Gå til innhold
  • Bli medlem

Neo Air - stemmer vekta?


Anbefalte innlegg

Vi hadde nylig en tråd om oppgitt kontra faktisk vekt på telt, der Helsport fikk fortjent tyn for misvisende spesifikasjoner. Selv om akkurat den tråden var om Helsport, og ikke for å unnskylde dem på noen måte, så er nok dette fenomenet ganske vanlig. Det verste jeg har sett var et Basecamp Skarven telt som bløffet grovt både på vekt og mål. Det er noen år siden, så dersom de har endret praksis nå, så er det fint.

Med så mange dårlige erfaringer er det hyggelig å kunne melde om et omvendt avvik. Mitt nye Thermarest Neo Air (large) liggeunderlag (mitt første Thermarest produkt) ankom nettopp. Etter å ha studert de nesten uvirkelige dimensjonene i sammenrullet tilstand, la jeg det på vekta.

Oppgitt vekt: 550 g.

Faktisk vekt: 526 g

Et negativt avvik på nesten 5 %. Tatt i betraktning at dette er et produkt for de ekstremt vektfikserte, og det kunne være fristende å bløffe, vitner dette om en produsent med integritet. Jeg blir fort glad i sånne.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ingenting :) Sjekk dette:

Oppgitt vekt: 567gram

http://pacoutdoor.com/sleeping-pads/view/ether-compact-6

Faktisk vekt veid på digital kjøkkenvekt: 461 gram.

Jeg har ennå ikke sett noe liggeunderlag som har fått meg til å tvile på at dette er det 3-sesongs liggeunderlaget i markedet som har best vekt-komfort-forhold for moderat tunge personer. Tykkelsen på liggeunderlaget er 70mm ubelastet, ikke 60mm som oppgitt. Kvalitet er meget god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et Neo air regular, kjøpt med det samme de kom til landet i fjor. Innerveggene på det begynte å sprenges, så det ble etterhvert en kul der flere vegger ved siden av hverandre sviktet. Fikk et nytt av Vertikal med en gang. Det veier for øvrig 422 gram, 12 gram for mye. Ellers er det bare å si at det er jævlig godt å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting :shock: Sjekk dette:

Oppgitt vekt: 567gram

http://pacoutdoor.com/sleeping-pads/view/ether-compact-6

Faktisk vekt veid på digital kjøkkenvekt: 461 gram.

Jeg har ennå ikke sett noe liggeunderlag som har fått meg til å tvile på at dette er det 3-sesongs liggeunderlaget i markedet som har best vekt-komfort-forhold for moderat tunge personer. Tykkelsen på liggeunderlaget er 70mm ubelastet, ikke 60mm som oppgitt. Kvalitet er meget god.

Jeg har en slik: http://warmlite.com/down-air-mattress-alone - men den er det dun i a la Exped Downmat. Warmlite har drevet med dette siden 70 tallet. Den er feit (over 10 cm) og bred (71 cm over skuldra). De lager den også uten dun til rent sommerbruk, da kommer den ned mot de vektene du nevner. Med dun isolerer den minst like godt som Exped Downmat (som jeg også har), uten dun har jeg ikke prøvd. Tykkelsen gjør at du kan slippe ut mye luft og ligge godt uten å ta nedi.

Nå var ikke meningen å starte noen "mitt er bedre enn ditt" diskusjon. Denne tråden handler egentlig om produsenter som holder hva de lover på vekt - ikke spesifikt liggeunderlag, og der har jo du en virkelig case - rekord så langt.

Men siden vi nå har nevt fem forskjellige luftmadrasser - to med dun og tre uten - kan vi jo ta et nytt spor. Jeg ville ha et underlag uten dun til vår/sommer /høst av tre grunner: lavest mulig vekt, lavest mulig volum og slippe pumpa. Dunmadrassene er pent lagt bort med masse "loft", sånn at duna holder seg luftig og god til vinteren.

Grunnen til at jeg ikke kjøpte Warmlite uten dun eller Ether Compact er at jeg trodde de var fryktelig kalde - er de ikke det? Jeg har mange kalde minner om rene luftmadrasser fra barn- og ungdom. Dersom Thermarest holder hva de lover om isolasjons- eller varmerefleksjonsprinsippet i Neo - Air, blir jeg enda lykkeligere enn jeg ble av å veie. Prøveligging på gulvet holder mål sånn rent polstringsmessig.

Andre Neo - Air brukere har vært innom, hvilke erfaringer gjør dere?

Om komfort

Om isolasjon

Om "driftsikkerhet"

Jens B, hadde du brukt ditt mye da disse veggene begynte å gi seg, og ville det ha ført til problemer (avslutning) på lengre tur?

Noen har kommentert at det ikke følger med rep-sett... det fulgte med en liten lapp Tear-Aid A, da går jeg ut fra at det funker godt. Og Tear-Aid er alltid med i mitt generelle utsyrssett. Så da er ikke det med rep-sett noe tema for meg.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ether Compact finnes/fantes i en rød versjon og. Den het vel Plus eller Extreme eller noe.

Den hadde et tynt lag med kunstfyll inne. Litt tyngre enn vanlig Compact men fremdeles lite og lett.

Jeg frøs aldri på det men solgte det fordi jeg synes 51cm bredde er for liten. hadde den vært 198x60x6 i Large hadde jeg sikkert brukt det enda.

Vintern har jeg Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke kjøpte Warmlite uten dun eller Ether Compact er at jeg trodde de var fryktelig kalde - er de ikke det?

Vet egentlig ikke om Ether Compact er kald, men det finnes nok mange andre underlag som isolerer mer. Det er jo luften i underlagene som isolerer uansett, men i de dunfylte står vel luften mye stillere enn i Ether Compact uten dun. Ether Compact har noe avstand mellom hvert luftkammer (5mm?) der isolasjonen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Men siden vi nå har nevt fem forskjellige luftmadrasser - to med dun og tre uten - kan vi jo ta et nytt spor. Jeg ville ha et underlag uten dun til vår/sommer /høst av tre grunner: lavest mulig vekt, lavest mulig volum og slippe pumpa. Dunmadrassene er pent lagt bort med masse "loft", sånn at duna holder seg luftig og god til vinteren.

...

Andre Neo - Air brukere har vært innom, hvilke erfaringer gjør dere?

Om komfort

Om isolasjon

Om "driftsikkerhet"

Jens B, hadde du brukt ditt mye da disse veggene begynte å gi seg, og ville det ha ført til problemer (avslutning) på lengre tur?...

Fikk med et Ether Compact 2/3 som veier 342g (oppgitt 378g) da jeg kjøpte en Alpaca-raft. Har ike fått testet det på tur. Har også ødelagt to Downmats, men fått dem erstattet. Har ødelagt et NeoAir R, som også ble erstattes. Har altså ganske mye erfaring med ulike luftmadrasser.

Foreløpig virker Ether Compact mindre behagelig å ligge på, og jeg tror det har dårligere isolasjon, enn NeoAir. NeoAir er behagelig å ligge på, og har gode antiskliegenskaper. Isolasjonen er meget god. Jeg har brukt den på frossen barbark og mange vinterturer i opptil -20 grader (med et meget tynt skumunderlag under >0,5cm). Både på fossen barmark og fra -15 grader og oppover er det endel varmetap, men forskjellen er ikke veldig stor fra Downmat 7 (min erfaring er at frossen barmark oftere gir kuldegjennomslag enn -10 grader på snø). Isolasjonen er altså den beste jeg har vært borte i i forhold til vekt.

På samme måte som Jens B opplevde jeg at veggene ga seg. Først røk en "tube" slik at jeg fikk en hodepute på en helgetur. Neste helgetur røk fler og fler (se bilde). Fikk en ubehagelig natt. Når en røk måtte jeg blåse opp underlaget, og så røk en til. Som å ligge på en hval. Problemet oppstod etter femte helgetur med underlaget. Thermarest oppga at det var en feilproduksjon (feil ved liming). Ellers synes jeg at underlaget virker sterkere enn det ser ut.

Jeg sprakk mitt første Dowmat ved å ha det for nærme bålet (ble varmet opp, og revnet), mitt andre ved å slippe ut luften samtidig som jeg satt på det (kjent produksjonsfeil på den serien). Oppblåsbare underlag bør behandles forsiktig, og man bør ha med ekstra underlag på lengre turer. Jeg synes likevel at de er så behagelige at jeg ikke vil være uten. Kan anbefale både Downmats og NeoAir. Uten luft i gir både NeoAir og Downmats veldig lite isolasjon.

post-3635-133474698917_thumb.jpg

post-3635-133474698926_thumb.jpg

post-3635-133474698929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens B, hadde du brukt ditt mye da disse veggene begynte å gi seg, og ville det ha ført til problemer (avslutning) på lengre tur?

Ca 30 netter tenker jeg det var brukt. Tror veggene røk når jeg presset lufta ut av underlaget. Enkelte ganger hørtes i hvert fall ganske høye smell når jeg gjordt det. Ellers brukte jeg det mye i en Thermarest stol, der det legges dobbelt og strammes inn og dannes ryggstøtte med to remmer på siden. Dette underlaget er egentlig for tykt til å brukes i stol, og jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si for at det røk. Det ble ikke hull i det, slik at lufta for ut. Innerveggene røk i hodeenden, slik at det ble en kul der. Fint til å begynne med, for det ble en god hodepute :) Ellers røk det en vegg nå og en vegg da, og det var fullt brukbart når jeg reklamerte. Ingen umiddelbar krise, og ville ikke vært det på langtur heller tror jeg. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall rapport, Fimax - takk skal du ha.

Jeg har selv fått erstattet et Downmat 9 fordi en ventil røyk. Jeg tapet den låst med Tear - Aid resten av turen, og brukte den andre ventilen uten problemer. Ellers har jeg brukt det nye ganske tøft, ganske mye - men med vett som du påpeker - helt uten problemer. Det er mye pes med oppblåsing og tømming og greier, men i likhet med deg vil jeg ikke være uten.

Dette med varme - enten det er bål eller sol - og luftfylte madrasser, må gå galt. Det blir høyt trykk på stort areal (kraft = trykk x areal) i tillegg til at limet blir mykt. Larsern slaktet et underlag i en av bøkene sine fordi limet løsnet etter at han hadde sovet i sola på det. Han hadde så vidt jeg forsto ikke blåst det opp i sola, men tatt det med ut etter å ha sovet i teltet om natta - altså med relativt kjølig luft i underlaget. Jeg er ikke sikker på om den slakten var helt rettferdig.

Håper de har fikset den limeprosessen på Neo Air. Det blir 8 - 10 dager på Hardangervidda i begynnelsen av Juli. Selv om jeg håper på mye fisk, vil det bli litt i overkant å sove på en hval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt prpblemet Jens B og jeg har opplevd skyldes produksjonsfeil på en serie. Jeg brukte mitt i vintersesongen og spurte Thermarest om det kunne skyldes kulda. De benektet at det kunne føre til problemer. Feilen ved Downmat 7 var også en kjent feil ved en serie.

Jeg vil fortsette med å ta med begge på langturer. Har med enten et 1/2 Ridgerest eller et supertynt Trango skumplastlag i tillegg, både for bruk ute og som sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden 2005 brukt en InsulMat 183x51 cm på sommeren, den ligner det som nå blir kalt Ether Compact, dvs 5-6 kanaler med luft uten isolasjon. Det har fungert utmerket nå i rundt 100 overnattinger.

Jeg har også alltid med et tynt celleplastunderlag som jeg bruker ute ved bålet, de siste årene et Artiach Light -Plus som veier 220 gr, oppgitt 170 gr. InsulMat’en blir kald når temperaturen kryper en del under null, men da er det bare å legge celleplasten oppå luftmadrassen, og det tar da ikke lang tid før varmen igjen kommer sigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er neo air så veldig fantastisk? Jeg kjøpte et Norheim oppblåsbart liggeunderlag med innebygd pumpe til 199 kr. Jeg veide det inn til 470g med trekk og lappesaker. Er Neo air verdt 1200 kr mer :shock:

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er neo air så veldig fantastisk? Jeg kjøpte et Norheim oppblåsbart liggeunderlag med innebygd pumpe til 199 kr. Jeg veide det inn til 470g med trekk og lappesaker. Er Neo air verdt 1200 kr mer :shock:

Henrik

Det kan du selv svare best på. Sjekk liggeunderlaget over minst 30 bruksdøgn, inklusiv frossen barmark og mange kuldegrader i en sovepose som nærmer seg konfortgrensen. Gi tilbakemelding. Billige gode produkter bør markedsføres!

NeoAir har en thinsulateliknende membran som reflekterer kulde nedover og varme oppover. Virker på meg som den fungerer.

Hvilket Norheim liggeunderlag har du? Jeg synes vekten var lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er neo air så veldig fantastisk? Jeg kjøpte et Norheim oppblåsbart liggeunderlag med innebygd pumpe til 199 kr. Jeg veide det inn til 470g med trekk og lappesaker. Er Neo air verdt 1200 kr mer :shock:

Henrik

Godt spørsmål, Henrik.

Uten å mene noe om hva ting er verdt - eller jo forresten: En ting er til en hver tid verdt det noen er villig til å betale for den. Hvorfor betaler noen 300 for ei klokke når andre synes de må ha ei til 60 000? De viser jo tida akkurat like godt begge to. Bare den som bruker penga vet hva ting er verdt.

Seriøst: Dette underlaget har jeg ikke vært oppmerksom på. Det er vel Camp, produsert for G-sport, du tenker på? Jeg trodde, som nevnt lenger oppe, at rene luftmadrasser uten noen form for isolasjon eller "luftfeller" ble kalde og ville antagelig ikke vurdert dette underlaget uansett. Jeg håper at jeg ikke er så merkeblind at prisen og merket alene ville holdt meg borte, det blir jo rent snobberi. Det er løsningen som interesserer meg, ikke merket. Jeg betaler mye for gode løsninger når jeg må, men lite når jeg kan.

Et underlag med de målene (er det virkelig 73 cm bredt - det er luksus), den vekta og den prisen, som virkelig gjør jobben, er det bare å gratulere med. Dersom du har testet det noe særlig, og sovet godt og problemfritt på det under varierende forhold, vil nok jeg svare nei til spørsmålet ditt.

Og så vil vi gjerne høre om det. Som andre har sagt: Gode produkter til lav pris må gjøres kjent.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheim er tydligvis et G-sport merke.

En luftmadrass med inebyget pumpe ala Ajungilak Pump(disse er dyrere som regel).

Ser ut som det blir mer pop med lette luftmadrasser igjen.

Om Neo Air er verdt så mye mer enn Norheim,......tja. Må jeg nesten se Norheim og se specs på det.

Det jeg ofte sliter med er å få slikt utstyr stort nok. Neo Air er fin siden den kommer opp til large. Jeg vil nemlig ha 60-65 cm bredde uten at det blir for tungt.

Neo Air er vel og laget med tanke på et lite og lett underlag å pakke samt det det får bruksområde utenom sommeren pga den utvikling de har gjort med varmerefleksjon.

Det har R-verdi på 2,5.

Vil tippe at Norheim har R- verdi 1, som er vanlig på uisolerte luftmadrasser.

Ajungalik har et par nye nå, bl.a Light Pump Mat. Den er 183x55x7,5. R- verdi oppgis til 4,1. Vekt til 570gr. http://www.mammut.ch/en/productDetail/242000270_v_7562_183x55x75/Light+Pump+Mat.html

Men koster 1399 så noe dyrere enn Norheim ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.