Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm vinterpose


Anbefalte innlegg

Står ovenfor ett litt vanskeligere valg. skal gå til innkjøp av en vintersovepose som holder meg varm i temperaturer under -30C. Jeg har valgt dun, da jeg forstår at dette er lettere m. mindre pakkvolum. Da jeg ikke kunne finne noen slike eksempler i butikker i Trondheim, tok jeg internettet fatt:

- http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Expedition%20Series&ContentId=52

- http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/equipment/sleeping-bags/inferno-2.html?colour=749

- http://marmot.com/products/cwm_membrain?p=117,173,74

- http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/down_sleeping_bags/extreme/everest_-32°c---424/

- http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=2038∏=3427&cat=2098&viewAll=False

- http://www.towerridge.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=3_23&products_id=566

Uten å vite noe om noen av disse posene, lurer jeg mer på om dere har erfaringer med noen av dem? Litt vanskelig å avgjøre selv når man verken har prøvd eller sett noen av de. Er kun i planleggingsfasen. altså, skal bare få ett overblikk over eventuelle poser jeg skal se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har WM Bison og er meget fornøyd med den. Se anmeldelse her:https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=17943. Jeg har nå fått testet den ned mot -30, og var fremdeles god og varm uten klær. Den største ulempen er egentlig at den er noe for varm. Jeg ville vurdert en pose med konforttemp på -30 hvis du ikke planlegger ekspedisjoner til meget høye fjell eller arktiske strøk, feks. http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Expedition%20Series&ContentId=53.

Min erfaring med WM poser er at deres temp-rating kan sammenliknes med EN-standarden eller hakket varmere. Vil absolutt anbefale en pose med GoreWindstopper el andre nesten vanntette stoff (Membrain, DriliteLoft). Foruten å beskytte posen mot vann holder de "loften" på posen. Jeg har en WM Apache med mikrofiber ytterstoff. Knall pose, men etter en 2-3 døgn med våte forhold begyner posen å klappe sammen. Jeg har ikke hatt det problemet på de to posene jeg har med GoreWindstopper. Ulempen er at en må ha pakkpose med kompresjonstropper for å pakke ned posen. Da blir Bison ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! WM Bison posen er muligens det beste som noen gang er laget av soveposer. Har prøveligget en, og den er helt rå. Pris også deretter.

ME Everest ville vært mitt klare andrevalg av disse. Bruker ME Glacier 1000 selv, enig med Fimax at ekstremposene er for varme mesteparten av tiden.

Kona bruker WM Ultralite som også er en pose uten sidestykke. Om pris ikke er en avgjørende faktor, hadde jeg utvilsomt gått for WM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ME Everest, bla. på Hardangervidda, Finnmarksvidda og Grønland, og anbefaler den gjerne. Har aldri vært kald i denne. Har ingen erfaring med de andre posene du nevner, men de er sikkert topp de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan vell ikke velge feil ved noen av disse posene. Innehar alle disse eksemplene noen form for "nesten" vanntett ytterstoff?

Ser problemet med at posene kan bli litt for varme ved de fleste anledningene. Er det sånn at temperaturen er beregnet for "null" klær? altså, hvis posen blir for kald så er det rom for å kle på seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan vell ikke velge feil ved noen av disse posene. Innehar alle disse eksemplene noen form for "nesten" vanntett ytterstoff?

Ser problemet med at posene kan bli litt for varme ved de fleste anledningene. Er det sånn at temperaturen er beregnet for "null" klær? altså, hvis posen blir for kald så er det rom for å kle på seg litt?

Tror alt dette er skikkelig bra saker. Kjenner ikke til ved de øvrige, men vet at Mountain Equipment bruker et svært vannavstøtende stoff i posene. Min Glacier 1000 har dette, og det har skjedd at det har blitt vått av kondens, snø og rim, uten at duna innenfor er blitt våte. Fungerer nok kun til et visst punkt uansett.

Temperaturanvisningene er målt uten klær. Man kan spe på gradene litt med ullundertøy og en lakenpose i silke, men ikke så mye mer. for mye klær gjør det bare kaldere enn uten. WM bruker amerikansk standard på temperatur som er strengere enn europeisk.

Etter mitt syn er slike ekstremposer kun komfortable når det er 10 blå eller kaldere, men mulig jeg er varmblodig av meg :wink:. En ting å merke seg er at man tar en risiko med å bruke dunpose i ekstremkulde. Ingen fare om man skal på fjellklatring eller bare tørre plasser. Skal man derimot krysse elver på turen, eller generelt være borte lenge på vinterstid, bør man velge kunstfiberpose av sikkerhetsmessige grunner. De isolerer selv om de blir våte, og tåler mye kondens før de blir ubrukelige. Dunposen klapper bare sammen, og da sitter man i saksa om det blir -30. Få tørka våt pose på tur om vinteren er bare å glemme, så sivilisasjonen bør isåfall ikke være mye mer enn en dagsmarsj unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alt dette er skikkelig bra saker. Kjenner ikke til ved de øvrige, men vet at Mountain Equipment bruker et svært vannavstøtende stoff i posene. Min Glacier 1000 har dette, og det har skjedd at det har blitt vått av kondens, snø og rim, uten at duna innenfor er blitt våte. Fungerer nok kun til et visst punkt uansett.

Temperaturanvisningene er målt uten klær. Man kan spe på gradene litt med ullundertøy og en lakenpose i silke, men ikke så mye mer. for mye klær gjør det bare kaldere enn uten. WM bruker amerikansk standard på temperatur som er strengere enn europeisk.

Etter mitt syn er slike ekstremposer kun komfortable når det er 10 blå eller kaldere, men mulig jeg er varmblodig av meg :wink:. En ting å merke seg er at man tar en risiko med å bruke dunpose i ekstremkulde. Ingen fare om man skal på fjellklatring eller bare tørre plasser. Skal man derimot krysse elver på turen, eller generelt være borte lenge på vinterstid, bør man velge kunstfiberpose av sikkerhetsmessige grunner. De isolerer selv om de blir våte, og tåler mye kondens før de blir ubrukelige. Dunposen klapper bare sammen, og da sitter man i saksa om det blir -30. Få tørka våt pose på tur om vinteren er bare å glemme, så sivilisasjonen bør isåfall ikke være mye mer enn en dagsmarsj unna...

Ja fikk det samme inntrykket når jeg leste litt rundt om ME-posene. Ja, ikke det at posen skal tåle noen form for regn, men kanskje takle fukt fra kondens, rim og snø som du nevner.

Da er hvertfall -40 - ratingen på WM-posene varme nok poser. Det er vell da dette med dunegenskapene som avgrenser hvor mye man kan ha på seg før det ikke funker som det skal. Uansett kjekt å vite:)

Hmm... greit å vite. ser problemet med at man sitter i saksa med en ubrukelig dunpose i -30. Er det da vanlig at man bruker kunstfiberpose på lengre ekspedisjoner (1uke, -->)?. Må da kunne være ekstremt forsiktig med dunposen. pakke dn inn i vanntette pakkposer etc. ser ikke helt vitsen med dunposer hvis man kun skal bruke den i noen få netter om gangen. Skjønner det er snakk om en egen risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... greit å vite. ser problemet med at man sitter i saksa med en ubrukelig dunpose i -30. Er det da vanlig at man bruker kunstfiberpose på lengre ekspedisjoner (1uke, -->)?. Må da kunne være ekstremt forsiktig med dunposen. pakke dn inn i vanntette pakkposer etc. ser ikke helt vitsen med dunposer hvis man kun skal bruke den i noen få netter om gangen. Skjønner det er snakk om en egen risiko.

Det er som du sier, man kan sikre seg mot vann utenfra med en drybag, og være ekstra påpasselig. Det er kondensen fra kroppen som man ikke greier å unngå, og som havner inni posen. Dette fryser til is når du ikke bruker posen, og smelter når du bruker den. Og for hver natt med minusgrader, blir det litt mer kondens til det på et tidspunkt er nok, og posen blir ubrukelig. Det varierer veldig hvor lang tid dette tar, og avhenger av vær, temperatur, lufting og hvor mye man svetter ila. natta. Individuelt mao. For min del har jeg satt grensa på to uker, og det holder jo lenge for de aller fleste turer. Skal man på lengre ekspedisjoner er det en annen sak. Bare greit å være bevisst de begrensningene som dunposer har, så man ikke får seg en ubehagelig overraskelse ute :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Etter mitt syn er slike ekstremposer kun komfortable når det er 10 blå eller kaldere, men mulig jeg er varmblodig av meg :wink:

.

Enig! Jeg setter -10 som kaldeste jeg sover behagelig i Bison, dvs. med glidelåsen nesten helt åpent. Under -5 blir det ubehagelig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode dunposer tørker fort, så lenge det ikke har vært så vått at dunene klumper seg.

Forsåvidt enig i alt du skriver, men det er i dette tilfellet at du er i vanskeligheter med en dunpose. Blir de våte gjennom isolerer de nesten ingen ting. Man er helt klart i trøbbel med en våt fiberpose også, men du har større sjans til å overleve i ekstremkulde langt fra folk, det er poenget mitt. Jeg sammenligner selvsagt med bra fiberposer i samme temperatursjiktet som dunposene som omtales, eks. Isbjørn Jan Mayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror vi er enige Toresc. Jeg har ikke prøvd meg på lengre turer enn en uke med Bison. For langturer har fiberposene fordeler. Problemet med fukt kan reduseres ved bruk av dampsperrepose i begge typer pose. Også hvis en planlegger skogsturer med bålfyring er fiberpose et godt valg.

Ellers er pakkbarheten og vekta til dunposene det definitive grunnen til å velge dem som vinterpose. Bison går fint ned i Sea to Summit e-Vent compression bag XL, som er en meget lett, vanntett kompresjonsbag. Anbefales! http://www.seatosummit.com/products/display/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok individuelt dette med hvor mye man evt. "svetter" om natten. For meg pleier dette å gå bra, men igjen, er dette kanskje litt mer avhengig av varmen på posen man velger.

Til å forsvare en kunstfiberpose. Jo lengre en tur blir jo større er vel også sansynligheten for at man også velger pulk... Men det skal sies at det kan være greit med en lettere og varmere pose til turer, ja, opp mot ca. 2 uker.

http://www.seatosummit.com/products/display/1 var foresten ikke så dum. Får gå til innkjøp av ett par sånne.

Vet dere foresten om plasser hvor man kan kjøpe slike poser? 10k for f.eks. bison blir litt vell mye synes jeg... Dette henger vel også sammen med dollarkursen som igjen ikke er spesielt lav nå fortiden? (6.3/4 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt alle WM posene mine fra www.hermitshut.com. Virker som de har en spesialavtale med WM. Bruker forøvrig websiden http://www.spadout.com/p/western-mountaineering-bison-gws/ for å sammenlikne priser. Synes Spadout er gode ffor prissammenlikninger for de merkene de samarbeider med. Har ikke funnet lavere priser ved googlesøk.

Tror ikke det er veldig stor forskjell på posene til Marmot, NorthFace, ME og WM. Jeg prøved Marmot, ME og WM. Jeg valgte WM fordi jeg synes Bison hadde best passform, og løsningene for stramning rundt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt alle WM posene mine fra www.hermitshut.com. Virker som de har en spesialavtale med WM. Bruker forøvrig websiden http://www.spadout.com/p/western-mountaineering-bison-gws/ for å sammenlikne priser. Synes Spadout er gode ffor prissammenlikninger for de merkene de samarbeider med. Har ikke funnet lavere priser ved googlesøk.

Det var noe sånt jeg leitet etter ja. Hvor mye er det vanlig at shipping kostnadene kommer på? Altså, hvor mye totalt må jeg regne med å betale hvis jeg kjøper en pose til ca. 900$?

http://www.phdesigns.co.uk/ Her kan du lage din egen sovepose og bestemme akkurat hvor varm den skal være, vekt pluss masse annet, sjekk det ut!

Hørtes jo interresant ut. skal ta en litt nærmere kikk på siden etter hvert. Har du selv prøvd dette elr kjenner noen som har benyttet seg av tilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermits hut har hatt fri shipping to av gangene jeg har handlet hos dem på Wm-produkter (se nettsiden). Prisen på posen blir pris * $-kurs *1,25 (moms) + evnt frakt. Pass på at de ikke setter opp skatt (fått en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bare lurte på hvorfor ikke Mountain Hardwear Ghost ikke er med i listen din? Har du ikke sett den, eller vurderer du den som ikke god nok? Den tilhører vel også -40-kategorien. Ser de har den på Sportsnett.

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv vurderer slike poser, og det hadde vært fint hvis noen også hadde erfaring med denne.

Den er for øvrig på tilbud på basegear.com. Regnet på det, og det skal bli rett under 5000,- ferdig levert i Norge. Et tilbud jeg vurderer hvis soveposen er god nok.

Bestilt fra Basegear før, og det gikk veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmennene har óg fine nettbutikkar der ein kan gjera gode kjøp. Sjølv kjøpte eg meg ein Rab-pose frå www.towerridge.co.uk sist haust, og Rab har mange fine modellar. Frakta vert ofte noko rimelegare frå England enn frå USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte western mountaineering PUMA GWS fra en butikk i oregon (?) og fikk den sendt til California og hotellet hvor jeg bodde. Under halv pris av norsk( 9 200 NOK på sportslagret ser jeg) kursen var vel litt gunstigere sent i fjor høst, men det var uansett en rimelig måte å gjøre det på. Slapp jo også tax i CA på denne måten. Kom jo også under under toll og momsgrensen ved innførsel til norge. Mao fullt lovlig osv. Husker ikke helt men tror det var backcountrygear.com. det kan jeg event sjekke. De ytet kjempeservice

Dersom du kjenner noen som skal over - så går det jo å bestille å få det sendt til hotellet. Overnight frakt er billig der borte og på den måten er du sikker på at varene kommer i rett tid - mens vedkommende fortsatt er på kjent adresse.

835 dollar og 6,50 kr/dollar betyr ca kr 5400. i tillegg 40 dollar for overnight forsendelse. Det betyr at du kan få reisa til CA med på kjøpet - om alternativet er å handle i butikk i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bare lurte på hvorfor ikke Mountain Hardwear Ghost ikke er med i listen din? Har du ikke sett den, eller vurderer du den som ikke god nok? Den tilhører vel også -40-kategorien. Ser de har den på Sportsnett.

Nei har faktisk ikke lagt merke til denne posen. skal ta en titt på den nå tenkte jeg. Ser hvertfall ut som den holder lik klasse hvertfall. uten at jeg skal uttale meg noe mye om det. det er jo det om man finner noen omtaler om den eller får tak i noen med erfaringer med denne posen. uansett tviler jeg ikke på at den holder mål.

legger den til i "listen":)

Dersom du kjenner noen som skal over - så går det jo å bestille å få det sendt til hotellet. Overnight frakt er billig der borte og på den måten er du sikker på at varene kommer i rett tid - mens vedkommende fortsatt er på kjent adresse.

Ikke dumt. Vet faktisk om noen som skal bortover i juletider. Det haster ikke med pose enda, så jeg skal forhøre meg med dem. hadde vert en mye lettere ordning, og ikke minst billigere som du nevner.

Engelskmennene har óg fine nettbutikkar der ein kan gjera gode kjøp. Sjølv kjøpte eg meg ein Rab-pose frå www.towerridge.co.uk sist haust, og Rab har mange fine modellar. Frakta vert ofte noko rimelegare frå England enn frå USA.

Må si jeg likte litt denne posen: Rab Expedition 1200 Sleeping Bag, NEW 2010. Hvor mye kan man tenke seg man sparer på frakt fra str.Br. i forhold til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske skatteregler er snodige. WM - posene produseres i California. Kjøper du i butikk må du betale 10% skatt utover dert som står på prislappen. Når jeg fikk den fra backcountrygear.com - som ligger i en annen stat - så slapp jeg denne skatten. Rett nok fikk jeg 40 dollar i transport i stedet. Men ettersom det ble handlet et par poser og frakta var 40 tilsammen - så ble det likevel noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske skatteregler er snodige. WM - posene produseres i California. Kjøper du i butikk må du betale 10% skatt utover dert som står på prislappen. Når jeg fikk den fra backcountrygear.com - som ligger i en annen stat - så slapp jeg denne skatten. Rett nok fikk jeg 40 dollar i transport i stedet. Men ettersom det ble handlet et par poser og frakta var 40 tilsammen - så ble det likevel noe billigere.

hehe såpass ja... greit å få med seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.