Gå til innhold
  • Bli medlem

Karasjok-Porsanger


Lasey

Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg og en kompis besøke Finnmark i 2 uker.

Jeg lurer på om noen her har vært på kanotur (Ally kano) med utgangspunkt fra Karasjok og padlet seg/gått til Porsanger/Lakselv?

Dette ser ut som et spennende område, og vi ser for oss og ta turen innom Stabbursdalen. Vi skal selvsagt fiske, både med vanlig stang og flue.

Hvordan er å komme seg frem med kano i området? På kartet ser det ut som det er masse elver o.l som man kan bruke.

Er sugen på all type info, turforslag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I sommer skal jeg og en kompis besøke Finnmark i 2 uker.

Jeg lurer på om noen her har vært på kanotur (Ally kano) med utgangspunkt fra Karasjok og padlet seg/gått til Porsanger/Lakselv?

Dette ser ut som et spennende område, og vi ser for oss og ta turen innom Stabbursdalen. Vi skal selvsagt fiske, både med vanlig stang og flue.

Hvordan er å komme seg frem med kano i området? På kartet ser det ut som det er masse elver o.l som man kan bruke.

Er sugen på all type info, turforslag osv.

Hei.

Det blir ikke så lett å padle fra Karasjok til Lakselv.

Eventuellt kan dere padle fra Karasjok ned til Tana, så ta bussen til Lakselv/ Stabbursnes. Her går veien rett ved elva, så det blir ikke akkurat uberørt villmark.

Skal dere gå, anbefaler jeg å gå opp til Ravnastua(fjellstue) fra Assebakte(et stykke fra Karasjok mot Kautokeino), derfra over vidda nordvest mot Vuorji(en av gaissene i vest), og ned i Stabbursdalen. Dersom dere følger Vestsiden av dalen nedover er der flere gammer og åpne hytter i området der elva gjør en 90`sving. Vær oppmerksom på at det er merket av en hengebru på kartet rett ovenfor Njakkafossen, men den er ikke der lengre. Kan være litt skummelt å va elva der(kommer seff an på vannstand) dersom dere velger å følge elva helt til Stabburnes. Her ferdes lite folk, men midt i juli er dere nok ikke helt alene.

Eventuellt fra Ravnastua til Stippanjokka, ned til Savknojavri(masse bra fiske og en og annen STOR ørret). Derfra over Savgno-Luovosvarri til Rouance-louppal og følge Rouancejokka ned til voulajokka. I Voulajokka er det det både stor ørret og en og annen laks. Ved voulajok-louppal går det ann å ta et pitt stop, dra til Skoganvarre å hente kano, for så å padle resten av turen ned til Lakselv. Velger dere dette alternativet kan 2 uker bli i knappeste laget, litt avhengig av hvor mye dere marsjer og form :wink:

Her møter dere ikke mange mennesker!

Et tredje alternativ er å ta utgangspunkt i Alta. Få skyss til Stilla, og gå derfra østover til Stabbursdalsvannene der Stabburselva har sitt utspring. Her kan dere begynne padlingen. Vær oppmerksom på at det er mye bæring forbi fosser, men ikke lange strekker. En FANTASTISK tur der dere kan bruke god tid, hvis dere har 2 uker til rådighet. Masse bra fiske som begynner med mye gjedde og harr øverst, senere mye fin ørret og tilslutt også laks nedenfor Njakkafossen.

Da har dere noen gode alternativer!

God tur og hører gjerne hvor turen gikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gier&Birk: Tusen takk for godt svar! Har forsøk å snakke med turistinfo i området, men det blei jeg ikke mye klokere av.

Regner med vi kommer til å følge Stabburselva ned til Porsangerfjorden, så utfordringen ligger i å kommer seg til Stabursvatnet eller det store som ligger litt sør for Stabburselva.

Vi har flybillett til Lakselv, så vi må ta dette som utgangspungt. Regner med vi tar buss til Karasjok, evt et sted mellom Karasjok og Porsanger, for så og bevege oss vestover med retning Stabursdalen.

Mye bæring har vi alle fall belaget oss på i første etappe, og vi er i veldig god form, så dette skal vi klare fint :lol:

Det går an å padle fra Suossjávri, ca 7 mil vest for Karasjokk, via Iesjávri og ned Stabbursdalen, men det er en slitsom tur med nesten like mye bæring som padling.

Hvis du skroller ned på denne siden, kommer du til en beskrivelse av denne turen med Allykano.

Det er en bra artikkel. Blir nok noe i den stilen vi kommer til å gjøre. Må nesten prøve å gjøre det litt enklere med kortere bæringer - hvis mulig.

Uansett gleder vi oss som to små unger til å kose oss på tur i 2 uker i et landskap vi ikke kjenner til i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Bra det finnes slike forum, her finnes mer info og kunnskap enn de fleste turistinfoer jeg har snakket med :D

I.o.m at dere flyr til Lakselv og kanskje helst vil padle mest mulig? blir det nok minst bæring/logistikk ved å starte fra Suossjávri. Hit kommer dere enkelt med buss fra Lakselv og dere kan velge om dere vil padle eller gå opp til mollisjokk fjellstue. Det er grei vei opp dit. Her er det enkelt og fint å gå. Dere kan også kontakte Per Edvart på fjellstua; 78467600 eller mobil 91177975 for å høre om han har ærend til Suossjávri/ Cuovddatmohkki og har mulighet for å ta med Kano/ utstyr inn igjen. Han vet også om vannstanden er fin for padling. Fra Mollisjok til Iesjavre(det store vannet sør for stabbursvannene, som er finnmarks største innsjø) er det bare blåbær å padle. Denne turen gir nok mer på to uker enn å komme seg til alta-stilla-stabburs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om padling i Iesjokka her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15407&highlight=iesjavre

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11640&highlight=iesjokka

http://svartkjelen.net/finnmark_170908.html

Bruk søkefunksjonen og Temaforum nederst på framsida av forumet, her kan du velge Finnmark :D.

Et logistikkproblem kan være bussforbindelser, etter det jeg fant ut, går det buss fra Karasjokk mot Kautokeino bare på fredags- og søndags ettermiddag, pluss en skolebuss kl 0555 i skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Bra det finnes slike forum, her finnes mer info og kunnskap enn de fleste turistinfoer jeg har snakket med

I.o.m at dere flyr til Lakselv og kanskje helst vil padle mest mulig? blir det nok minst bæring/logistikk ved å starte fra Suossjávri. Hit kommer dere enkelt med buss fra Lakselv og dere kan velge om dere vil padle eller gå opp til mollisjokk fjellstue. Det er grei vei opp dit. Her er det enkelt og fint å gå. Dere kan også kontakte Per Edvart på fjellstua; 78467600 eller mobil 91177975 for å høre om han har ærend til Suossjávri/ Cuovddatmohkki og har mulighet for å ta med Kano/ utstyr inn igjen. Han vet også om vannstanden er fin for padling. Fra Mollisjok til Iesjavre(det store vannet sør for stabbursvannene, som er finnmarks største innsjø) er det bare blåbær å padle. Denne turen gir nok mer på to uker enn å komme seg til alta-stilla-stabburs.

Da kommer vi til å kontakte Per Edvart og håpe på at han kan hjelpe oss :wink: Hadde vært helt topp! Igjen, tusen takk for hjelpen!

Mer om padling i Iesjokka her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15407&highlight=iesjavre

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11640&highlight=iesjokka

http://svartkjelen.net/finnmark_170908.html

Bruk søkefunksjonen og Temaforum nederst på framsida av forumet, her kan du velge Finnmark .

Et logistikkproblem kan være bussforbindelser, etter det jeg fant ut, går det buss fra Karasjokk mot Kautokeino bare på fredags- og søndags ettermiddag, pluss en skolebuss kl 0555 i skoleåret.

Kommer nok til å tenke meg om 2 ganger før jeg starter en tråd neste gang, ligger mye info ute på siden her forstår jeg nå.

Hvis vi ikke får tatt buss fra Lakselv, blir det nok taxi eller skyss på en eller annen måte. Men sånt må jo også planlegges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.