toppen!

Jag ska fundera på det nu i veckan och sedan får jag se hur jag gör, Ammarnäs eller Polarsirkelsenteret.

God tur, du också, Otto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg har nettopp snakket med en ansatt på Polarsirkelsenteret og han mente at sjansen for å få haik var svært stor. Det er flere hundre biler som stopper der hver dag. I tillegg er det i alle fall en bil som frakter ansatte ned til Rognan hver dag. De har vaktskifte rundt klokken 18-19, og noen jobber til 22. Enten får du haik med noen turister eller du får haik med de ansatte, en løsning blir det nok.

Jeg har gått mellom Nasafjell og Polarsirkelsenteret bare på vinteren, og det var ingen bratte steder eller storsteinete terreng som er det verste jeg vet.

Takk for hilsen. Jeg har arbeiduke nå så turer må vente til neste uke, men i helgen var jeg en todagers tur til Lurfjelltinden. Måtte bare ha toppen i år også ;) Flott tur hvor vi var heldige med været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp snakket med en ansatt på Polarsirkelsenteret og han mente at sjansen for å få haik var svært stor. Det er flere hundre biler som stopper der hver dag. I tillegg er det i alle fall en bil som frakter ansatte ned til Rognan hver dag. De har vaktskifte rundt klokken 18-19, og noen jobber til 22. Enten får du haik med noen turister eller du får haik med de ansatte, en løsning blir det nok.

Det låter ju som alldeles utmärkt service det! Jag har bestämt mig, det blir Nasafjäll. Det är en plats som för mig har en alldeles speciell nimbus och jag har länge fantiserat om den här vandringen.

Jag rekommenderar Janrik Bromés bok "Nasafjäll" från 1923, som säkert går att få tag i genom ett norskt bibliotek, som behandlar gruvbrytningen där på 1600-talet, fram till dess att en norsk strövkår tog sig över gränsen, gjorde ett överraskningsanfall och brände anläggningarna. Ett väldigt spännande stycke fjällhistoria.

Jeg har gått mellom Nasafjell og Polarsirkelsenteret bare på vinteren, og det var ingen bratte steder eller storsteinete terreng som er det verste jeg vet.

Jag kan ju bara bedöma det hela från kartan, men ja, det ser ut som förhållandevis okomplicerad vandring, vilket är bra.

Om jag får en dag över innan jag åker tillbaka ned mot svenska kusten igen och om vädret är bra, så överväger jag också att försöka hinna med en tur upp på Solvågtind. (Jag såg att du hade skrivit om det också på svenska utsidan.se, Otto). Det kan passa bra om jag eventuellt kan ta bussen från Saltdal Turistsenter. Jag måste kolla upp det.

Tack för all hjälp med planeringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Bare hyggelig å hjelpe. Den boka virker interessant, men jeg har ikke sjans til å få lest noe før frosten begynner å ta tak. Det går i ett med jobb, feriebesøk av barn/barnebarn/venner, ferie, bærplukking, byggeprosjekt (reparere garasje) i tillegg til toppturer i området.

Husk at det koster å få tips Niklas! :!: Prisen er å måtte lage en turrapport med litt bilder her på forumet. Så kan jeg og andre som kan ha tenkt å gå i området være litt bedre informert. :!: Fortsatt god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det koster å få tips Niklas! :!: Prisen er å måtte lage en turrapport med litt bilder her på forumet. Så kan jeg og andre som kan ha tenkt å gå i området være litt bedre informert. :!: Fortsatt god tur.

He, he, gott, det verkar fair! Jag har tidigare skrivit ett par långa turrapporter på utsidan.se (se länken), men lovar att för denna kommande tur återkomma med en kort redogörelse även här på fjellforum. http://www.utsidan.se/member/articles.htm?ID=62298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.