Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur på Hurdalsåsen


knutis

Anbefalte innlegg

I helga observerte jeg de første store vulgatadøgnfluene oppe på åsen. Dette kan gi mulighet for godt fiske, så i dag stakk jeg til skogs!
Kom til vannet ca klokka 10, omtrent når vulgataen pleier å dukke opp. Kald nordavind gjorde det ganske surt, men ganske snart kunne jeg se de første. noen småfisk vaka også. Brukte litt tid på i fiske etter disse, men vakinga stilna fort.
Rusla videre til "steinen". Her blåste det såpass at flue funka dårlig. Litt pragmatisk må man være, så selv om turens siktepunkt var flue fiske ble den lille beastmasterstanga plukka fram. Harryen ble vraka til fordel for en 15g blå jensenpirk. Etter få kast kjente jeg litt småristing, abbor? Økte farten på sluken og gjorde et par smårykk. Ristinga kom igjen etterfulgt av et solid rykk og en pen ørret i været! Etter noen spennende minutter var dagens middag sikra! Utrolig artig å kjøre fisk på lett utstyr!

003.jpg

Ca 700g. Knall rød i kjøttet og eget velmakende.

På andre sida av vatnet hadde to flyteringfiskere dukket opp. De la seg til utafor neset 100meter unna meg og kasta inn mot land. Et par kraftige plask av kjempende fisk fikk dem til å snu seg. Pirken hadde lurt en ny fisk. Et par artige minutter fulgte og en ny fisk kom på land. Litt mindre, men særdeles pen med røde prikker.

008.jpg

011.jpg

012.jpg

Middagen var allerde sikra og det finnes ikke ubegrensete mengder fisk her, så den fikk svømme videre for å vokse seg større.


Meget godt fornøyd rusla jeg tilbake dit jeg startet. Kaffekok og observasjon av mulige vak sto på programmet. På veien slo jeg av en prat med den ene flyteringfyren. Var såpass i godlune nå at jeg tipsa dem om at det var bedre dit jeg skulle og sa de gjerne måtte ta turen over halvøya selv om jeg var der.

Hadde ikke før satt over kaffekjelen før det var vak på pent kastehold, det vil på denne kronglete plassen si maks 8 meter ute. Helst nærmere! Klarte å bomme på tilslaget på to fisker mens kaffevannet kokte.

Kaffekoppen ble fyllt, men fikk knapt smakt på den før ny fisk var på kastehold! Flue ble lagt ut og etter et par minutters venting satt endelig årets første vulgatafisk.

020.jpg

En liten tass på ca 250g, som ble frigjort fra kroken uten å bli løfta opp.

En stund senere skjenka jeg i en ny kopp kaffe. Det som endte i koppen var mest kald grut, så ny prosjon ble satt på. Mens kaffen fikk trekke fikk eg den gode ideen å rusle inn i den grunne vika for å ta bilder av vulgataen, hvis det var noen der da. Det var det, men litt for langt ute til å få noe godt bilde. Og brått var den borte:

031.jpg

Jeg kunne se flyteringfiskerne var på vei så kaffen ble droppa inntil videre for å kunne fiske på denne fisken som virka noe større. Løp tilbake og henta stanga. Dette er midt i et kratt, med så lite plass at selv rullekast er problemtisk. Med min noe begrensa kasteteknikk havna flua kanskje 5 meter unna, med under en meter vann under seg. Det fikk den ligge et par minutter. Omtrent i det flyteringgutta var i ferd med å gå i båtene inne i vika forsvant flua i et beskjedent plask. Tilslag og fast fisk! Jeg kjente med en gang at den var større enn den forrige, men ble overraska da jeg fikk se den i vannet. Pen fisk. Tror den også ble overraska for nå ble det mer fart i den! Etterhvert fikk fisken den tvilsomme ideen om å svømme inn mot land for å gjemme seg blant kvist og siv. Den gikk seg selvsagt fast og jeg måtte krongle meg rundt trær i vannkanten for å få den løs. Dette gjentok seg et par ganger og støvelen ble brått full av vann. Sikkert god underholdning for tilskuerne! Til slutt gikk den seg helt fast 30 cm fra land. Heldigvis ganske sliten nå, så den ble stående i ro helt til håven var rundt den. En nydelig fisk på flotte tegninger. 950 g! Pen fisk til å være her i skogsnorge!

039.jpg

Litt senere fikk jeg også tak i en vulgata som ble fotografert sammen med en kopi:

049.jpg

En knallstart på sesongen! Har faktisk aldri fått 3 fisk på over halvkiloen på en tur i dette vannet før,og det begynner å bli ganske mange turer hit etterhvert. Det eneste som mangla var kilosfisken. Kanskje senere i uka? Nå kan jeg i alle fall fiske med lave skuldre i visshet om at fjorårets resultat allerede er slått. Vulgatafiske er utrolig artig. Nærmest en form for smygjakt slik det var i dag. Utrolig visuellt, og ikke minst med mulighet for å treffe de store fiskene hjemme.

En av de andre fiskerne fikk også en fisk til slutt. Dette var i nærheten av steinen der jeg tok mine på sluk. Kloss inntil land tok en fisk i underkant av kiloen flua hans.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer mye fra vann til vann. I dette vannet er det svak naturlig rekruttering samt litt utsetting. og ganske bra næringsforhold. De fleste vanna har litt for mye fisk etter min smak. Unødvendig ettersom det ofte er snakk om utsatt fisk, Men det er vel kanskje slik at de fleste synes det artig å få noen steikefisk hver tur, enn å ikke få et napp. Noe de fleste vil oppleve de fleste ganger i dette vannet. Med unntak av abbor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.