Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko med god ankelstøtte


fisker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nye fjellsko, men da jeg sliter med anklene og akilles i perioder trenger jeg en sko med

god ankelstøtte. Har hatt ett par Crispi Besseggen,men har ikke vært helt fornøyd med disse.

Håper det er noen på forumet som kan dele erfaringer med ulike skotyper og komme med noen anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ikke velge mellom jaktstøvler og fjellstøvler. Lundhags, f.eks, leverer mellomlange utgaver av de fleste modellene sine, i tilegg til korte (type besseggen) og lange (type "jaktstøvler", om du vil).

Jeg er godt fornøyd med den støtten jeg får i lundhags syncro mid, men det er ikke sikkert den passer din fot, prøv deg frem med forskjellige modeller og merker. Det finnes nok mange gode modeller fra andre produsenter, (som i tilegg har goretex), men jeg kommer ikke på noen i farten. I alle fall: en mellomhøy støvvel som går godt over ankelkulen burde ha gode forutsetninger for å gi god støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problem med anklene og har brukt Besseggen i snart 20 år. Jeg har vært rundt og prøvet mange fjellsko i det siste og valget har nå falt på Crispi Skarven. Venter bare på at XXL skal få de inn i min størrelse. Har også testet diverse jaktstøvler, bla. Viking Hunter men jeg syns de er alt for tunge.

Et tips til anklene er å ha med sportstape i sekken og tape anklene før evt nedstigninger. Dette hjelper hos meg men tapen løsner ofte pga. svette etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode svar så langt ! Du som har brukt besseggen i 20 år og nå skal kjøpe skarven,

kan du si noe om hvordan forskjellen på skoene føltes ? Har også vurdert skarven, skal dra og prøve den og andre sko til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode svar så langt ! Du som har brukt besseggen i 20 år og nå skal kjøpe skarven,

kan du si noe om hvordan forskjellen på skoene føltes ? Har også vurdert skarven, skal dra og prøve den og andre sko til helga.

Det er litt vanskelig å kjenne alt i butikken men jeg syns de kjennes stivere rundt ankelen enn mine gamle sko. De er muligens litt lettere også men det finner jeg først ut når de er veid (her synder både butikker og de som tester sko. De oppgir ikke vekt i en standard skostørrelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker: 1bud: bestemme hvor mye penger du skal bruke. Deretter nr 2 det aller viktigste er at du selv prøver ulike sko, og tar den som sitter best på. Hvis du sliter med føttene er det greit å legge i ekstra kroner på sko for egen trivsel og framtidig helse. De skoa som jeg tipsa om ligger på 2500-3000kr. Kan jo og være en ide og legge ekstra penger i god såle. Har selv crispi mylla, og har prøvd skarven - sålen til crispi føles veldig god - men det må du finne ut av selv :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Sliter selv med anklene men var aldri i nærheten av å tråkke over så lenge jeg brukte Hagløfs Grym; en relativt lett og høy støvel i et slags plastlignende materiale, "Superfabric" el noe sånt. Disse fungerte svært godt i 2 år, men så startet slitasjen å merkes på kappen over sålen, de tålte ikke særlig godt å brukes i steinur.

Jeg har forøvrig tenkt å reklamere på dem, blir spennende å se om jeg får noe tilbake. Men jeg mener bestemt at sko til nærmere 3 tusen skal tåle å brukes i mer enn 2 år! I følge selger skulle kappen være like slitesterk som lær - men det stemte dessverre ikke. Bortsett fra det; en kjempegod og svært stabil turstøvel.

Har nå gått over til Crispi Skarven og er så langt godt fornøyd med dem - men syns Grym var enda mer stabile for anklene sin del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.