Gå til innhold
  • Bli medlem

Surtningssue


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å prøve meg på Surtningssue i Jotunheimen i sommer. Skal ligge på Bessheim fjellstue så blir å ta båten om morgen.

Men lurte på hvor lang tid det tar ca og gå fram og tilbake? Litt kjipt å ikke rekke den siste båten tilbake.

Lurte også på om det pleier å være en del snø på toppen der i midten av juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på formen. Du rekker ikke frem og tilbake på dagen om du legger det opp som en kosetur. Jeg, gamle mannen, tok båten inn og gikk opp og ned, og rakk båten tilbake igjen samme dag med god margin, så for unge spreke mennesker er det ikke noe problem. Nødløsningen kan være å gå langs Gjende tilbake om du mister siste båten, men det spørs om det er noe godt alternativ om du har brukt såpass lang tid på Surtningssui.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på formen. Du rekker ikke frem og tilbake på dagen om du legger det opp som en kosetur. Jeg, gamle mannen, tok båten inn og gikk opp og ned, og rakk båten tilbake igjen samme dag med god margin, så for unge spreke mennesker er det ikke noe problem. Nødløsningen kan være å gå langs Gjende tilbake om du mister siste båten, men det spørs om det er noe godt alternativ om du har brukt såpass lang tid på Surtningssui.

Ok. Men tok du den første båten da? og siste tilbake? Når på året gikk du da? var det snø på toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur-rapport her: http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=7&ReportId=746&KommuneId=86

Jeg ser at jeg brukte 3.45 opp, men skal legge til at jeg vanligvis bruker like lang tid ned igjen. Er et råskinn på lange motbakker, men en pingle utfor, spesielt i bratt og steinete terreng.

Det var i begynnelsen av august og noen få snøfonner var det vel opp mot toppen, men de er mer til nytte enn til plage sånn utpå sommeren. Faste og fine å gå på, og betydelig kjappere å forsere på nedtur spesielt.

Jeg hadde tåke på toppen og etterhvert silregn ned mot Memurubu. Om mulig anbefales å velge en godværsdag for denne toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøvde oss på den turen for to år siden. Det var vel rundt den 20 juni, mye løs og dyp snø mot toppen. Tråkket igjennom opp til låra hele tiden :wink: . Snakket med noen karer som hadde gått turen to dager før oss, de hadde gått på skare og hatt det kjempefint.

Start tidlig, så kanskje skaren holder :-)

Hilsen fra

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til Surtningsue i begynnelsen av september ifjor, jeg brukte i underkant av 7 timer ( 4 opp og tre ned ) uten noen lange pauser, kun noen få mindre pauser.

På den tiden av året var fjorårets snø borte, på vei opp begynte det å snø, og snøen ble liggende på ca. 2000 meter.

Forøvrig gikk jeg via Raudhamaren opp og ned den laaaange Memurubudalen som aldri tar slutt tilbake.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Prøvde oss på den turen for to år siden. Det var vel rundt den 20 juni, mye løs og dyp snø mot toppen. Tråkket igjennom opp til låra hele tiden :wink: . Snakket med noen karer som hadde gått turen to dager før oss, de hadde gått på skare og hatt det kjempefint.

Start tidlig, så kanskje skaren holder :D

Hilsen fra

Heidi

Ok. Ja vi skal ta turen opp en dag mellom 12 og 18 juli. Så lurt å ta med varme klær og vinter støvler i tillegg da eller? Eller går det med vanlige hiking sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til Surtningsue i begynnelsen av september ifjor, jeg brukte i underkant av 7 timer ( 4 opp og tre ned ) uten noen lange pauser, kun noen få mindre pauser.

På den tiden av året var fjorårets snø borte, på vei opp begynte det å snø, og snøen ble liggende på ca. 2000 meter.

Forøvrig gikk jeg via Raudhamaren opp og ned den laaaange Memurubudalen som aldri tar slutt tilbake.

Rune

Tar det noe kortere tid å gå om Raudhamran ned igjen og? Eller blir det akkurat det sammen. Hørte fra en som gikk den veien både opp og ned og det gikk mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye grov ur og gå i, så det er en fordel med gode, stødige sko. Det er helt sikkert noen som mener det er helt fint og gå i joggesko, men personlig foretrekker jeg fjellsko med stiv såle. Et overtråkk kan bli ganske dramatisk. Det er ikke mobildekining før du nærmer deg Memurubu.

Det er kortere å gå om Raudhamran tilbake. Jeg mener å huske at forskjellen er to kilometer, 10 km om Raudhamran og 12 om du går Memurudalen. Når det er sagt, så kan det også sies at turen om Memurudalen er en fantastisk fin tur i en svært frodig dal, med rikt monn av blomster og fugler :D

Varme klær er et must. Jeg har flere ganger opplevd snøvær der både i juli og august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye grov ur og gå i, så det er en fordel med gode, stødige sko. Det er helt sikkert noen som mener det er helt fint og gå i joggesko, men personlig foretrekker jeg fjellsko med stiv såle. Et overtråkk kan bli ganske dramatisk. Det er ikke mobildekining før du nærmer deg Memurubu.

Det er kortere å gå om Raudhamran tilbake. Jeg mener å huske at forskjellen er to kilometer, 10 km om Raudhamran og 12 om du går Memurudalen. Når det er sagt, så kan det også sies at turen om Memurudalen er en fantastisk fin tur i en svært frodig dal, med rikt monn av blomster og fugler :-(

Varme klær er et must. Jeg har flere ganger opplevd snøvær der både i juli og august.

Hei. Ja har gått til innkjøp av fjellstøvler så det skal gå bra. Ja hadde vært fint og gå om memurudalen tilbake, men må vel se ann tia. Må rekke båten tilbake. Vi har ikke gått opp så høyt fjell før så blir spennende. Har 60 liter sekk, så skal nok pakke ned varme klær og. Er vel for varmt å ta på seg varme klær når man starter, for det er jo ikke så høyt. Spørs på været. Gå en dag det er sol og opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er ikke stien lagt om nede ved Memurubu? Før var det skiltet til venstre ved ca 1250 moh på "Besseggenveien"slik at man krysset Hestbekken der oppe. Nå følges vel stien et lite stykke i retning Memurudalen før det er skiltet opp til høyre etter bekken er krysset på den store stien.

Som det står i artikkelen, er det lite mulighet for vannfylling, så det er lurt å fylle opp fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye grov ur og gå i, så det er en fordel med gode, stødige sko. Det er helt sikkert noen som mener det er helt fint og gå i joggesko, men personlig foretrekker jeg fjellsko med stiv såle. Et overtråkk kan bli ganske dramatisk. Det er ikke mobildekining før du nærmer deg Memurubu.

Det er kortere å gå om Raudhamran tilbake. Jeg mener å huske at forskjellen er to kilometer, 10 km om Raudhamran og 12 om du går Memurudalen. Når det er sagt, så kan det også sies at turen om Memurudalen er en fantastisk fin tur i en svært frodig dal, med rikt monn av blomster og fugler :)

Varme klær er et must. Jeg har flere ganger opplevd snøvær der både i juli og august.

Helt enig!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.