Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har prøvd Arc'teryx klær?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vurderer å kjøpe Arc'teryx Alpha SV, noen som har denne?

Eller noen andre bra jakker å anbefale? Har i dag en fra Hagløfs, men er ikke fornøyd.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste Goretexjakker er bra. Arcteryx er svindyrt, men ingenting tyder på at kvaliteten er noe høyere enn på andre jakker. Tvert imot virker det som om produsenten og leverandørene forsøker å skape et inntrykk av kvalitet ved å heve prisen på produktene, men de fleste lar seg jo ikke lure av sånt...

Ser man på hva som brukes på ekspedisjoner er merker som "The North Face" og Patagonia mye brukt. Når noe er bra nok for Everest, er det sikkert greit nok for norsk sommervær, og det er ingen vits i å kjøpe noe som koster det dobbelte.

Har selv brukt Patagonia og Norrøna og begge deler er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen

Ok, skal skrive meg det bak øret. Vet bare at jeg ikke vil ha Bergans. Har en bukse derfra og er ikke fornøyd.

Er ute etter en jakket som kan brukes hele året.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Arc'teryx Alpha SV jakken. Kjøpte den ei stund før påske og er fornøgd til nå. Har brukt den i all slags vèr og synes det er ein god 'all round' jakke. Passformen er ekstremt bra (til meg iallefall) og det er ein viktig faktor for mange som kjøper den jakken.

Jakken er ganske lett, ca 600 gram. Hetta synes eg er veldig god, kanskje ein tanke liten ved bruk av hjelm, men bedre enn på andre jakkar eg har prøvd. Det er to typar stoff i jakken, begge med Goretex XCR membran. Det eine er lettvektsstoff, mens det andre toler litt meir.

Alle glielåsar er vanntette (ikkje bare vannavstøtande). Dette fungerer utmerka godt. Forøvrig så er det ikkje klaff over hovudglidelåsen, så det er eit ankepunkt med tanke på at glidelåsen kan ryke ein gong. Trur slik skade lettast oppstår når du ikkje har på deg jakken, for eksempel av at stein triller ned på den eller at glidelåsen blir tråkka på (kjenner til eksempel på førstnemnde). Dette er det einaste eg har å utsetta på jakken.

I Norge ligg prisen på rundt 5000-5500, men det er nok mogleg å prute litt/få rabatt. I utlandet er den betrakteleg billigare. Outdoorreview.com oppgjer ein pris på $425, ca 3000 kr, men mange oppgjer at di har fått jakken betrakteleg billigare.

Link til kommentarar/erfaringar på Outdoorreview.com

Ellers så har Klattermusen ein imponerande serie med bra jakker og bukser. Ser ut til å vera veldig gjennomtenkte og skikkeleg holdbare produkt (har ikkje Klattermusen sjølv, men kjenner folk som har det). E-vent stoffet som blir brukt er iallefall like godt som goretex XCR, bedre i dei testane eg har sett.

Er einig i at dei aller fleste goretex-jakkar er gode. Gore-tex variantar har ulike eigenskapar, så det blir litt etter bruken. Ein bør imiddlertid ikkje sjå seg blind på merkevara 'Gore-tex' alltid. . Membranen er bare "laminert" på, så det blir nytta forskjellige slags stoff. Dette gjer seg utslag i vekt og slitestyrke. Passforma på jakken er ofte like viktig som membranen

Sjå også desse trådane:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=519

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretexmembran er kun tillatt brukt i relativt få produkter. Fabrikanten av stoffet forbeholder seg retten til å godkjenne produktets helhetlige kvalitet. Det er hovedgrunnen til at Goretexprodukter holder en gjennomgående høy kvalitet.

Goretexjakker koster normalt rundt 3000 kroner. 5-6000 kroner høres helt vilt ut. Membranen er den samme og det er grenser for hva noen få centimeter med vanntett glidelås bør koste.

Er enig i at passformen er viktig på Goretexklær. Dersom klærne er for vide vil de kondensere på innsiden og det er temmlig ekkelt. Derfor bør man ALDRI kjøpe goretex-klær på postordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Goretexmembran er kun tillatt brukt i relativt få produkter. Fabrikanten av stoffet forbeholder seg retten til å godkjenne produktets helhetlige kvalitet. Det er hovedgrunnen til at Goretexprodukter holder en gjennomgående høy kvalitet.

Mine fjellstøvler har GoreTex membran og er ikke antydning til vanntette. Reklamen til GoreTex sier imidlertid at membranet garantert holder meg tørr!? Jeg har i det siste også lagt merke til at GoreTex reklamerer mye mer enn de gjorde før. Det tolker jeg dithen at de merker konkurransen fra andre aktører som sikkert har vel så gode produkter/løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva som brukes på Everest er vel stort sett styrt av sponsorer, og ikke hvor bra et merke er.

Jeg har en ArcTeryx Theta AR jakke, og er meget godt fornøyd med den.

Passformen er perfekt, og jakka er meget solid.

Kjøpt på salg fra USA for 2200kr

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vært så frekk at jeg hadde gått å prøvd jakken i butikken i Norge for å finne riktig størrelse, før jeg bestillte fra USA.

Fra USA betaler du i overkant av 3000kr inklusive 3-dagers frakt og norsk moms.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker disse butikkene:

www.moosejaw.com

www.altrec.com

www.mgear.com

www.rei.com

Prisene på web sidene er uten moms (sales tax), så du trenger ikke trekke fra noe.

Men du må legge på frakt og norske avgifter (24% moms).

Du betaler varens pris og frakt med kredittkort.

Norske avgifter får du som regel regning på fra frakselskapet (som regel UPS)

2-3 uker etter du har fått varene.

Eks. fra Moosejaw.com

ArcTeryx Theta AR jakke, $380

Frakt med UPS (2-3 dager), $22

Totalt $402 ~ 2540NOK

Så kommer det en regning fra UPS på moms og toll. Dette blir ca. 6-700kr

Totalt koster da jakken litt over 3000kr istedet for 5000kr.

Velg frakt med UPS/FEDEX/DHL om mulig. Da blir varene raskt levert, samt at pakken kan spores. Standard postforsendelse kan ta evigheter.

Det lønner seg å ha foto av forside og bakside av kredittkort, samt foto av førerkort klart når du bestiller. De ber ofte om kopier av dette når man bestiller.

Og særlig hvis det er første gang.

Dette er ikke noe å redd for.

Jeg bestiller stadig vekk ting fra USA, og har til gode å oppleve noe negativt.

Amerikanske nettbutikker er som regel veldig service minded.

Hver sommer (juli-august) og vinter (februar-mars) så har alle nettbutikkene over salg, og da kan man virkelig gjøre et kupp.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcetryxerisch er et fint valg det, men det kommer jo an på bruksområdet da. Skal den brukes til Bogstadvekstremisme er merket en suveren vinner. Der blir Norrøna harry og North Face helt ut. Når det gjelder fjellbruk har man forskjellige preferanser, så jeg vil anbefale deg å prøve div merker hos kjente og i butikken for å finne den som passer best, og kjøpe den som har den beste passformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har selv en gammel Theta AR som jeg er meget fornøyd med, beste jakken jeg har hatt. Plastikken på glidelåsene begynner å bli litt slitt, men etter mange år (7-8???) så må man kanskje regne med det. Uansett så funker den fortsatt, og det er den jakken jeg bruker mest.

Når det gjelder frakt fra USA, unngå UPS om mulig. De har tullet flere ganger med ting. Sist hadde de min pc her i Oslo i 10 (!) dager uten at de kjørte den ut. Måtte ta drosje til Alnabru å hente den fra UPS! Aldri hatt et problem med DHL, og Postens EMS funker helt greit det også (sendes da med USPS fra USA, dvs vanlige posten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det ikke er toll... Show me paragrafen...

Mulig jeg bommet litt på tollsatsen...en rask titt på tolltariffregisteret ser det ut som det meste av tekstiler har 13,7% toll.

Dvs. sum toll og avgift ca. 40%, ikke toll på 40% som jeg skrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leitet rundt på sidene ganske lenge nå og har ikke funnet ut en dritt om man betaler noe i toll. Hadde vært kjekt hvis du kunne vise meg..

Friflyt forumet er forresten ganske bra hvis man leser de rette trådene. Mange som har peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leitet rundt på sidene ganske lenge nå og har ikke funnet ut en dritt om man betaler noe i toll. Hadde vært kjekt hvis du kunne vise meg..

Friflyt forumet er forresten ganske bra hvis man leser de rette trådene. Mange som har peiling!

Sikkert mange som har peiling på friflyt, men mange useriøse og...

Når det gjelder toll så er det jeg usikker på akkurat hvilken tolltariff som gjelder for gore-tex jakker. Er jo et helsikkes detaljert regelverk... Har tidligere pratet med de på telefon om fleeceklær og fikk da opplyst at det var 13,7% + 25% = 40% toll og mva.

Sikkert denne:

"62.01

Ytterfrakker, kjørefrakker, kapper, anorakker (herunder skijakker), vindjakker og liknende varer for herrer eller gutter, unntatt varer som hører under posisjon 62.03.

- ytterfrakker, regnfrakker, kjørefrakker, kapper og liknende varer:

.1100

- - av ull eller fine dyrehår.

13,7%

kg,stk

.1200

- - av bomull.

13,7%

kg,stk

.1300

- - av syntetiske eller kunstige tekstilfibrer.

13,7%

kg,stk

.1900

- - av andre tekstilmaterialer.

13,7%

kg,stk

- ellers:

.9100

- - av ull eller fine dyrehår.

13,7%

kg,stk

.9200

- - av bomull.

13,7%

kg,stk

.9300

- - av syntetiske eller kunstige tekstilfibrer.

13,7%

kg,stk

.9900

- - av andre tekstilmaterialer.

13,7%

....."

I tillegg har jeg flere ganger erfart å måtte betale avgifter, behandlingsgebyr og lignende som jeg IKKE skjønner hva er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.