Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk som gave - hva må jeg tenke på?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Dama har drevet en del med kajakkpadling i klubb (har kurs etc.) og har lenge ønsket seg egen kajakk. Tenkte at jeg skulle klinke til med dette i bursdagsgave.

Vet at bruksområde og personlige preferanser er veldig viktig når det kommer til hva man skal kjøpe noe som vanskeliggjør det å kjøpe "usett". Jeg har såvidt vært i kontakt med en egnet forretning og fått beskjed om at dersom jeg kjøper hos dem kan hun plukke seg en annen kajakk dersom den hun ikke får er tilfredsstillende.

Butikken det gjelder har dog bare 3-5 forskjellige modeller og jeg er litt redd for at hun ikke finner noe hun liker blant disse... Er dette en risiko? Bør jeg kanskje kreve å få refundert hele beløpet dersom de ikke har noe som passer?

Det jeg har tenkt på er:

Current Design Squall, plastkajakk

Werner Camano, åre

Yak Horison, spruttrekk

North Water, sikkerhetspakke

Thule Hydroglide 873, takstativ

Totalprisen for dette er 20.100 men har bedt om å få pakkepris... Hva utgjør en god pris for dette? Kan noen uttale seg om erfaringer med resten av utstyret?

Setter pris på alle tilbakemeldinger,

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et sterkt tips er å gi henne et gavekort på beløpet og et års medlemskap i http://www.tkk.no/.

I klubben har de sikkert mange type kajakker som hun kan prøve og dermed få tak i en som passer henne fysisk og til riktig bruksområde. Også få masse gode råd fra klubbpadlere.

Jeg snakker av egen erfaring. Kjøpte for noen år siden en flott kajakk uprøvd, men fant fort ut at det var feilkjøp. Passet ikke mitt brukksområde. Kjøpte ny etter 3 måneder.

Skal kajakken opp og ned av biltaket er også vekt en parameter!

Camano er en flott åre til turbruk! Markedets beste delingsmekanisme. Så ikke vær fristet til å velge noe dårlige åre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Dama har drevet en del med kajakkpadling i klubb (har kurs etc.) og har lenge ønsket seg egen kajakk. Tenkte at jeg skulle klinke til med dette i bursdagsgave.

Det jeg har tenkt på er:

Current Design Squall, plastkajakk

Werner Camano, åre

Yak Horison, spruttrekk

North Water, sikkerhetspakke

Thule Hydroglide 873, takstativ

Kajakken har jeg ike padlet, men CD leverer stortsett ok kajakker... Kanskje noe dyre til å være plastkajakker enkelte steder...

MEN alt avhenger av størrelsen på frua...

Er hun som min som er 160cm høy og veier rundt 60kg så vil hun kanskje oppleve den som baljete vs en av de mindre havkajakkene på markedet.

Du har heller ikke sagt noe om bruksområde...

Kanskje kan en skjærgårdskajakk være det ideelle?

Jeg kjørte et kurs for en mnd siden hvor det dukket opp ei jente som hadde lånt en ny kajakk som Eian Fritid har tatt inn...

Den var utstyrt som en fullblods havkajakk, men lengdemessig mer som en skjærgårdskajakk... Den var slettes ikke dum for padling på fjord og litt hav... Det var en Dagger - Alchemy S (www.eian.no finnes ikke noen direktelink på deres sider) og koster 10 500,-,

Werner Camano: knallgod åre... Bare ikke kjøp den for lang. Med mindre frua er nærmere 2m så kan 215cm være en ok lengde...

Yak Horizon: Et godt neoprene trekk med nylon tube. Har hatt dette selv, men byttet det ut til fordel for et trekk med neoprene rundt livet også. Men dette pga at jeg padler i mye sjø og herjer blant brytende bølger og da ble det mye lekkasje i nylon delen av trekket. For tur padling så vil dette være kjempebra da det slippes ut endel fukt gjennom nylon delen samt at neoprenet holder cockpiten tørrere.

Sikkerhetspakken kan fort være kunstig dyr.. JEg vet ikke nøyaktig hva den aktuelle pakken koster, men en svamp koster 2,50 på biltema, og ei fløyte får man også tak i mange steder. Årestrikk kan man lage en vel så god løsning på selv, med litt tau eller strikk og en karabinkrok fra biltema e.l.

Årepose og pumpe kan jo være kjekt, men sjekk prisen på dette løst vs hva det koster med en sikkerhetspakke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.