Gå til innhold
  • Bli medlem

Joggetur til Tjuvenborg og Oslos nærmeste Høgfjell 6. juni 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest om Tjuvenborg (688) i «Kremen av topper» boka til Erik W. Thommessen samt lest navnet på flere siktskiver i Osloområdet måtte jeg bare dra dit. Lange veien fra Asker var det ikke, en drøy time tok det til Saksentjernsætra. Jeg kjente det i kroppen etter gårsdagens nattur til Styggedalstindane og Gjertvasstinden, men når været var så bra og utsiktene for uka er dårlig måtte det bli tur i dag og.

Fra Saksentjernsætra jogget jeg lystig i vei opp veien og stien innover mot Flåbekksætra. Bikkja koste seg også i dette nydelige terrenget. Jeg merket at det var en stund siden jeg hadde jogget på ulendte stier siden jeg var nær å få noen stygge overtråkk. Så kom brattbakken opp sørsida til Tjuvenborg. Et lite «klyvepunkt» måtte forseres og bikkja fikk en håndsrekning her. Utsikten var helt fantastisk til alle kanter her oppe! I vest ruvet Gaustatoppen og Norefjell, sørover hadde du Drammensmarka og østover Hadelandsåsene. Nøt en skive med reker+majones (nam!) før jeg fortsatte opp til Hestebrenna (772). Bommet på stien fra Tjuvenborgkoia til Høgfjellet (1009), og var på vei nordover stien parallelt på vestsida. Bushet meg greit tilbake på rett spor.

Mot Høgfjellet passerte jeg noen klukkende bekker og idylliske tjern man lett finner sjeleroen ved. Jeg merket at området ikke er hyppig besøkt siden stien delvis nesten var gjengrodd. Tok av stien litt for tidlig og nådde Høgfjellet via Gullknappen. Etter 2t 25min stod jeg på toppen av Oslos nærmeste snaufjell. Utsikten var upåklagelig i alle retninger, dette var et flott lite fjellmassiv jeg visste lite om fra før. Merket at energien begynte å forsvinne så jeg fikk dyttet i meg en skive og aprikosekake som ga meg krefter til returen. Svett og fornøyd nådde vi bilen etter 4 timer, 20 km og 950 høydemeter. Moro å utforske nye områder med topper som ikke har tilknytning til verken kommune- eller 2k-lister. :D

post-3251-133474698569_thumb.jpg

post-3251-133474698579_thumb.jpg

post-3251-133474698591_thumb.jpg

post-3251-133474698604_thumb.jpg

post-3251-133474698615_thumb.jpg

post-3251-133474698626_thumb.jpg

post-3251-133474698634_thumb.jpg

post-3251-133474698645_thumb.jpg

post-3251-133474698657_thumb.jpg

post-3251-13347469869_thumb.jpg

post-3251-133474698703_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er sånn det ser ut der altså! :D

Det ante meg at jeg gikk glipp av noe da jeg slet meg opp på Tjuvenborgen i styrtregnet i juli i fjor. Amatørmessig nok hadde jeg ikke soveposen i vanntett pose, så utenatt på Hestebrenna utgikk glatt. Heldigvis fikk jeg Tjuvenborgkoia for meg sjøl, for det var masse som måtte henges rundt omkring til tørk. Det klyvepunktet overfor hula var ingen spøk med tung sekk og vått, sleipt berg. Husker jeg tenkte "du kødder nå?" da jeg så hvor merkinga fortsatte.

Dagen etter sto Høgfjell for tur på vei til utenatt ved Blankvann. Det ante meg at den ene idyllen etter den andre avløste hverandre, her var svaberg, myrer, småvokst granskau og tjern i fleng, men i regn og skodde blir det liksom ikke det samme da. Fikk perfekt kompensasjon dagen etter på vei over Urdevassfjellet, da skinte sola mens skydekket lå under meg.

Gjorde godt å mimre litt om denne turen. Og Tjuvenborgen og Høgfjellet skal jeg dra min nypensjonerte far på til høsten.

Takk for ny inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Ja dette området var skikkelig koselig, hit må man tilbake. :D Så ikke noe til den sagnomsuste røverhula, men det klyvepunktet er sikkert ikke noen spøk i vått vær!

Oddis: Nei dessverre var jeg ikke borte ved svaet. Men bergarten er nok av samme arten som på bilde P6060215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgfjell er akkurat passe stort til at man får følelsen av å være på fjellet og akkurat lite nok til en dagstur. Naboen, Vikerfjell, er også verdt et besøk med en fem seks distinkte topper.

Ja Panda! Enig i at Høgfjell overrasket positivt, skal nok tilbake hit. :) Vikerfjell/Jøranfisen var vi på tur til høsten 2008, men da var det tåke og null sikt. Må vel opp dit en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.