Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinforbruk på sommer'n...


norsketim

Anbefalte innlegg

Yepp..

..her kommer en tråd till.. :oops:

Har ikke funnet noen konkrete svar på forumet (bare vinterrelaterte svar..),

og mitt spørsmål lyder som følger..:

Hvor mye bensin (til Omnifuel'n) skal jeg ta med på en firedagers

for meg og broder'n i sommerfjellet (om to uker)?

Regner med å bruke brenner'n till middag og kaffekoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noe fasitsvar, normalt regner man dobbelt så stort forbruk på vinter som på sommer....

Har du god vindskjerming? Er middag = Real turmat, eller tradisjonell mat som krever litt mer????

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmjo..

Det er jo sant.

Jeg tenkte kanskje det finnes noe sorts gjennomsnitt.

Om mange nok svarer, så kan jeg jo skape meg litt gjennomsnittspeil av det.. :)

Det blir ikke Real-mat, snarere real mat :) .

Altså ikke bare vannkoking.

Men ifølge div vintertråder her på forumet regner man ca 2 dl pr person pr døgn

..så mao blir det altså 1 dl pr person pr døgn på sommer'n.

Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare sitte ute og mekke all maten din på brenneren en hel dag og måle forbruket ditt da? Så kan du gange det opp med antall dager du skal være ute. Da kommer du til å finne ut om du har peil på å bruke brenneren, vindskjerming, oppmåling etc. Mye som spiller inn på forbruket. Koker du f.eks. opp rikelig med vann til en liten tekopp på ~1/2 dl? Drikker dere store mengder kaffi? Skal dere steike eller koke mat? Får du vindskjermen til å passe bra? Bare tenk igjennom alt som påvirker forbruket.

Selv har jeg null skill på brennere og hadde tatt med rikelig med bensin, just in case.

Og jeg må bare nevne det: Hvorfor ikke vurdere gass? Du sparer mye vekt. Har du ikke en gassbrenner, så koster de fra 239,- på XXL, og den billigeste har helt grei effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...

Ja det er jo klart att man kan prøvekjøre seg gjennom hele menyen

og se hvor fjæra lander såogsi :)

Hadde bare håpet å slippe det.

Omni'n klarer gass alldeles brillefint,

men effekten dabber av etter hvert som trykket daler i boksen,

og det liker jeg ikke.

Med bensin er det jo bare å mate på mer trykk med pumpa..

Etter litt fundering tror jeg nok att vi klarer oss med 1 l. bensin.

Blir nok litt bålfyring også skulle'n tro ...:)

(i værste fall for man vel offre whiskey'n...:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.5 - 1 l. höres vel omtrent ut som mine tanker..

Har en 1-liters og en 0.5-liters flaske.

Får vel se hvor mye vi gidder å bäre på.

Må jo tross alt ha overskudd till å få med

riklige mengder skottsk höyfjellskildevann...:)

1 l fuel på to mann over fire dager i kombo med bålfyring

höres vel forsvarlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undervurdert fordel med kvalitetsprodukter fra Skottland i sekken er at all klaging på tung sekk umiddelbart blir eliminert.

Tenk etter og vær helt ærlig nå: Hvis sekken din er for tung, hva er da det mest rasjonelle å legge igjen: Riktig, flasken med sprit. Så kutt sytinga og bær, og til neste gang legger du noe av det andre ubrukte stashet igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe rasjonelt i det heletatt i å efterlate seg godt gammelt skotsk kulturvann.

Da kan jeg vel også trygt anta at du har vett til å ALDRI klage på tung sekk når flytende kultur medbringes.

Slik sett bidrar skottene med trivsel både på marsjen inn (null syting) og til kveldskosen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal heller ikke kimse av litt Cognac eller Brimis Vianvang. Fint på tur.

Jeg bærer dog heller litt tyngre enn å ofre en liten skvett vin og cognac til kvelds.

Har dog en hund som prøver å snike med seg cognac i kløven stadig vekk. Siden hun ikke er gammel nok må jo "far" konfiskere den når vi kommer til camp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tenkt å prøve ut nytt drivstoff på neste tur; fikk 1 liter østeriksk Stroh brennevin av en god venn. Styggmye alkohol (80 %), hvilket innebærer at den nesten er for frysetørret å regne - behøver ikke bære med alt vannet. Det er samme virkestoff som de bruker i jägerte i alpene, og det må jo passe på Hardangervidda også.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..kutt sytinga og bær..."

..eh, nå vet jeg ikke om kommentaren om syting og klaging var mynta på meg,

men jeg kan bare avkrefte at spørsmålet om mengde drivstoff (til primus) på noen måte skulle handlet om å spare vekt.

Om noe, så kan det evt handle om plass i sekken, der all ledig plass tilegnes Skottland.. :):P .

På den andre siden kan det jo helt enkelt være slik at den åpenbare ironien gikk meg hus forbi,

og i såfall ber jeg så meget om forlatelse :lol:.

Forøvrig klager jeg ALDRI på noe...:D.

(ja det måtte i såfall være brist på/underbudgettering av mengde av nettopp skottsk høylandsmarinade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig kommentar det med klaging og bæring. Sikkert ikke ment i retning noen, men sånt kan lett misforstås.

Ellers er det morsomt å se hvor mange tråder som starter med et tema (bensinforbruk i dette tilfellet) men raskt går over til å omhandle drikkevarer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.