Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hund


Nikke

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss hund, og trenger noen tips for valg av type.

Noen kriterier:

Vi trenger en brukshund til en middels aktiv famile, gåturer, sykkel, ski og fjellturer.

Familie hund. (Til å stole på)

Må ikke kunne trekke tung slede/pulk alene, men gjerne bidra i trekking sammen med meg. Bør kunne bære kløv. Trenger ikke å ligge ute på vinteren, vil heller dele teltet/presenningen og varmen.

Samme om det er tispe eller hannhund.

Medium størrelse.

Obs: Posten er endret/editert grunnet negativ respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi ønsker oss hund, og trenger noen tips for valg av type.

Noen kriterier:

Rolig inne.

Aktiv ute.

Bør kunne gå fritt på turer i skog og mark.

Familie hund. (Til å stole på)

Må ikke kunne trekke tung slede/pulk alene, men gjerne bidra i trekking sammen med meg. Bør kunne bære kløv. Trenger ikke å ligge ute på vinteren, vil heller dele teltet/presenningen og varmen.

Samme om det er tispe eller hannhund.

Medium størrelse. (En 13åring bør kunne gå tur med den)

Bør ikke røyte allverden.

(Pen...?)

Har jeg glemt noe?

Du får selv den mest hyperaktive hund rolig inne, med fornuftig dressur og nok mosjon.

Gå fritt i skog og mark? Se på en eller anna gjeterhund, og bruk tid mens den er hvalp.

Få hvalpen til å forstå at med en gang den er utenfor øyekontakt, er du vekk.

La hvalpen lete deg opp.

Familiehund? Det er du som avgjør. I endel tilfeller hvor hunder har blitt avlivet, bør man spørre seg om det ikke var eier som bnurde vært fjernet.

En trettenåring greier fint en rottweilerhan, som har fornuftig dresur.

Alle hunder kan trekke og bære kløv. Man tilpasser utstyr til hundens størelse.

Røyteproblemet.

3 muligheter

1 Kinesisk nakenhund (Uæsj)

2 Pelshund, f.eks terjer, oes (labbetuss) osv. Røyter ikke, men slipper underull. Endel pelsstell

3 korte og langhårede hunder som røyter.

Med mindre dere velger nakenhund, så har dere valget mellom mye pelsstell eller støvsuger.

Jeg har hatt OES, og kommer aldri mere til å ha så mye pelsstell.

Når dere så har funnet ut noenlunde hva dere vil ha.

Ta kontakt med NKK, og aktuell underklubb.

Mye bra rettledning der.

Jeg var særdeles fornøyd med OES-klubben.

Lkke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@runegutt123:

Takk for svar, på spørsmål som sikkert ikke var helt på plass, men sånn er det når man ikke har greie på slikt. Allikevel ønsker vi å gi en hund et godt og aktivt liv, og vi leser oss opp dag for dag, og er klar over at det oss det kommer ann på. Men regner med at det er noe i de beskrivelsene informasjonssidene gir om hver enkelt rase.

Vi tar med oss erfaringene underveis, og er ikke vanskelige, vi vil sørge for tett oppfølging og ta imot råd fra erfarne folk. Noen wonderdog ramler ikke ned fra himmelen, så vi er innstilt på å justerer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et par av de mer seriøse svarene ovenfor understreket, hvorvidt hunden blir en grei "familiehund" eller ikke er et resultat av eierene.

Tror i utgangspunktet det er lettere med en hund som røyter enn en som krever mye pelsstell, men jeg har bare erfaring fra korthårede raser.

Har også inntrykk av at så godt som alle friske hunder liker seg på tur, har tom. hatt med chihuahua på gapahuktur i 10 minus, uten det gikk ut over humøret (eller helsen) til hunden.

Anbefaler å gå på valpekurs uansett hvilken rase du lander på.

Vi har en Jack Russel Terrier, som vi er veldig fornøyd med. Størrelsen er slik at den ikke kan bære mye i kløv, men den er kjapp, intelligent og veldig utholden. Vi plukker mye sopp, og ut på sensommeren skal vi forsøke se om den kan læres opp til å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Hva mener du med medium størrelse? Og har dere noen tanker på hvordan hunden skal se ut? Korthåret, strihåret, ruhåret, langhåret, spisshund, lange hengeører, pelsfarge, etc. De fleste hunder kan jo brukes til det du etterspør, så hadde vært enklere hvis du kunne vært noe mer konkret på hva slags hund dere vil ha. Må jo være noen hunder dere syns er finere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@peacemaker:

Takk for svar.

Når vi leser om hver enkelt rase, blir det brukt betegnelsene liten, medium og stor. Nå ser vi, etter å ha snakket venner og bekjente, samt oppdrettere, at vi fort kan havne på en "stor" hund, litt generelt forklart, en tung hund.

Vi ønsker i utgangspunktet ikke vakthundegenskapene, ei heller jaktegenskapene, men vi får inntrykk av at det er store variasjoner og stort spekter. Det koker ned til give&take, vi kommer ikke til å få i pose og sekk, utgangspunket er vel at vi som eiere former hunden.

Et generelt spørsmål som dukket opp da vi leste hjemmesidene til en oppdretter av sibirian husky, er dette med det genetiske, at man måtte se på foreldrene sine trekk osv, at dette er grunnlaget for den valpen man evt kjøper?

Grunnen til at vi leste om akkurat SH, er at de vi har snakket med skryter veldig av disse hundene (bekjente). Vi ble også tipset om jaktinnstinktet og andre temaer relatert til denne rasen.

Foreløpig så holder vi en knapp på labrador, og har startet dialog med en oppdretter. Vi får skynde oss sakte, når vi velger, velger vi jo for at akkurat denne hunden skal bli en del av flokken vår, resten av livet. Så hvis noen har noen erfaringer å dele med oss anngående labrador hadde det vært veldig fint.

En ting er sikkert, dette valget er mye vanskligere enn vi hadde trodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg er enig med Pacemaker, jeg vil tilbake til det saken gjelder: en fornuftig hundevalg for en familie.

Når det gjelder størrelse kan man vel si at man grovt klassifiserer hunder i vektklasser, svært små under 5 kilo, små under 10 kilo, mindre mellom 10 og 20 kilo, mellomstore mellom 20 og 30 kilo og store over 30 til 50 kilo. Svært store er hunderaser over 50 kilo. Dette er bare min egen klassifisering.

For at en hund skal kunne brukes til trekk og kløv, behøver den egentlig ikke å ha noen spesiell vekt, men mindre hunder gir så lite nyttevekt, samt at de ofte er kortbente og kan ha problemer ifm snø. En pulk veier ca 5 kilo med drag. Når jeg har min ca 30 kilo tunge Border Collie så trekker han ca 30 kilo i normale sneforhold. Jeg må hjelpe han bare hvis det er dyp snø som han bakser i, ellers klarer han denne vekta fint. Han spiser ca 4 kilo for på en uke, og så har jeg ca et kilo i ting og tang til han. En 20 kilos hund trekker 20 kilo, spiser 3 kilo for i uka og må ha de samme ekstrasakene med for turen. Nyttevekta (= vekta hunden drar av mine saker ut over det som trengs av hundemat og hundeutstyr) for en 30 kilos hund er da ca 20 kilo, for en 20 kilos hund bare 11 kilo! Svært store hunder sliter også når det blir vinter og mye snø. NewFoundlander, Ulvehund og Grand Danois er faktisk dårlig egnet for aktiv vinterbruk

Når det gjelder pels og stell, så kommer man ikke utenom at det er noe pesstell uansett for alle hunder som skal være ute om vinteren. Man må velge mellom følgende onder: Hunder med dekkhår og underull (SH, Grønnlandshund, Malamute Lapphund ol) gir røyting og styr på våren og dersom de holdes innendørs. Jeg hadde tidligere Siberian Huskies og de lå ute hele året så det var lite pelsdotter unntagen på våren, men da var det røyting til gangs! Hunder med mindre underull (BC, settere ol) gir håravfall hele tiden inne. Det er bare slik det er. De rasene som har kort stri pels (labrador, vorsteher, pointer) gir kortere hår fra seg, men de vennene jeg har klager over at hårene sitter fast i stoler og i gulvtepper og at de stikker. Til slutt har du de rasene som ikke slipper hår (puddel, portugisisk vannhund) men da må du klippe pelsen med jevne mellomrom.

Hva som er verst blir en vurdering hver enkelt må ta, hår blir det uansett å ta opp etter en hund.

Siden dere er en aktiv familie går jeg ut fra at hunden kan være med på det meste, og da får du en hund som er rolig inne og aktiv ute. Husk på at dere kommer til å ha hunden i alle fall i ti år fremover, og at det er forholdene i det daglige som dominerer. Den tiden dere er på tur er svært kort i forhold til den tid dere bare er hjemme. Du ser jo hvilken hund jeg har, og det som gjorde at vi valgte denne rasen var at vi ville ha en lettdressert hund som ikke stikker av når vi er på bærtur om høsten. Han trekker faktisk like bra som det SH gjorde, og kløver utmerket 12 kilo. Men han krever mye fysisk og mental trening.

Det er pluss og minus forhold rundt hver eneste rase, så dere får nesten bare snakke med personer som har mellomstore hunder. Lykke til med valget. Det er bare helt suverent å ha hund med på tur, det blir en mye finere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker oss hund, og trenger noen tips for valg av type.

Noen kriterier:

Vi trenger en brukshund til en middels aktiv famile, gåturer, sykkel, ski og fjellturer.

Familie hund. (Til å stole på)

Må ikke kunne trekke tung slede/pulk alene, men gjerne bidra i trekking sammen med meg. Bør kunne bære kløv. Trenger ikke å ligge ute på vinteren, vil heller dele teltet/presenningen og varmen.

Samme om det er tispe eller hannhund.

Medium størrelse.

Obs: Posten er endret/editert grunnet negativ respons.

Jeg kan anbefale Cairn Terrier, veldig familievennelig, er tålmodig med barn.

Røyter ikke, men trenger å bli nappet i ny og ne.

En tøffing på tur, vår hund har besteget 8 2k-topper.

Men det er en terrier!

Regor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikke - jeg vil gjerne anbefale dere Labrador!

Alle raser har jaktinstinkt, dog av forskjellig grad. Labrador har et mildt jaktinstikt, selv om de benyttes som jakthunder. Dette er fordi de er apporterende hunder, ikke stående. Deres jobb er å bli hos jegeren til dyret er skutt og oppsøke og hente etter skudd.

Labrador er en fabelaktig familiehund, den tåler ivrige barnehender og elsker å leke. Det de fleste labradoreiere nok kan skrive under på er at det er ofte to ting som står ekstra sterkt i livet til en labrador: "Få seg no" og mat. Ekstrem appetitt og sterk reproduksjonsdrift er no å ha i bakhodet.

Den store appetitten kan veldig fort transformere bikkja til et sikkelproduserende ansikt som konsekvent er rettet mot nærmeste matkilde. Overvekt er også "fort gjort" med en ekstremt matglad hund.

Den har god pels og tåler kulde bra, men røyter endel og kan lukte litt hund, spesielt når den er våt.

Labber har ingen problemer med lange fjellturer, bære kløv eller trekke pulk.

Som første gangs hundeeiere, KOMMER man til å gjøre mange mindre eller større feil. Labrador er en flott rase for førstegangs hundeeiere, fordi dens gemytt betyr at selv om en ikke "gjør alt rett" ender man som regel ikke opp med en problemhund av rang. Dette betyr selvsagt ikke at en kan hvile på laurbærne og la oppdragelsen skjøte seg selv, men den har ikke vaktinstinktet til gjeterrasene eller intensiteten/motet til terrierne - som kan by på problemer dersom man ikke vet hvirdan man skal håndtere dette.

Hvis dette blir rasen, ville jeg passet på at foreldrene ikke er for tykke i kroppsformen. Labber nå for tiden synes jeg har blitt for tønneformet. Dette går ut over utholdenheten og fremkommeligheten i skog og mark. Det blir heller ingen kløvhund av en hund med dårlig helse, så sjekk for all del foreldrenes helseresultater (HD/Spondylose/albuer/hjerte m.m.)

Lykke til!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aalstad.

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Skal sette oss mer inn i de tingene du skrev om, så spørre oppdrettere om deres hunder:

Hvis dette blir rasen, ville jeg passet på at foreldrene ikke er for tykke i kroppsformen. Labber nå for tiden synes jeg har blitt for tønneformet. Dette går ut over utholdenheten og fremkommeligheten i skog og mark. Det blir heller ingen kløvhund av en hund med dårlig helse, så sjekk for all del foreldrenes helseresultater (HD/Spondylose/albuer/hjerte m.m.)

Det er utrolig spennende å lete etter hund, og det er jo så mange flotte raser, så vi kan sitte i timesvis å se.

Blir det litt fortgang, så kan det være at vi allerede neste uke drar å ser på valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador er et godt valg ja. Egentlig er alle retrivere et bra valg. Men husk at en labrador ikke er en labrador. Rasen er ofte delt inn i to - jaktlabb og showhunder. Jaktlabben har masse jaktinstinkt i seg, og den er både lettere, mindre og mer livelig enn en labrodor der man har avlet på showgener - utstilling. Til deres bruk ville jeg ikke valgt jaktlabb - i såfall du ikke jakter da.

Retrivere gjør det også veldig bra i blodsporkonkurranser, så hvis dere er interessert i en ny hobby, så er det vært å prøve.

Ellers så nevner jo Aalstad det meste som er å nevne om labrador.

Jeg ville også ha tatt en titt på de ulike spanielrasene også.

Jeg ville også sjekket de forskjellige raseklubbene både her i Norge, Sverige og Danmark.

Eks.:

http://www.retrieverklubb.no/

http://www.spaniels.org/cm/public/openIndex/view/list_.html?ARTICLE_ID=1199273935446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aalstad.

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Skal sette oss mer inn i de tingene du skrev om, så spørre oppdrettere om deres hunder:

Det er utrolig spennende å lete etter hund, og det er jo så mange flotte raser, så vi kan sitte i timesvis å se.

Blir det litt fortgang, så kan det være at vi allerede neste uke drar å ser på valper.

Henger meg veldig på tipset dere har fått her!

Litt OT, men trenger dere hjelp til å finne en seriøs oppdretter som driver dønn seriøst og med særdeles gode gener så har jeg en på hånden. Tror kanskje det er noen ledige hanner igjen enda .. Tispene er vel solgt :shock:

Edit; Labradorvalpene er leveringsklare 13.06 :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Otto Støver

Gratulerer med flott hund. Husk at ti ganger skryt er myye bedre en en gang skjenn. Skryt, skryt, skryt. Det kan ikke bli for mye av det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gratulerer med det nye medlemmet i flokken, han ser ut som en Birk.

Har vært fint å følge tråden din (etter at sullet i begynnelsen ble ryddet bort).

Enig med Otto Støver, skryt er fint, men pass på at det kommer til rett tid slik at han asossierer din glede med sin handling.

Et annet godt tips er å benevne handlinger Birk gjør av seg selv med et kommandoord.

Når han begynner å sette seg ned, si sitt. Når han legger seg ned, si ligg eller dekk.

Hvilke kommandoord du velger er opp til deg, toneleie, stemme, ordlyd samt evt. kos vil få ham til å asossiere med egenhandling.

Hvis du er ivrig nok vil du kunne ende opp med en hund som møter blikket ditt når du sier; blikk. Denne kommandoen er nyttig da den betyr at hans fokus skal være på deg. Etter innøving av kommando blikk, etterfølges denne i begynnelsen av en lystbetont aktivitet. Siden kan du kreve mer av ham. Husk at den direkte blikk-kontaken skal være kort av gangen, men fokuslengden (altså hundens oppmerksomhet til deg) skal være lengre.

Etter min mening er det en del hundeeiere som bruker hundens navn i feil/negativ setting. Innkalling foregår med kommandoord, på plass/fot e.l. Dersom man i en setting bruker hundens navn og den ikke kommer vil din negative stemning/frustrasjon leses av hunden umiddelbart og det vil dannes et negativt egennavnsbilde.

Stoppord for negativ handlig som du ønsker avsluttet er Nei, ikke bruk her hundens navn, selv om dette faller oss mennesker veldig lett/naturlig.

Men som Otto Støver skrev, skryt og kos er positivt ved enhver positiv/riktig handling fra hundens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.