Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett sko for turer i skog og mark..


SuperTed

Anbefalte innlegg

Ok.. så frøkenen mener jeg bruker for mye tid ved pcen for å finne meg et par ny sko! Så,, jeg smekker ned kriteriene her også ser vi om noen har noen bra forslag som kan hjelpe meg ta en beslutning:

1. Vekt - vil ha den lett. 1kg synes jeg faktisk er litt mye ettersom jeg trasker rundt i 1,3kg

2. Vanntett - må tåle å gå litt i våt mark uten å bli gjennomvåt på 1-2-3.

3. Tørketid - greit at OM den skulle bli våt av svette eller å ha plumpet i hull så tørker den på konkurransedyktig tid gitt rette forhold.

4. Høyde - bør strekke seg over ankel for å holde meg tørr opp dit (ikke støtte - faktor)

5. Demping

6. Bør "tåle" oppakning på 20kg

Støtte er ikke viktig for meg, er av den tro at man lettere styrker ankelområdet og synes mye støtte imobiliserer meg. I tillegg så gjør jeg lite tindrerangling.

To stk jeg tittet på før oppmerksomheten måtte vendes mot den krevende frøkena

Inov-8 Roclite 370 (er denne i det hele tatt vanntett?)

Salomon Wings Sky GTX (fortsatt litt for tung)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynte jeg å fundere... Hvor mye veier egentlig en normal fjellsko?

Mine (svært) møkkete jaktstøvler veier rett under 2 kg og går til halveis opp på leggen, fjellsko må da være betraktelig lettere enn det? hmm, interressant.

Gleder meg til å se hva som kommer av tips, er på søken etter nye fjellsko selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jeg å fundere... Hvor mye veier egentlig en normal fjellsko?

Mine veier 1,8 kg.

Gleder meg til å se hva som kommer av tips, er på søken etter nye fjellsko selv.

Standardsvaret er Lowa Tibet Pro GTX, Crispi Skarven og Scarpa Ladakh GTX.

Test alle, og velg det paret som passer dine føtter best.

Dette er dog skikkelige fjellsko (toppmodeller), og koster deretter.

Jeg har dessverre ingen forslag til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Salomonsko.

Har selv en lav GTX-variant( ligner på http://www.xxl.no/sko/herresko/tursko/xa-pro-3d-ultra-gtx-1054747?searchWord=salomon, og er godt fornøyd med den. Har brukt den med opp-pakning, både i lavlandet og på høyfjellet. Tørker fort og er lett i vekt.

Etter et bomkjøp og gnagsårhelvete uten like med klikk testvinner Hagløfs Mid 2 GTX, har jeg sett litt på denne http://www.xxl.no/sko/herresko/tursko/xa-pro-3d-mid-gtx-ultra-1059068?searchWord=salomon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En liten oppdatering.

Kjøpte Salomon XA 3 Mid for noen uker siden, og har brukt den på to turer. Første turen var 19km, noe som førte til små gnagsår. Andre turen var en "oppovertur" på ca 3,5 timer totalt, og det var helt uten gnagsår. Oppakning på disse turene var ikke mer enn 6-7kg, men skoene er stødige nok til å takle 20kg.

Vekten er ca 400g pr sko, de er ankelhøye og vanntette. Supre sko til tur i skog og mark, bysko i snøslaps, og til topptur i godvær. Skal man på snaufjellet eller i myrterreng ville jeg valgt en kraftigere og høyere sko, dette er tross alt en halvhøy joggesko som tåler fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfornøyd med Salomon XA pro... bruker kort versjon...

Har vært litt på jakt etter noe lettere også, uten hell...

Jeg liker spesielt med dem at de har en ganske torsjonsstiv såle, og at de er lave og breie i sålen = stabile.

Er litt nysgjerrig på Wings Sky, men ingen norske butikker som har fått inn såvidt jeg vet...

Wings tror jeg dog er høyere på hælen, og har mer demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.merrell.com/US/en-us/ViewProduct.mvc.aspx/20374W/0/Womens/Chameleon-Arc-Mid-Ventilator-GORE-TEX?galleryId=W-F

en som klager litt på kvaliteten, men men, 2 lbs og gore tex.. ser ellers meget bra ut.. må prøves..

ST

Alltid en av 100 som får skoen i gressklippern og klager på dårlige sømmer vet du ;) jeg har kun enestående gode erfaringer med Merrell, har hatt flere par og de overbeviser hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har brukt denne skoen i ca et år :

SALOMON COSMIC 4D GTX® W,

og styr for all del unna denne skoen.

Selv om den sitter som støpt på foten, og har veldig god komfort, så er den overpriset i forhold til kvaliteten

Slitestyrken er mildt sagt elendig, og den tar garantert inn vann etter noe bruk. Og blir denne skoen først våt så tar det gjerne dager å få den tørket hvis man ikke har støveltørker ( som man egenglig ikke skal bruke på sko hvis de skal vare lenge ).

Holder på å kjøpe meg nye sko nå, men er ikke så lett å bestemme seg.

Valget står nå på Alfa Bever sko, eller Lowa Tibet GTX, som egentlig er litt to forskjellige sko.

Men er umulig å bestemme seg. Så ender vel opp barbeint oppi steinura denne sommeren

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar utgangspunkt i overskriften "Superlett sko for turer i skog og mark", så var vel noe slikt det jeg først kom til å tenke på.

http://www.oslosportslager.no/produkt/vj-vj-integrator-orienteringssko-5271.aspx

man når jeg leste videre så var det tydelig at det ikke var en vanlig tur i skog og mark du siktet til, men heller en sjikkelig fjelltur, og da er det nok helt andre sko vi snakker om.

Hva med å prøve Lundhags? Jeg har gått på Lundhags i mange år, men for et par år siden falt jeg for et tilbud på Alfa hjerkin grip. Mange skryter av denne skoen, men etter min mening er den alt for tung og har for mye polstring i skaftene. (Jeg bruker nr. 42 - 43 ) Alfa veier like over 2kg mens mine gamle Lundhags, like høye, veier ca. 1,5kg. Nå høres ikke en halvkilo mye ut, men på beina utgjør en halv kilo like mye som flere kilo i sekken.

Lundhags har lite eller ingen polstring, noe som gjør at de tørker fort. De er også noen av de mest vanntette fjellskoene jeg har hatt. de fleste skoene er tette og fine når de er nye, men etter et par år er det mange, både med og uten Goretex membran som lekker som en sil. Lundhags er like tette livet ut, men de krymper litt og bør kjøpes så store at du får plass til en såle. Siden de ikke er polstret er de litt kalde senhøstes og vinterstid og det er lurt å ha plass til gode ullsokker. Noen av Lundhags modellene har visst også forskjellig lest, men dette vet de i butikken.

Nå har jeg brukt mine Alfa sko i to sesonger og lenkter veldig tilbake til Lundhags.

Ser også at flere her liker Salomon sko, men jeg har et par salomon sko, lav type, og de var helt jævlige på en ukestur for et par år siden. Polstringen på toppen av skoen spiste seg inn i anklene og jeg endte opp med åpne gnagsår og trykkskader rundt hele anklene. Det tok over tre måneder før jeg var helt bra igjen. De brukes nå bare til lette dagsturer i nærområdene. Jeg klaget til butikken etter turen og da fikk jeg beskjed om at fjellsko ikke var det Salomon la mest vekt på så da kunne man heller ikke vente så mye fra den kanten.

post-4379-13347474707_thumb.jpg

post-4379-133474747103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt vel 5 par med slike "lette fjellsko" og de har vært elendige alle sammen. Enten reklamasjoner, dårlig såle eller dårlig støtte.

Har nå Crispi Besseggen i fullær og gleder meg til å teste de fullstendig ut i sommer. Så langt er de ihvertfall en sann drøm å ha på beina, og de er ikke engang inngått enda. Besseggen herre veier rundt 1500 per par.

Siden dette er lærsko så tørker de nok ikke så raskt som du kanskje vil at de skal, men til gjengjeld har du gode sko lenge- og du slipper vel å måtte ut å finne nye sko like raskt som med tøystøvler :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid/jakt/533-511-161-falk-sort-gra

jeg har hatt disse noen år og kjøpt dem til både mor og kjæreste.. veldig lette, en bra såle med veldig godt grep på våt stein og VELDIG lette sammenliknet med nesten alt annet jeg har prøvd. er en ordentlig fjellsko og vil ikke ha noe problem med å gi deg den støtten du trenger for en liten 20kgs på ryggen :shock:

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å foreslå støvler på over 2kg når trådstarter etterspør superlette sko? :shock:

Superlette sko basert på joggeskoteknologi (slik som noen av de foreslåtte Salomonskoene) har begrenset levetid. Jeg har slitt ut noen forskjellige par. Goretexen slites fort hull i. Jeg har sterke ankler, og kan gå med 20kg oppkning med slike sko i ulent terreng. For mange andre gir de for dårlig støtte. Liker slike støvler godt, men de er forbruksvare, og bør supplereres med andre støvler.

Jeg er også veldig glad i lette fjellsko fra gode produsenter som har mer støtte enn de "forhøyete" joggeskoene. Det er støvler som typisk veier rundt 1,2kg paret. Har slitt ut to par Asolo Fugitive (over ca 10 år), en klassiker innen sjangeren som har vunnet mange tester http://www.friluftsbutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=4_14&products_id=143&zenid=75edcfdbaf895bd54b0094490c3e3437. Har nå også kjøpt inn et par Scarpa Daylite. De virker veldig gode, og en får dem på salg http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-daylite-xcr-turstovler-25219.aspx. Jeg har alltid likt Scarpastøvler.

Både Scarpa og Asolo (og andre) har nyere alternativer på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå også kjøpt inn et par Scarpa Daylite. De virker veldig gode, og en får dem på salg http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-daylite-xcr-turstovler-25219.aspx. Jeg har alltid likt Scarpastøvler.

Både Scarpa og Asolo (og andre) har nyere alternativer på markedet.

Hvordan er sålen på Scarpa Daylite? Er dette samme såle/mønster som for eksempel Scarpa Zen anmarsj-/fritidssko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er samme type såle. Kjøpte også Darma, som OSL sammenligner med Zen. Darma og Daylite har nok samme Vibramsåle. Siden dette er "klatresåler" sitter de godt, men slites vel fortere ned. Lavere "spor" enn på vanlige såler. Setter seg også lettere dritt i sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.