Gå til innhold
  • Bli medlem

Den nye Spot tracker !!


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Jeg smatt innom en svensk side i løpet av natta, http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67778 og fant den nye Spot Tracker II til salgs der for 2099 SEK (1742 NOK etter ca dagens kurs). Jeg har prøvd all mulig googling osv, men ikke funnet en eneste side som omtaler den nye enheten på norsk, ei heller har den til salgs.

Er det noen av dere andre som har "hørt noe" ? Jeg ønsker jo fortrinnsvis å støtte norske firmaer, men blir det ikke annen råd (eller prisforskjellen blir for jævlig) så får det heller bli svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Otto Støver

Takk for mange svar. Det var supert at Turistforeningen fikk inn denne. Selv om prisen er 20% over det man kan komme unna med hvis man bestiller direkte i usa, tror jeg at jeg satser på dem. Det blir liksom enklere å få hjelp og fikse ting som måtte oppstå.

Tror nok at kona slapper litt bedre av når jeg drar på de solo turene jeg har tenkt ut dersom jeg har med denne dingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Det var supert at Turistforeningen fikk inn denne. Selv om prisen er 20% over det man kan komme unna med hvis man bestiller direkte i usa,

30% er nok nærmere sannheten, selv på dnts medlemspris, gitt billigste fraktmetode fra USA 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har akkurat fått inn en haug Spot II på www.fresk.no til 2199,- inkl frakt.

Vi planlegger en 2 dagers løpetur sammen med kompiser i Rondane med utgangspunkt i Putten seter 25-27 juli (fredag-søndag). Benytter sjansen å teste ut Spot II. Er noe usikker på snøforholdene, men tanken er å stikke nordover via Høvringen opp til Grimsdalshytta for overnatting på fredag og alternativ rute sørover på lørdag. Det vil være rask bevegelse, minimalisert opp-pakning og full utnyttelse av DNT fasiliteter underveis!

Proof er som kjent in the pudding - og jeg skal prøve å dele turen på nettet slik at interesserte kan følge med i praksis hvordan SPOT fungerer. Ikke minst dekningsgrad og robusthet i norsk fjellterreng er jeg nysgjerrig på...

Mer info kommer på Facebooksiden til Fresk Aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platou har nettopp fått den inn. Prisen er 2199,-.

Litt off-topic, men Platou og deres forhold til veiledende priser er ganske underholdende. På salget for noen dager siden hadde de angivelig fått inn 10 stk Spot til fantastisk "intropris" 2199,- .. Ganske lik pris overalt ellers?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aspiranten: Spot II har fått ny intern GPS og ny antenne siden Spot I. Dette skal gi både raskere GPS satelittkontakt ved start av enheten, i tillegg til bedre følsomhet i områder som er "canopied" dvs er dekket.

@strebus85: Både Otterbox 1000 og 2000 er litt snaue faktisk - 2000 mangler ørlitt i dybde... og da begynner boksene å bli store etter min smak. Uansett må nok Spot ut av boksen for å få satelittkontakt... Spot II i seg selv er ratet å tåle 1/2 time på 1 meter dypt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Spot II på en todagers tur i Rondane på fredag og lørdag.

Se tur-rapport og noen erfaringer med Spot i fjellterreng på http://endrerud.blogspot.com/2010/06/rondane-2-dagers.html

Her ligger det også link til kart med posisjonene mine for hvert 10de minutt - slekt og venner satt og fulgte med underveis :D

Som dere ser er det god dekning og frekvens på posisjonsoppdateringene, kun enkelte "svarte hull" i løpet av de to dagene Spot lå i topplokket på ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest PaperCut
Testet Spot II på en todagers tur i Rondane på fredag og lørdag.

Se tur-rapport og noen erfaringer med Spot i fjellterreng på http://endrerud.blogspot.com/2010/06/rondane-2-dagers.html

Her ligger det også link til kart med posisjonene mine for hvert 10de minutt - slekt og venner satt og fulgte med underveis :)

Som dere ser er det god dekning og frekvens på posisjonsoppdateringene, kun enkelte "svarte hull" i løpet av de to dagene Spot lå i topplokket på ryggsekken.

Jeg har ikke testet min nyervervede spot på fjellet enda, men gleder meg stort. På en liten skogtur forrige dagen oppdaterte tracker pent ca hver 10.minutt helt til jeg skulle sende en ok-melding. Det skal være mulig å gjøre dette uten å stoppe trackeren, men det fikk jeg ikke til.

På vei til jobb idag (ca 50min), slo jeg på trackeren - men den registrerte bare to punkt. Start og stopp :). Er det noe intelligens her som tilsier at den ikke skulle logge hvert 10.minutt i denne sammenhengen? Jeg fulgte med, og det var ingen rød gps- og/eller transmisjonsLED på turen.

En ting til jeg lurer litt på.... når jeg setter opp en shared page med passord, så kan jeg ikke forandre passordet (greit nok). Men problemet er at jeg velger "Share GPS locations from last 7 days", så kommer ikke eksisterende lokasjoner opp i den delte siden. Siden jeg delte før jeg slo på trackingen vises fint, men den siden har et passord jeg ikke ønsker å dele med hele verden..

mvh,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vurderer å bestille en slik Spot nå og lurer litt på SOS knappen. I følge bruksanvisningen skal denne holdes inne til det lyser grønt for å aktivere SOS. Er ikke det lett at dette gjøres ved en feiltakelse hvis en f.eks har den i lommen? Har Garmin 60csx og vet hvor frustrerende det er når den ikke har tastelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Spot 2 har deksler over hjelp og SOS knappen. Det er ikke mulig å få trykket inn knappene ved et uhell. Ligg langt unna første generasjon spot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bestille en slik Spot nå og lurer litt på SOS knappen. I følge bruksanvisningen skal denne holdes inne til det lyser grønt for å aktivere SOS. Er ikke det lett at dette gjøres ved en feiltakelse hvis en f.eks har den i lommen?

Hva skjer når man trykker SOS knappen :wink:

Hvem er ansvarlig for at vedkommende blir reddet :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hva skjer når man trykker SOS knappen :wink:

Hvem er ansvarlig for at vedkommende blir reddet :D:D

The GEOS International Emergency Response Center alerts the appropriate agencies worldwide – for example contacting 9-1-1 responders in North America and 1-1-2 responders in Europe

Ansvarlig og ansvarlig fru blom :P, ingen er vel ansvarlig ;) - men i vårt tilfelle er det vel HRS som blir kontaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når man trykker SOS knappen :)

Hvem er ansvarlig for at vedkommende blir reddet :?::?:

Følgende skjer når SOS-funksjonen aktiveres:

- Emergency Rescue Coordination Centre (IERCC) ringer deg for å kontrollere at det virkelig er en reell nødssituasjon.

- Dersom det ikke oppnås kontakt med deg, blir dine registrerte kontakter forsøkt ringt.

- Dersom det ikke kan avkreftes at en nødssituasjon foreligger blir nasjonal redningstjeneste kontaktet med relevante opplysninger, inkl. din SPOT posisjon.

- Tiltak blir igangsatt iht. redningstjenestens rutiner.

- IERCC holder dine kontakter oppdatert inntil du er reddet og hendelsen er lukket av IERCC.

Les mer på http://fresk.no/shop/spot-ii-satellite-573p.html , se spesielt informasjonsark og "Dette må du vite om Spot" (PDF'er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende skjer når SOS-funksjonen aktiveres:

- Emergency Rescue Coordination Centre (IERCC) ringer deg for å kontrollere at det virkelig er en reell nødssituasjon.

- Dersom det ikke oppnås kontakt med deg, blir dine registrerte kontakter forsøkt ringt.

- Dersom det ikke kan avkreftes at en nødssituasjon foreligger blir nasjonal redningstjeneste kontaktet med relevante opplysninger, inkl. din SPOT posisjon.

- Tiltak blir igangsatt iht. redningstjenestens rutiner.

- IERCC holder dine kontakter oppdatert inntil du er reddet og hendelsen er lukket av IERCC.

Men har Spot noen nasjonal avtale med Norge? Og kjenner de den norske redningstjenesten?

Ser at Australia har inngått en MOU med Spot; finnes det i Norge?

http://natsar.amsa.gov.au/Manuals/Search_and_Rescue_Manual/documents/SPOTMOU11June2009.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.