Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt


Kairam

Anbefalte innlegg

Hei friluftsfolk! Trenger litt tips her :-(

Skal kjøpe meg et to- eller tremannstelt. Vi er bare to som kommer til å sove i det, men jeg liker ikke å ha det for trangt

Kriterier:

- Så lav vekt som mulig (under 3 kg)

- 3-sesonger (gjør ikke noe om det kan brukes i lett snø også, men det er kanskje for mye forlangt)

- Pris under 4000,-

- God vanntetthet

- Tunnelform

- Mulighet for oppbevaring og matlaging i fortelt

Finnes det noe telt som oppfyller alt dette? Jeg vil prøve å finne et på salg, for jeg har ikke så veldig mye penger. Ser de har salg på Oslo Sportslager nå.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok vanskelig å få alle kriterier oppfylt. Hilleberg Kaitum 3 er i nærheten, men er fryktelig dyrt. Salget på Sportslageret er greit å få med seg, men det er flere andre steder en kan få 20% avslag. Jeg har dårlig erfaring med Nanok-telt. Ut fra dine kriterier er Fjallreven Skule R/S, Exped Sirius Extreme og Andromeda mest interessante? Har ikke erfaring med teltene, men sett Exped teltene oppslått.

Personlig liker jeg ordningen med abbasid m/ en inngang fra siden dårlig; umulig å lage mat, samtidig som en går ut, og vanskelig å komme til sekken (de må plasseres slik at man må strekke seg langt ut av soveposen). Jeg foretrekker to innganger hvis en er to i teltet.

Skule og Sirius er ganske like telt, Skule er vel litt større og lettere, Sirius tåler vel litt mer. Begge har høyt tak (noe som gir romfølese og letter fyring innendørs). Forteltet på begge er stort nok til å oppbevare to sekker. Jeg ville heller tatt med en tarp i tillegg, framfor å ha et større fortelt.

Her er forøvrig en test av telt:http://www.klikk.no/helse/friluft/article457153.ece. Skule = Akka uten fortelt (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et Tarptent Scarp 2? http://tarptent.com/scarp2.html

Det blir iallefall noe av det letteste men likevel med god plass i innerteltet til 2. Et fortelt til hver også/to utganger.

minus er at fortelta er litt små, men med litt organisering får man plass til både sekker og matlaging. Matlaging bør helst skje på siden bort fra vinden slik at man kan ha døra litt åpen.

Og så må det sømtettes for at det skal være skikkeli vanntett.

helsport fjellheimen double er en annen mulighet. Litt billigere enn kaitum, men samme stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.