Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner-kajakk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere kan anbefale meg en kajakk..? Jeg er vel ikke engang en nybegynner, da jeg kun har prøvd kajakk et par ganger. Men jeg har nå bestemt meg for å kjøpe, da det er langt til nærmeste klubb. Det vil helst bli padling på store og mellomstore (fersk)vann. Målet er trening, men jeg vil også ha muligheten for å ha med meg sovepose, liggeunderlag og kanskje noe ekstra. Er det da hav-kajakk jeg skal ha? Selv om jeg er nokså ny, så ønsker jeg en relativt rask kajak som glir lett i vannet og som jeg kan vokse med. Jeg er ca 90 kg og 185cm høy. Høres det ut som noe kan oppfylle ønskene mine? Åpen for flere forslag, men skriv gjerne hvorfor dere mener deres valg er bra! Er student for tiden, så imellom 10000-15000 er prissjiktet mitt. Brukt er også et alternativ for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er omtrent like fersk som deg i kajakken, men tør alikevel våge meg utpå med et par kommentarer.

Først og fremst er jo spørsmålet om budsjettet ditt kun er for kajakken, eller om det er for alt du "trenger" i tillegg også. Eksempelvis må du ha en åre, og det er jo ikke helt gratis. og så bør du ha sprut-trekk, og etter å ha padlet et par ganger med ullsokker eller joggesko kommer du til å kjøpe deg et par padlesko. Og siden du skal padle mest alene kjøper du pumpe og årepose. Og så padler du litt i dårlig vær og finner ut at tørrdrakt er kjekt å ha. Og sist men ikke minst melder du deg på et grunnkurs som koster 1500 kr og oppover.

De kajakkene som Tormod nevner er såvidt jeg vet båter som har ganske god plass for lange folk. Med dine 185 cm kan det godt hende at du trenger dette. Men er du forholdsmessig lang i ryggen, kan det like gjerne være at du får fin plass for eksempel i en Venture-kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare nevne at det er bare et par år siden jeg begynte å padle. Kjøpte da en Hasle Excursion. Valget var helt tilfeldig, og ikke gjort i samråd med noen som helst. Jeg har funnet meg godt til rette i denne kajakken og har ingen problemer med å anbefale den for andre nybegynnere. Ikke på grunn av noen stor kunnskap, men på grunn av at jeg liker kajakken godt. Er forresten 184 cm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint med svar! Vel 10000-15000 er det jeg har tenkt å bruke på selve kajakken og åre. Resten kjøper jeg utenom, når sommerjobb-lønnen stikker innom. Må også drive litt overtaling hos samboeren :P . Har sett på prijon kodiak og seayak, og hasle excursion på nettet. Likte alle de, men aner jo ikke som vil passe meg før jeg evt har prøvd dem. Derfor jeg vil høre med folk her inne først. Selgeren mener jo uansett at deres kajakker er best.... Så neste spørsmål: Det finnes jo en haug med ulike årer... Hvilken bør jeg ha, og hvor mye koster den?? Er det slik at alle koster 2000kr+/-??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kajakk du bør se på kan være Seabird Design Expedition. Den ligger vel på 11990,- fra butikk.

Om du klarer å samle kjøpet kajakk, åre, spruttrekk, pumpe m.m på en gang så får du sikkert en god pris.

Tørrdrakt er jo kjekt - kunne ikke vært foruten her oppe i nord. Du får helt fine drakter til 3-4000kr alt etter hvor mange detaljer du vil ha.

Årer finnes det et hav av - om du legger i så mye som 2000kr får du ei lett og fin åre. Jo nærmere 1000 lappen jo tyngre blir de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.