Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang valp på tur?


Coupe

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere har valp med på lengre fjellturer?

Har dere den i sekk?

Vurderer og bruke en mindre sekk og skjære av toppen på den slik hunden ser ut. Så ha sekken på magen.

Setter pris på tips erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kommer an på hviken hundetype! En kompis av meg som jakter hjort pleier å stappe dachsen sin i sekken og la hode stikke ut av topplokket på værste klatringene der en med korte bein sliter! :roll:

Er blanding av jack russel og berner sennen tror vi.

Valpen er 9 uker, veier 2 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten kom en liten Golden Retriver valp i hus til påske, den tilbrakte store deler av påsken i en gammel sekk av merket "Tiur", ca 30 liter, ramme og et lokk som bære kunne brettes til side. Moderen gikk med sekken på ryggen, og valpen trivdes den, selv etter et fall hvor valpen fløy noen meter før den landet i snøen. Jeg tror muligens at den bør få gå en del for å bli sliten, det er som regel enklere å roe hunder i uvante situasjoner da.

Selv anskaffet jeg en Strihåret Vorster i august for snart 7 år siden, den har aldri hatt behov for å sitte i sekk, var ute på jakt (les: vimset rundt) i 12 timer sammenhengende da den var 3 måneder :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke la valpen gå så veldig langt når de er små... du vil merke det ganske tydelig når de er lei og sliten. Men det er jo veldig individuelt om de viser det eller ikke...

Så fremt du går på tur på deres premisser så er det jo ingen problem å ha de med. Men regn med mange pauser og bæring for de holder ikke ut timesvis lange marsjer før rundt de er rundt 6mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips,

Har prøvd med en 15 liters sekk som var brettet ned i forkant. Så ut som hunden trivdest der, veldig nyskjerrig i begynnelsen men la seg ganske kjapt til ro. La ett sitteunderlag nedi slik att underlaget ble litt fastere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av berner sennen og jack russel????! Hvordan har det gått til??

Ingen som vet, men er mest sansynlig bs som er faren. Da de har gått en del løst i sammen. Fødselen gikk veldig bra for tispa.

post-6101-13347469786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig valp

Da min samojed var valp bar vi den ofte i ryggsekken. Det var ikke noe problem å få han oppi sekken, han synes det var helt topp å bli bært litt. Så det går veldig greit for de fleste.

Tempoet måtte avpasses valpen for de kan bli litt stressa hvis de er trøtte og føler at de sliter for å henge med.

Så god tur med hund i sekken. Den sier nok i fra når den er klar til en ny runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en stor rase, så bør man være forsiktig med å ta den med på fjellturer. Vi venter nå en labbisvalp, og den skal ikke i nærheten av fjellet før den nærmer seg året. Store raser som er utsatt for feks HD, bør man være forsiktig med når det kommer til mosjon og turer, inntil de er tilnærmet fullvokste.

Jeg har tidligere hatt 2 border terriere (samme størrelse som en dach, bare ikke så "flat" :wink: ), uansett, de trengte man IKKE å ta hensyn til når det kommer til turer. De ble aldri slitne etter de fylte 3-4 mnd.. Herregud for noen energibomber.

Anyway, sekk er jo sikkert ikke dumt.. For dem som passer oppi en sekk, og gidder å sitte der... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.