Gå til innhold
  • Bli medlem

Utfordring?


Thildemor

Anbefalte innlegg

Synes det er utrolig artig å lese trådene her om utstyr. Men jeg har en utfordring til dere.

Jeg er alene med min snart 2 år gamle datter, men har veldig lyst til å bruke sommern og høsten til å dra på teltturer med henne. Tanken er å dra på 1-3 natts overnattingsturer og lære på veien. Problemet mitt er jeg nesten ikke har noen utstyr. Har derfor tenkt å bruke noen penger på det i sommer. Har lyst til å høre hva dere mener jeg trenger til en "start" pakke.

Siden dattern min er såpass liten kan jeg ikke akkurat dra på langtur, til fots. Men har tenkt å ta noen sykkelturer med telt i bagasjen. Ønsker tips på 3 sesongers telt, som tåler regn og vind. Været har jo det med å forandre seg og jeg akter ikke å være bare en solskinns telter. Siden det er jeg som står for all bæring eller trekking, bør det ikke være for tungt, men jeg er ikke avhengig av at det er superlett.

Når det kommer til liggeunderlag er jeg som prinsessen på erten. Ikke fordi jeg er en prinsesse, men ryggen min krangler litt med meg. Trenger derfor noe jeg ligger godt på.

Sovepose har jeg, men ikke datteren min. Har Jervenduken Thermo Hunter

Primus har jeg storsett bare sett blitt brukt. Ønsker en enkel, men trygg type. Om det finnes noe sånt. :D

Ryggsekk har jeg heller ikke. En stor tung sekk som brødrene mine brukte på idrettslinja er eneste alternativet nå, men ønsker meg en som sitter godt på meg. Planen er å ha henne i en mei tai på magen, om jeg må gå et stykke.

Hva har jeg glemt og hva bør jeg tenke på, spesielt med tanke på hva som er lurt i forhold til datteren min.

All tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Du har en spennende tid foran deg, og alle muligheter!

Bruk i utgangspunktet så mye som mulig av det utstyret du har. Her er det mulig å bruke MYE penger, mens til 3-sesongsbruk i lavlandet duger det aller meste.

Telt: F.eks. XXL eller Coop selger mye helt ok telt til dette formålet for en rimelig penge.

Sovepose: Kjøp en "junior-pose" til datteren din, med lengde 150 cm sånn at hun har den noen år. I kombinasjon med en Jerven-duk skal det blir KALDT før dette ikke holder. Her har også XXL ofte gode tilbud (www.xxl.no).

Brenner: Kjør på en enkel gassbrenner. Kovea har flere gode og rimelige brennere som går på standard gassbokser.

Sekk: Du bør nok ikke bære for tungt, og bør kunne klare deg med 15 kg. En helt grei sekk på 60-70 l og lav egenvekt får du garantert også tak i på f.eks. XXL. Men glem brødrene dine sin:-)

Underlag: Det råeste underlaget er Exped, f.eks. modellen SynMat 9. Ingen over, ingen ved siden. Sjekk f.eks. www.fresk.no (har også brennere). Til datteren din kan du bruke et helt enkelt og rimelig celleplast-underlag ("Tradex"-typen).

Fremkomst: Fordi det blir så stort volum (og ikke nødvendigvis så mye vekt) av to soveposer, to underlag, to klesposer osv i tillegg til annet utstyr har jeg god erfaring med å bruke ei rimelig terrenggående sportsvogn mens barna var såpass små som din. Da får du fraktet en del på den og du har god backup for slitne små bein. Sykkelvogn er også kjempebra. Om vinteren er pulk selvsagt helt konge. Og i 4-årsalderen bærer hun fint glatt egen sekk med sin egen klespose, ei drikkeflaske og ikke minst et kosedyr.

Til slutt: Lær deg og test det mest kritiske utstyret i ro og mak hjemme først. Tenker da på telt, brenner og ev. underlag som må pumpes opp. Du bør også ha gjort en liten rekognosering i forhold til ca hvor leiren bør være. Når dere kommer fram til endeholdeplassen er barn ofte potensielt slitne, sultne, trøtte osv, og du har ikke behov for å fomle rundt i halvmørket etter en egnet leirplass, finne bålved etc. Ta deg en tur i ro og mak i forkant og sjekk ut forholdene, f.eks. under en joggetur eller sykkeltur. Veldig godt å vite sånn ca hvor man skal når det er barn inne i bildet, det tar alltid lenger tid å etablere leir enn du tror. I denne fasen av turen er det også lurt å ha noe på lur for å øke blodsukker-nivået og humøret for store og små! Her snakker jeg av lang erfaring:-)

Husk: For barns del spiller det ingen rolle om leiren ligger 1 km inn i nærmeste skog eller midt i villmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger lett utstyr. Koster mer og har dårligere slitestyrke. Jenta vokser jo fort, så man bør ta med det i beregningene. Forslag (ikke budsjettvariant):

Telt: Hilleberg Kaitum 2 eller 3 (Barn trenger litt plass å boltre seg på hvis det regner. To utganger er lurt med barn - koke i et, samtidig kan datteren din gå ut av den andre) 2,8kg for 2ern.

Liggeunderlag: Thermarest Neo Air L. 440g. Meget god liggekonfort og tar liten plass.

Kokeappat/kjele: Optimus Crux gassbrenner 87g + liten gassboks + Primus Litech Kjelesett m/stekepanne 255g. Da får du et 1l kjele som gassboks og brenner får plass i. Ikke noe for gurmetmåltider, men mye kan lages på bål. Tar nesten ikke plass.

Sekk: her bør du prøve hva som passer din rygg/hofter. Osprey, Arcteryx og Gregory lager veldig gode sekker. Mange andre kan være interessante. Veldig lette sekker blir vonde hvis vekta blir for stor. Best å gå i en forretning med personalet som kan sekk, som Oslo Sportslager eller Sportsnett, hvis du bor på Østlandet.

Bl.a. http://sportsnett.no/ fører de produktene jeg anbefaler.

Småbarn er herlige å ha med på tur. En tarp kan være fint. Et billig, lite fleeceteppe kan også være greit. Mygg og andre insekter kan være problematiske. DEET (den aktive ingridiensen i de fleste myggmidler) er ikke anbefalt for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvor populært det er å handle noe en har tenkt å bruke over lengre tid fremover, men et tips jeg har biti meg merke i er det å kjøpe en vanlig voksen sovepose til barnet. Dette kombinert med en strammereim (som man setter noen cm under beina til barnet) gjør at man kan ha soveposen mye lenger. Så får man heller veie det opp mot pris, størrelse og vekt selv...

Fantastisk med foreldre som tar med seg barna ut på tur fra de er små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette høres spennede ut!! Har selv tre gutter (som nå klarer seg selv og kan bære sitt eget utstyr) samt ei lita tulle på 18 mnd som fram til nå har vært transportert i pulk fram til oppsatt teltleir. Har tatt vare på "gammelt" utstyr som nå er i aktiv gjenbrukfase - Mitt gode Ravneskar telt blir benyttet av eldstekaren (14 år) når han tar sseg en egen tur - Er sikker på at mye utstyr ligger "å slenger" - Har du muligheter for "å låne" noe ? Det behøver ikke å koste skjorta for å ta med unger på tur.. Ellers har det vært gode artikler i bladet "Friluftsliv" om det å ha med seg unger på tur.

Uansett - Det viktige er at turen legges opp på barnas premisser! Tørr + Varm + Mett = glad! De første gangene jeg hadde ungene med (uten sykkel - du kan pakke litt i en vogn) - fant jeg leirplass og bar opp utstyret dagen før. Med unger under to år er aksjonsradius begrenset og de må kanskje bæres et stykke.

Ikke minst trengs skifteklær - her kan alt skje! Første vanndammen er fin å trampe i.. Ta høyde for de uforutsette tingene og gi ungene mest mulig frie tøyler - beredskap! Da slipper man å gå og erge seg - det merker ungene med en gang. Must til en aktiv 2 åring: Støvler - regnbukse - god jakke - og om nødvendig - våt servietter og flere bleier enn du tror - Og ta med den maten du vet hun liker best - syltetøy og nugatti er bankers - pølser også. - husk på godbiten som overrasker :Ps Alenetur = full oppmerksomhet. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med gode råd er kan velge hvilke du vil følge.

På sikt blir det jo noe dyrere, men soveposen bør nok helst ikke være alt for stor, med reim for å begrense lengden blir bevegelsen noe hemmet, og enkelte barn vil da mislike sovepose. Her blir det en avveining, etter egne erfaringer og økonomi. Brukt sovpose osv er et alternativ, men da bør det jo være rent.

Kokeapparat og kjeler m.v. henger litt sammen, siden du ikke har erfaring med primus kan det være en ide å starte med gass. Det er greit ned til 5-6 varmegrader, eller kaldere med enkelte gassblandinger og kokeapparater. Vindskjerming er viktig, ellers blåser varmen bort, og da må du ha med mer drivstoff. De fleste rimelige gassbrennere er OK på sommeren.

Kjøper du Trangia (27 serien er mindre enn 25 serien) så har du kjeler og vindskjerm i mange år.

Vi har hatt vårt 25-6 i mer enn 10 år, og med forsiktig bruk så har teflonbelegget holdt.

Gassbrenneren til Trangia (det finnes rimeligere og dårligere kopier)10595.742527.jpg funker ned til lavere temperatur enn -10 hvis den brukes rett, og gassen er type. Kjøp med gassbrenner med en gang.

Skulle du senere få behov for vinterbrenner så kan du fortsatt bruke kjelene, og nesten alle såkalte multifuel brenner kan tilpasses til Trangia.

Liggeunderlag for dårlig rygg, Luftmadrass anbefales, her finnes det lette utgaver, men det kan bli kaldt. (Våre er kjøpt på OBS)

Priser og innkjøp... Blir ofte dyrt å handle for rimelig. (Klok? av skade!)

Coop-OBS:

Har god erfaring med prisnivået på Coop-OBS sportsavdelinger, men service? Du kan kanskje ikke være ekspert på alt i en så stor butikk.

Biltema:

Gass er billig og bra på Biltema. Kvaliteten på stomkjøkkenet til biltema står i forhold til prisen, kan godt holde noen år men det bulker seg lett, og gassbrenner som passer her finnes ikke. Det blir av likevel et rimelig kjelesett. Biltema har tidligere måtte kalle tilbake kokeapparater... det kan av likevel hende de har flere rimelige ok produkter i dag.

Clas Ohlsson:

Kjenner en som er veldig fornøyd med sin rimelige ryggsekk, men vær forsiktig her også.

Fretex:

Helt utrolig hva du kan få brukt, bortimot gratis. Her må du også vite hva du gjør.

Ikea: (Ikea blir kanskje for langt unna?)

Stekepanna steka til kr 25 er lett og helt fin turpanne med teflon. Kan ikke ta av skaftet. Mer for pengene kan du nok ikke få.

Det kan jo hende at noen har noe pent brukt liggende her, det er en egen kjøp og salg side.

dsk

PS

Kokeapparatet Optimus Svea 123 er lite, lett og lettbrukt bensindrevet og kan vurderes selv om det har vært slik i flere generasjoner. Andre drifsikre og lettbrukte bensinbrennere kan være av merket coleman. slikt handles greit ove eBay.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd. Ikke minst i forhold til hvordan gjøre det best mulig for lillemor. En del av rådene regner jeg er lært den harde veien og sånne råd legger jeg meg på minne.

Planen er å legge penger i godt liggeunderlag. I forhold til telt er jeg litt vaklende, men brukt er et godt alternativ.

Men er det noe jeg ikke har tenkt på? Hva trenger enn med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har Jerven Thermo hunter. En mulighet er å bruke hver sin lette billigpose og ha thermoduken over dere. Det blir bra varmt, og da er det ikke så ille når barnet vokser ut av posen.

Skal du ligge ute stort sett om sommeren fins det rimelige oppblåsbare underlag som er gode. Skal det brukes i den kalde årstiden må man ha et isolerende underlag oppå. Her er et lett og mykt underlag jeg bruker om sommeren:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=4414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips: Hvis du faller for fristelsen til å bruke oppblåsbare madrasser av den gamle tjukke typen ("flytemadrasser"), så vær klar over at de kan bli kalde om natta hvis temperaturen faller - kroppen klarer ikke å varme opp all lufta som er inni. De nye og moderne oppblåsbare underlagene er også sårbare for punktering (gnister fra bål, spisse steiner o.l.). De isolerende skumunderlagene er harde og ubehagelige å ligge på og dessuten store og klumpete å ta med seg, men de vil garantert holde dere varme uansett hva som skjer 8)

Ei teltlykt er også en fin ting! Styr klar av gasslampene når du skal ha unger i teltet, gå heller hit (klikk på "hit")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har god erfaring med denne posen til ungen http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000800_v_140/Ajungilak+Little+Mammut.html . "justerbar" i 2 lengder og jeg mener jeg har sett -7 som temp på den i en test ett eller annet sted. holder gutten vår god og varm iallefall.

Ellers så synes unger ofte at det er gjevt å være med på det som skjer og skal gjøre det samme som mamma og pappa, så en liten sekk med f.eks drikkeflaske og "godbit" ( http://www.pagen.no/produkter/pagen-gifflar-kanel er en slager for både barn og voksne på tur 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god lommekniv eller et multitool er alltid lurt å ha med. Ellers er "sporks" i plast med skje i ene enden og gaffel i andre alltid en suksess med unger 8) finnes bl.a. på xxl til 15-20 kr.

Kalde luftmadrasser av de større gamle typene kan også fungere fint dersom man legger med et tynt lett liggeunderlag oppå som isolasjon. en god og enkel løsning som både gir komfort og isolasjon er å benytte en enkel oppblåsbar strandmadrass med et skumliggeunderlag enten oppå eller under. Lett, billig, tar liten plass og gir komfort for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sitte å lest igjennom gamle tråder på forum og har insett at mine spørsmål absolutt ikke er noen utfordring for dere. :wink:

Tenk, jeg hadde ikke selv tenkt på kniv. Selv om x fikk opp til flere samekniver av meg i gave. Heia haue :)

Har bestemt meg for liggeunderlag, går for et oppblåstbar med dun merke Exped. For ikke er jeg bare en prinsesse på ert, men en riktig fin frysepinn. Tror det er et godt alternativ for meg. Har hatt alt for mange dårlige opplevelser på vanlig liggeunderlag og en dårlig natt søvn gir en dårlig dag.

Sovepose har både jeg og lillemor. Tenker å bruke dunposen vi bruker i vognen til henne, er det varmt kan hun ligge i den åpent. Har ei vennine som heller velger den, framfor soveposen de har for barn. Så sparer jeg de pengene og kan heller kjøpe henne pose når hun er vokst ut av dunposen.

Men det er to ting jeg ikke klarer å finne ut av.

Selv om det er kommet gode råd her, synes jeg det er vanskelig å velge hva jeg skal lage mat med. Jeg er ikke komfortabel med brennbare vesker, så jeg ønsker meg noe som er enkelt, trygt og lett å lære seg med.

Så er det evindilige spørsmål om telt. Vet virkelig ikke hvor mye penger jeg skal legge i det. Tenker at siden jeg planlegger å dra alene på tur og kommer til å ha med meg en liten jente, er nok det greit at det er lett å sette opp telte. Dessuten tenker jeg å kunne komme meg på litt lengre turer etterhvert(planen til å begynne med er å kunne komme meg til bilen iløpe av kun kort tid), og da vil jeg ha et telte ikke er for stort og tungt.

Er det noen som har erfaring med Helsport sine telt? Har sett på Rondane light 2, Fjellheimen og Skjervøy.

Hilleberg ser ut som gode telt, men synes de er dyre. Hva med Bergans og andre merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Exped er et godt valg, bruker downmat 9. Beste som fins.

Helsport Rondane bruker jeg mye, men 3'er utgaven. Lett og passelig for meg og eldstemann med bagasje. Litt lite for 3. Kjempetelt.

Helsport Fjellheimen 4 bruker jeg når resten av familien skal med, lett og romslig. Veldig fornøyd med dette også.

Lykke til med turprosjektet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er kommet gode råd her, synes jeg det er vanskelig å velge hva jeg skal lage mat med. Jeg er ikke komfortabel med brennbare vesker, så jeg ønsker meg noe som er enkelt, trygt og lett å lære seg med.

Gass. Kombinasjonen Trangia stormkjøkken med gassbrenner er genial: Stabil, enkel i bruk, sikker.

Se DSK's ypperlige innlegg et par hakk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit :lol:. Også i litt vind. Tre stengers tunneltelt, med den lengste stanga i midten. Gode synlige merker med refleks der stengene skal inn, og remmer til å stramme dem opp med. Refleksen gjør det lett i mørke med hodelykt å finne stanggangene.

Edit: jo, en kjekk ting til. Innerteltet setter man bare opp første gangen. Deretter pakkes teltet ned med dette montert. Senere slås det opp sammen med ytterteltet, uten at man trenger gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelpe. Har bestemt meg for hva som skal i handlekurven. Blir Helsport Rondane 3 light, trangia stormkjøkken med gass og Exsped 9(rett og slett fordi jeg er en frostpinn). Sekk skal jeg ta meg en runde i byen for å sjekke ut hva jeg liker og som passer meg.

Etter å ha lest mange tråder her på utstyrstråden og ellers må jeg bare si at dette er et formum med stor takhøyde, der enn kan spørre om ALT og bestandig bli tatt godt i mot. All ære til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.