Gå til innhold
  • Bli medlem

Prusik - tautykkelse. Bruk av tvillingtau/halvtau


jangk

Anbefalte innlegg

Hvor tykt bør prusiktau være?

* når tauet er 10-11mm

* når tauet er 8mm

Synes 4 mm (klemknute) biter bra på 8mm tvillingtau, men er litt småbekymret for bruddstyrken til så tynn "accessory cord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tykkelsen bør være proporsjonal med tauet du bruker prusiken på. men det er jo enkelt for deg å teste? hvis prusiken sitter så er den tynn nok. hvis du ikke får åpnet/flyttet den er den for tynn :)

hm. har alltid lurt på hvem som foretrekker tvillingtau framfor dobbelttau/halvtau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer forsåvidt med min erfaring også. Selv om jeg har brukt kun én tykkelse (husker ikke om det er 5 eller 6mm) til både tjukke enkelttau og tynne dobbelttau, og det funker helt fint.

Det blir kanskje litt andre dimensjoner som gjelder hvis du rappellerer på én tauende (f.eks. ett tau festet i toppanker) vs to tauender (tau gjennom toppanker, rundt et tre e.l.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en tommelfingerregel at det skal være 60% av tauet det skal bite på.

Altså 6mm på 10mm heltau og 5mm på 8mm halvtau/tvillingtau.

Nå blir jeg sikkert både nerden og sjuende far i huset her.. men kjekt å skille mellom halvtau og tvillingtau da de har forskjellig bruksområde og som oftest også dimensjon.

Er ellers enig med overstående innlegg.. husk at også prusikktau har forskjellig "mykhet" og bruddstyrke og at det derfor er lurt å prøve det aktuelle tauet på et tau likt det det skal brukes på i butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert både nerden og sjuende far i huset her.. men kjekt å skille mellom halvtau og tvillingtau da de har forskjellig bruksområde og som oftest også dimensjon.

Er ellers enig med overstående innlegg.. husk at også prusikktau har forskjellig "mykhet" og bruddstyrke og at det derfor er lurt å prøve det aktuelle tauet på et tau likt det det skal brukes på i butikken

Du er vel ikke den eneste nerden. :D

Jeg har både halvtau og tvillingtau i samme dimensjon, og bruker dermed samme prusikktau på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess, endelig en som har tvillingtau!

da kan jeg spørre: hva bruker du det til?

(eller...når vil du foretrekke tvillingtauet framfor dobbelttau/halvtau?)

hilsen enda en nerd

Det er jo egentlig ganske ubrukelig, men det har jo følgende bruksområder:

Dobbelt lagt tvillingtau til følgende:

- Fint på bolta flertaulengdere, (der du skal rappelere ned) så slipper du å kun klippe inn annenhver bolt. (Som du BØR med halvtau) I Norge er det jo kun en håndfull slike ruter, men i alpene er det masse.

- Fint til isklatring og kileklatring der man klatrer relativt rett opp.

Enkelt tvillingtau bruker jeg til følgende

- Bruker det som bretau, da det fint tåler belastningen fra et fall ved gjennomslag. Grunnen til å foretrekke det fremfor halvtau er at det ofte er lettere, og ikke minst billigere å bytte ut. Det kommer også i kortere lengder. Jeg går feks ofte med et 30m tau i sekken som back-up/ekstratau på føring.

- Ved enkel klyving i fjellet der man trenger topptau et kort parti, eller en kort rapell. Avhengiger av at en i gruppen kan klyve usikret opp for så å ta resten opp på topptau.

Hovedgrunnen til at jeg foretrekker det er altså at det er lett, det korteste tauet mitt på 30m veier kun en drøy kilo, og tar liten plass. Lett å forsvare å ha det med seg. Et halvtau av tilsvarende lengde ville ikke veie særlig mye mere, men da må man kjøpe et lengre tau som man kapper, da halvtaua ikke kommer i så korte lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipset. Det er altså mest aktuelt til breturer og rangling, ikke klatring...

Her i Canada bruker de fleste enkelttau både til isklatring og multipitch tradklatring. Sjøl digger jeg halvtaua som ligger igjen hjemme :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tipset. Det er altså mest aktuelt til breturer og rangling, ikke klatring...

Her i Canada bruker de fleste enkelttau både til isklatring og multipitch tradklatring. Sjøl digger jeg halvtaua som ligger igjen hjemme :wink:

Å bruke heltau på trad gir jo mye høyere fangrykk/belastning på sikringene enn ved bruk av halvtau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å spare vekt.

Hva slags tykkelse på accessory cord bruker dere for å lage selvknyttede rapellfester? Er 8 mm nok? Er 7 mm nok? 5 mm?

Jeg mener at f.eks 6 mm burde være mer enn nok til rappellfeste, men har aldri sett noen bruke det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint til isklatring og kileklatring der man klatrer relativt rett opp.

Vil bare lige innskyte at her ville også ½tau have en væsentlig fordel. De fleste tvilling-tau har en "impact force" omkring 7kN (1-tau er vel typisk mellem ca. 7kN og 8kN men ikke samme længde på returen).

½tau vil for det meste vil være under 6kN (mener BEAL kom med et ½tau dek kom under 5kN!!!). Dette er jo betydeligt når der klatres på sikringer som kan være litt ... skal vi sige skrøbelige til tider ...

½-tau får du også kjøpe i meter-mål (200m er vist max, hvis ikke det skal specialfremstilles)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare lige innskyte at her ville også ½tau have en væsentlig fordel. De fleste tvilling-tau har en "impact force" omkring 7kN (1-tau er vel typisk mellem ca. 7kN og 8kN men ikke samme længde på returen).

½tau vil for det meste vil være under 6kN (mener BEAL kom med et ½tau dek kom under 5kN!!!). Dette er jo betydeligt når der klatres på sikringer som kan være litt ... skal vi sige skrøbelige til tider ...

½-tau får du også kjøpe i meter-mål (200m er vist max, hvis ikke det skal specialfremstilles)...

Fordelen med tvillingtauet er at du kan klippe begge innom alle forankringene, i stedenfor annen hver som med halvtau. Ellers har du jo selvfølgelig helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glemte jo helt det jeg egentlig ville skrive...

Mhy tykkelsen på prusik, så går vel en del anbefalinger i retning af å bruge båndslynge når der er tale om de "nye" relativt tynde ½-tau.

Finder ikke en nettadr. til artiklerne uten at dette krever login for å læse dei, men her et en "sammenfatning" som alle får adgang til:

http://www.gudelius.de/fbbdklkn.htm

(på tysk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med tvillingtauet er at du kan klippe begge innom alle forankringene, i stedenfor annen hver som med halvtau. Ellers har du jo selvfølgelig helt rett.

Men Knut, du kan jo og gjøre det med ½-tau. Da øges fangrykket med ca. 20-23% hvilket da bliver ca. det samme som de fleste tvillingtau... ½-tau kan du bruge som tvillingtau, men man må være konsekvent - ikke starte klatringen med "½taus teknikk" for så å slutte med "tvilling-tau teknikk" eller omvendt, tauet må klippes dobbelt i alle forankringerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Knut, du kan jo og gjøre det med ½-tau. Da øges fangrykket med ca. 20-23% hvilket da bliver ca. det samme som de fleste tvillingtau... ½-tau kan du bruge som tvillingtau, men man må være konsekvent - ikke starte klatringen med "½taus teknikk" for så å slutte med "tvilling-tau teknikk" eller omvendt, tauet må klippes dobbelt i alle forankringerne.

Hvor har du %-tallet fra? Jeg mente på det øktes adskillig mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UIAA sine tester, trur også du finder det på de fleste tau producenters infosider.

fant det på BEAL's hjemmesider ja. Da er jeg enig med deg.

Den eneste grunnen til å bruke halvtau er da fordi det er ca 10g pr meter lettere og at det er litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener tvillingtau :D

Har en artikkel fra DAV/UIAA en plass, skal scanne den og maile den til dig - må bare lige finne den fyrst... :)

Hva slags tykkelse på accessory cord bruker dere for å lage selvknyttede rapellfester? Er 8 mm nok? Er 7 mm nok? 5 mm?

Jeg mener at f.eks 6 mm burde være mer enn nok til rappellfeste, men har aldri sett noen bruke det...?

Jeg bruger 6-8mm alt efter hvad eg kan få tag i, og hvor eg skal. Psyken min liker best 8mm i fjellet, hvor der kan være "skarpe" kanter o.l. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at f.eks 6 mm burde være mer enn nok til rappellfeste, men har aldri sett noen bruke det...?

Jeg bruger 6-8mm alt efter hvad eg kan få tag i, og hvor eg skal. Psyken min liker best 8mm i fjellet, hvor der kan være "skarpe" kanter o.l. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen du har da helt rett, 6mm holder sikkert fint. Som jeg skrev, så liker psyken min bedst 8mm (kanskje 7mm), og eg er en ung sprekk mann så et par hundrede gram betyder ikke noget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig tvilling lengere opp ja.

I forhold til rapell, så har jeg rappelert på alt fra 5mm og oppover. Psyken min liker 7mm best, men 6mm går også greit. Alt fra 6mm og oppover tåler fint en rapell.

Om du har en artikkel å skanne til meg, så hadde det vært strålende Rune! (men det ung og sprek greiene må du lengere ut på landet med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ½-tau kan du bruge som tvillingtau, men man må være konsekvent - ikke starte klatringen med "½taus teknikk" for så å slutte med "tvilling-tau teknikk" eller omvendt, tauet må klippes dobbelt i alle forankringerne.

Hvorfor det?

Før jeg aksepterer dette vil jeg vil gjerne ha en begrunnelse basert på grunnleggende fysikk/mekanikk for taubaserte forankringssystemer.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å aksepterer dette, du får gjøre som det passer dig. (Men dersom du klatre med ½tau/"½tauteknikk" skjønner du det nok, hvis ikke lærer du det nok... - kan gi et hint, bla. noget med mere slak i et tau end i det andet...)

Kanskje du får forklaring af en som ikke er så trøt som eg, ellers så se på UIAA sine tester/anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.