Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes tur i Femundsmarka! Trenger tips og erfarne råd :)


Roness91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis ønsker å ta oss en tur i Femundsmarka, rundt Juli - august måned. Han har lite erfaring med fjell - og skogsvandring, mens jeg har noe mer.

Sett endel på kart og flere ønskede ruter jeg vil gå. Tenkt noe på å starte i Røa, så gå videre til Revsjøen. Etter det ingen planer.

Er det en grei rute, eller oen andre forslag? Og hva er det nærmeste jeg kommer med bil til Røa?

Vi skal også ta med oss fiskestenger, for å fiske noe osv. Men hvor mye mat trenger vi egentlig for en ukes tur?

Trenger jeg fiskekort for å fiske?

Har også vurdert å ligge i Gapahuk, f. eks http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5008&trackingcode=bd706191.

eller burd jeg prioritere telt på en ukes-tur?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Femundsmarka kan være et mygghøl. Ville tatt med telt. Som de aller fleste andre steder trenger dere fiskekort for å fiske. Turplanen var litt lite detaljert til å kommenteres nøye, men å gå til Styggsjøen er ikke feil. Flott område. Når det gjelder adkomst går det båt til Røosen. Den kan du enten ta fra Synnervika om morgenen, eller fra f.eks Jonasvollen på tidlig ettermiddag. Hva som er best avhenger av hvor du kommer fra.

Ellers vil jeg anbefale å bruke søkefunksjonen. Skriv Femundsmarka og du vil få opp et utall av treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går båt til Røavassdraget. Enten tar du Fæmunden som er rutebåten eller så kan du ta taxi-båt (privat). Fiskekort kjøper du på www.inatur.no.

Når det gjelder telt, så anbefaler jeg det på det sterkeste! Myggen i Femundsmarka er noe herk i det tidsrommet du skal på tur, og da er det behagelig med en myggfri sone. Dersom dere satser på gapahauk, så ville jeg isåfall gjort meg kjent med de åpne koiene som ligger i området. Da kan dere søke ly og få tørket klær dersom det skulle bli skikkelig drittvær.

Hvor mye mat dere trenger for ei uke er jo veldig individuelt.. Sats på havregrøt, brød eller knekkebrød til frokost. Sjokolade og nøtter passer bra til lunsj, mens middagen bør dere få fanget noen fisk til. Fisk + potetstappe eller ris er da en mulighet. Mange liker også Real turmat, men det er etter min mening både dyrt med tanke på energi-innhold og smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

femunden er et kjempe fint område, var en tur der i fjor sommer, vi gikk fra elgå innover hadde egentlig tenkt å ta båten tilbake fra røa men ble en dag ekstra på fjellet med en dagstur på stor svuku. fordelen med å komme seg over tregrensa er at det er lite mygg der men siden dere har tenkt å fiske så er det ikke all verdens fiskevann akkrat der. det er masse alternativer ruter å gå, bare kjøre bil til elgå å ta båten derfra, tror den går ved 12 tiden men det kan du sjekke opp på femundenII.

av mat så bruker jeg å ha med følgende, froksot havregrøt, ta gjerne med melkepulver da smaker det litt bedre,

knekkebrød eller rugbrød til lunsj og tubeost til pålegg, lettvint.

real tur mat eller andre frystørket produkter til middag. rett i koppen supper og tilsett gjerne nudler kjekt å ha på kvelden eller til lunsj.

greit å ha med nøtte blanding da det er rask energi og det er godt å ha noe å tygge på.

et lite tips, ta med mygg melk og for all del invester i en mygghatt.

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 forskjellige fiskekort som gjelder for området. Et for alt sør for Røa, inkl. sørsiden av elva og ett for alt nord for Røa, inkl. nordsiden av elva. Fiksekort kan bl.a. kjøpes på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 forskjellige fiskekort som gjelder for området. Et for alt sør for Røa, inkl. sørsiden av elva og ett for alt nord for Røa, inkl. nordsiden av elva. Fiksekort kan bl.a. kjøpes på båten.

Hvis en ikke går inn på nett før turen og kjøper fiskekortet som gjelder for hele nasjonalparken da, det får en bare kjøpt på www.inatur.no meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.