Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva må man se/gjøre/gå/klatre/oppleve i Nord-Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg tar i mot alle gode forslag. Disse kan være alt fra å rafte i saltstrømmen til å klatre Stetind.

Primært er det jo flotte fjelltopper og artige klyveturer jeg er ute etter, men jeg har tid til mer!

Er det feks en flott ukestur i et øde område jeg burde oppleve så kom med det osv osv.

Hvis det også skulle være noen som har lyst til å slå følge på noen turer der oppe er det bare å skrike ut :D

Takker for alle forslag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder turklatring så er Stetind, Svolværgeita og Hamarøyskaftet populære turer. Møysalen ble vel kåret til verdens fineste fjelltur om jeg husker rett, og så har du jo eventyrøya Senja med bl.a. Breidtinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen tips fra nærområdet mitt, ytre Helgeland, og videre Nordover:

Syv Søstre-traversen er veldig fin, skjønt ikke så teknisk utfordrende.

Dønnamannen har lett klyving siste biten mot toppen og har en fantastisk utsikt.

Lomsdal/Visten nasjonalpark er et flott område med mange fjell som er lite besøkt (mer info. på http://www.detgjemtelandet.no/).

Aldersundet har mange flotte fjell, og det samme gjelder området videre nordover rundt Glomfjord og Bodø.

Steigen, Hamarøy og Tysfjord er også nydelig. Har bare såvidt begynt å utforske her, så kan ikke gi så mange konkrete tips.

Hvis du skal kjøre nordover anbefaler jeg kystriksveien (fylkesvei 17, tidligere riksvei 17) fra Brønnøysund til Bodø. Jeg kjørte fra Sandnessjøen til Harstad i fjor sommer og gikk på fjell jeg så underveis på impuls, fantastisk gøy! Hvis du vil ha klyving finnes det mange fine muligheter til det, f.eks. Liatind i Aldersundet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8556&highlight=liatind, dens nabotopp Okstinden, eller Trænstaven (båtforbindelse bl.a. fra Stokkvågen).

Noe som setter spissen over i-en når du går turer her i området er å gå dem om sommeren pga. de lange nettene. Har selv sittet på flere av De Syv Søstre rundt sankthans med midnattsol på toppen selv om de ligger sør for polarsirkelen.

Noen linker som kan være til hjelp:

http://www.nordlandturselskap.no/

http://kjiver.no/

http://www.turistforeningen.no/rana/trip.php?gr_id=39&fo_id=4923

http://helgetur.net

Gled deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da kan jeg begynne å sy sammen en plan.

Flott å ha noe å bryte opp kjøreturen med på vei opp til Lofoten/Lyngsalpene!

Hvilken rute burde man ta opp Svartisen? Antar at jeg går den alene, men har lekt i is før.

Noen som vet hvordan forholdene er i Børgefjell? Mye snø i juni?

3 uker til Lofoten ja, skulle ikke blir for vanskelig å trykke inn, da høres vi nok HVA :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunstig stoppested på vei nordover er jo Heilhornet - på grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Det første virkelige fjellet (synes jeg da) - på Kystriksveien. Flott utsikt der i fra. 1058 meter. Fin og merket tur.

Torghatten - med sitt hull er verdt et besøk - og for deg som klyver kan du vel ikke dra forbi Trænstaven? 7 søstre på langs er bare blåbær for en spreking som deg - kan også anbefales egentlig.. Da fra Sørvik.

Jeg kan vel også anbefale Børgefjell - men det spørs hva du er på utkikk etter. Lange vandringer skulle være mulig, men vadingene er en utfordring da i Juli.

Ta gjerne kontakt. Jeg er hjemme til i slutten av Juli (Br.sund), eller på hytta (ved Simskaret - Børgefjell) men veldig opptatt med familie akkurat i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 søstre på langs er bare blåbær for en spreking som deg - kan også anbefales egentlig.. Da fra Sørvik.

Tror Mayhassen ville sovne av kjedsomhet hvis han skal gå hele traversen. Mener imidlertid det så ut som en interessant vestrygg opp til den nordligste av Tvillingan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 søstre på langs er bare blåbær for en spreking som deg - kan også anbefales egentlig.. Da fra Sørvik.

Ehem, det heter Søvik, og er heimplassen min :)

Mener imidlertid det så ut som en interessant vestrygg opp til den nordligste av Tvillingan.

Du mener i så fall denne: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=18156 Har aldri hørt om noen som har gått opp der usikret. Krever kanskje rapell. Skal se om jeg finner noen gode bilder hjemme. Ellers finnes det mange alternative ruter opp mot flere av Søstrene som er veldig utsatte og luftige, f.eks. Kvasstinden fra vest og nordøst. Kjenner bare til to personer som har gått opp der usikret. Valgte selv å snu når jeg prøvde vestsida i fjor sommer.

Edit: Bilde lagt til.

post-5477-133474698729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel prøvd å fått med meg Oksskolten (landsdelens høyeste), selv om Okshornet med sine 1901 moh er en god del råere. Ta av østover fa Korgen. Fjellheisen i Tromsø er også artig :-( I Bodø/Salten-området er paragliding en stor greie. Ellers mye ørn og F16 deromkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ersfjordtraversen på Kvaløya er en fenomenalt fin tur. Starter ute i havgapet og følger tinderekke innover mot byen, fra Skamtind til Store Blåmann. Grei helgetur med klyving her og der, og de med litt fart i kroppen gjør den sikkert på 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du finner mange turforslag på min hjemmeside www.ryggsekk.net

Spesiellt spennede turer er kanskje ...

Møysalen, Trollfjorden (og Trollfjordhytta), Øksfjorden/Isfjorden (som alle er beskrevet over).

En mulig turplan for i høst er kajakk/fjellturer rundt Kjerkfjordenfjorden, Moskenesøya (nær Reine, Lofoten, vest).

Der finner man en skjermet fjord, omringet av spisse fjell og enorm strand mot nord.

- jan hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerer du Brønnøysund i månedskiftet juli/august skal du få en guidet tur i havkajakk. Er du innstilt på noe "bading" skal du etter turen få våttkort "introkurs hav" som belønning.

Kajakk og klær skal jeg ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Jeg drar snart, fint om du kunne navngi noen av toppene siden Nils er en avdanket quiz-pappa.

Tindene er i rekkefølge:

Husbyviktind (Sørfold), Skeistind (Sørfold), Trolltind (Kjerringøy), Steigtind (Bodøhalvøya), Gjærtindan (Moskenesøy), Rulten (Austvågøy), Geitgaljen (Austvågøy) og Vågakallen (Austvågøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Jeg drar snart, fint om du kunne navngi noen av toppene siden Nils er en avdanket quiz-pappa.

Hehe... mulig du hadde vært nødt til å vente til over sommeren på noe svar der ja. :D

God tur oppover Øyvind! Blir moro å lese om hva du får feid over av tinder og egger.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.