Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt.


judas

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Siden mitt ti 12 år gamle Helsport Dovrefjell S3 Camp nærmest gikk i oppløsning over vidda i vinter, gikk det også rett i søpla når jeg kom hjem.

Litt vemodig ,med tanke på alt det har vært med på! Må si jeg ikke forventer at mitt neste telt skal holde like lenge,men likevel må jeg jo ha et nytt.

Siden jeg ikke er helt oppdatert på teltfronten synes jeg det var vanskelig å bestemme seg da jeg begynte å kikke. Mulig jeg har for mange ønsker

på en gang ...

-Her er mine teltkriteria:

-4 sesongers.

-Stort fortelt.

-Gjerne åpning i begge ender.

-Stormmatter. (hvorfor finnes det så få telt med stormmatter nå?!)

-Lavest mulig vekt.

-Lang liggelengde,min.220cm , helst mer.

Nærmeste jeg har kommet synes jeg ,er Hilleberg Kaitum GT,men det har jo ikke stormmatter.

Noen som har tips og innspill på hva jeg bør kikke nærmere på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til Kaitum personlig, men det får gode skussmål her inne på forumet. God liggelengde pga rette vegger istedenfor skrå i fotenden. Hilleberg syr visstnok på stormmatter for noen kroner. Ellers får Keron mye skryt her inne, verdt å sjekke ut.

Har personlig noen vinternetter i Helsport Fjellheimen Extreme og er godt fornøyd, selv om det skrår litt i fotenden.

Kan ellers tipse om å søke litt på forumet, er mengder med telt-tråder, så du kan kose deg lenge med å lese andre tråder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kaitum har mange fornøyde brukere, Hilleberg lager veldig bra telt.

Har selv et Hilleberg Jannu som jeg er ekstremt fornøyd med.

Som foreslått over vil jeg anbefale deg et søk her på FF for å finne mer info om denne teltmodellen eller andre telt fra Hilleberg.

Når det gjelder stormmatter leveres ikke Hilleberg ikke med dette, men det kan syes på fra Hilleberg dersom man ønsker dette, mener å huske dette koster rundt 800 kr.

Kontakt i så fall enten butikken hvor du kjøper teltet

eller den norske importøren

Jarbeaux Sport

Porsveien 36

1481 Hagan

Tlf: +47 92 61 63 99

E-post: [email protected]

dersom teltet f.eks. er bestilt fra utenlandsk nettbutikk.

Du kan også kontakte Hilleberg direkte, sjekk link hilleberg.se

Se forøvrig link under hvor jeg skriver om hvorfor jeg ikke har utstyrt mitt Jannu med stormmatter:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226

Hilleberg Nammatj 3 GT har også mange fornøyde brukere,

se f.ks. linken under for å se test:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/article291015.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Kaitum 3GT for noen uker siden, og har såvidt fått testet det. Virker bra så langt.

Valget falt på dette teltet pga skikkelig stort fortelt, bredt innertelt på 180cm med plass til tre, og ikke skrånende innertelt slik at man slipper våt beinende på soveposen.

Som nevnt har det ikke stormmatter, men er ellers bra på alle felt. Vekten er også overkommelig, hiver man ut reservedeler og noen plugger så havner man på 3,6kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Emm. trenger du ikke stormmatter på Hilleberg-telt, i allefall ikke midtvinters. Kaitum dekker helt nedtil bakken. Se for øvrig mange og lange diskusjoner her inne på forumet hve gjelder for og i mot stormmatter. Du kan om du vil få sydd på stormmatter for en tusing ekstra, men merk da også at vekten går opp noe.

For øvrig, emm. får du ikke noe ekstremt bra vinterekspedisjonstelt til under 4,5 kilo, men Kaitum er godt nok (og det bør det også være til kr8000++!)Ta en titt i en butikk som fører hilleberg, så kan du sammenligne rivestyrken på kerlon1200 og Kerlon1800 (butikkene har "riveprøver").

Som jeg har sagt til mange andre her inne som vurderer GT-utgaven av Kaitum (og Keron): husk at teltet får stort fotavtrykk, og at det da av og til kan være vanskelig å finne egnede telplasser på barmark.

Lykke til i leten etter egnet telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

...tenkte bare jeg skulle gi en update.

Jeg landet på Exped Adromeda Extreme II. Det har veldig stort fortelt,man kan skvise inn tre mann,det er over en meter sittehøyde og laaaang liggelengde.

Mye bra detaljer. Minusene er kanskje at det er litt langt,men jeg har aldri hatt problemer med å finne teltplasser.

Knallstablilt i vind,satte det opp på en holme i ytre Oslofjord sent i forrige uke og det holdt fiint,selv om en kompis fikk revnet litt av fokka på seilbåten sin

da han var ute.

-Exped sender stoff så jeg kan lage mine egne stormmatter,gratis. Exped ljuger ikke på vekta,ivertfall ikke på mitt. Fyldig repsett.

..seventh: Hva betyr Emm. ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg landet på Exped Adromeda Extreme II.

...

-Exped sender stoff så jeg kan lage mine egne stormmatter,gratis.

....

..seventh: Hva betyr Emm. ?!

Andromeda Extreme II er nok ikke et dårlig valg, og det er jo helt knall at de sender stoff!

Emm. er kort for etter min mening, mye det samme som IMO/IMHO om du leser på engelskspråklige fora. Bare et uttrykk for at selv om jeg er hellig overbevist, så kan det godt være at andre ikke deler den oppfatningen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.