Gå til innhold
  • Bli medlem

To kjeler og stekepanne


StianLa

Anbefalte innlegg

SKal kjøpe meg kjelesett som skal brukes sammen med MSR Whisperlite. Jeg ønsker et sett med to kjeler + en stekepanne. Vekt og volum er viktig, men skal ikke ruinere meg fullstendig.... Hadde vært greit med teflonbelegg. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville så absolutt gått for et kjelesett hvor en av kjelene har varmeveksler under, f.eks dette fra Optimus om du har rom i budjsettet http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-kochgeschirr-und-besteck/optimus-terra-he-cook-set/

Alternativt dette, og kompletert med en ekstra kjele: http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-kochgeschirr-und-besteck/optimus-terra-lite-he-cook-set/

Selv har jeg 1,7liters kjelen fra Primus akkurat nå, og er på utkikk etter en panne som passer rundt og en kjele som passer oppi, men det er ikke lett å finne, så anbefalingen er å kjøpe et komplett sett som passer hånd i hanske.

http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888

For øvrig, varmevekslerkonseptet var en liten revolusjon for meg, snøsmeltingen går bortimot dobbelt så fort sammenlignet med den gamle aliminiumskjelen. Man har jo egentlig all verdens tid på tur, men jeg synes allikevel det er veldig kjekt, og det har en god del å si i forhold til brenselsforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjelene og panna fra et Trangia sett, veldig fornøyd med det. De har flere størrelser tilgjengelig. Da har du også muligheten til å plukke bena av Whisperliten og plassere den oppi vindskjermsystemet ved behov. Kan legge ut bilde om det er interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville så absolutt gått for et kjelesett hvor en av kjelene har varmeveksler under, f.eks dette fra Optimus om du har rom i budjsettet http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-kochgeschirr-und-besteck/optimus-terra-he-cook-set/

Jeg har sett litt på de kjelene med varmevekslere, men får gryta "plass" på andre brennere - t.d. MSR - enn Optimus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor mange personer du beregner bruken for.

Er det bare til deg selv finne det en del små kjelesett egnet for 1 pers.

Er det for 2 pers så må ting gjerne være litt større.

Små sett er jo lette men koster litt. Kjekt for 1 pers, dog egner de seg ofte best til koking av vann.

Selv valgte jeg en billig og litt universal løsning. KJøpte et kjelesett av stål fra Eagle products.

Ikke noe supersett design eller noe men bra funksjonabelt og billig.

Sett inneholder 1 kjele på 1,5 liter og 1 på 1 liter. Så er det en liten stekepanne med. Begge kjeler har lokk,

Følger med 2 målebeger og men de har jeg aldri brukt.

Fordel med dette er at det kan brukes både på brenner og bål siden det er stål med kobberbelegg i bunn. Kan da stå på glør uten deformasjon. Det har ikke teflon men har ikke hatt noen problemer med å holde det rent.

Eneste ulempe er at matriale på håndtak er noe plastaktiv som sikkert ikke liker så mye varme. Mine er dog helt inntakt etter 2 års bruke enda siden man normalt setter hanken mot seg og ikke midt inn i bålen :D Har og Eagle bålkjele 0,7 liter. Hvis man tar ut den lille kjelen av settet så passer bålkjele inni. Kan man ta med litt etter behov uten at det tar mye plass. Vekt mener jeg er 700gr.

Har hatt det på XXL men som regel billigere på COOP Obs. Der jeg kjøpte mitt. Tror det koster 279 eller noe.

Skal du bare kjøre brenner så er det sikkert noe som er litt lettere(og dyrere) å få tak i.

Standard Trangia, Four season eller primus kjelesett med teflon ligger vel på 450 og oppover men de veier neste den samme. Titan veier en del mindre men koster vesentlig mer. 2 kjeler med samme volum og en stekepanne veier vel bare litt over 400 gr. Dog koster det nærmere 2000 kr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris og kvaliter henger ofte sammen, men det er mange merkelige løsninger som kan være bra.

Teflonpanne fra Ikea til kr 25,- Ekstremt mye for pengene. Vekt ca 300 gram, men rustfri stålpanne fra svensk feltkjøkkenkasse (med Optimus 111) veier 500 gram.

Kjeler er mindre kritisk og i super-spare-modus så kan du jo bruke noe gammelt fra fretex :D

Må alikevel må jeg inrømme at jeg hadde satset på et komplett sett. Et komplett sett er jo lettere å pakke, men kan falle noe dyrere.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Litech funker fint. Mitt valg falt på dette settet, etter å ha satt de samme kriterier som deg. Ganske billig, middels lett og ellers fint til vanlig bruk. Ofte trenger man ikke begge kjelene, og kan klare seg med den minste pluss stekepanne.

http://www.oslosportslager.no/produkt/primus-litech-super-set-kjelesett-7836.aspx

29556-365.jpg

Dette så ut som det jeg var på utkikk etter! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Primus EtaPower 1,7L gryte og bruker den på Omnifuel, Crux gassbrenner og en SOTO OD-1R gassbrenner uten problemer. Info:

http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=59425

Som _OS_ sier her, så funker disse kjelene på alle brennere, så lenge kjelestøttene er brede nok. Crux og Soto er jo noe av de mindre brennerne du kan få, så det burde fungere bra på alle jeg kan tenke meg i farta.

For øvrig. Av budjettløsninger er de helt enkle kjelesettene i aliminium(?) fra trangia helt ok (koster ca 300-400kr) Den kobberbelagte bålekjelen nevnt over her har jeg også, men denne er latterlig tung og tar mye plass i og med hanken. Den er for øvrig fin å ha på kortere koseturer foran bål eller langvarige leirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.