Jump to content

Tranga gassbrenner, vedlikehold og rens

jankj

Recommended Posts

Hei, i helga ble det pinlig åpenbart at min Trangia gassbrenner (passer i stormkjøkken) trenger kjærlig pleie. Effekten er redusert til spritbrenner-ytelse eller dårligere. Sannsynlig årsak er at rusk og drit delvis blokkerer dysa eller drivstofftilførsel. Da er det vel naturlig å prøve å skru ut dysa, rense og sette sammen, vil jeg tro.

Er det noen spesielle ting jeg bør tenke på før jeg gyver løs? Anbefalte rensemidler? Pakninger som pleier gå i oppløsning? Noe annet som kan gå galt?

Annonse

Start med å skru av brennerhodet, og ta det med i oppvasken. (tåler oppvaskmaskin)

La det tørke, og prøv.

Hvis ikke må du ta ut dysa, skulle igrunn være lik prosess som med en vanlig primus.

Det kan finnes et filter i underkant av dysa. (varierer)

dsk

Det kan finnes et filter i underkant av dysa. (varierer)

Takk for tips, ellers hadde jeg kastet det bittelille metallnettingfilteret... fullt av grums var det ikke så lett å se hva det var.

Jeg skjønner i grunnen ikke helt hvilken funksjon dette filteret skal ha: Enten går grumset igjennom dysa og brenner opp, eller så tettes dysa igjen. Og da må man rense. Enklere å rense dysa enn å rense filter, etter min mening. Hvis ingen klarer overbevise meg om det motsatte så vil jeg heretter kjøre trangia gassbrenner uten dette filteret. Prøvet og funnet i orden.

For øvrig passer rensenålene til min optimus 00 ypperlig til å stake opp denne dysa. Og min modifiserte sykkelverktøy-fastnøkkel har åpning for både 15 mm (optimus 00 brennerhode) og 8 mm (dyse for trangia gassbrenner).