Gå til innhold
  • Bli medlem

For høy vekt på Helsport Fjellheimen 4 pro telt...?


Moons

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte et Helsport Fjellheimen 4 pro telt, men ble litt skuffet da jeg veide det på en digital (nøyaktig) vekt. Ifølge produktspesifikasjonen skal teltet veie 2,6 kg +/- 10% pluss vekt av plugger på 0,15 kg, dvs. maksimalt 3,01 kg: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Fjellheimen

Teltet veier imidlertid 3,16 kg (inkludert plugger), altså 150 gram mer enn det maksimalt skulle veie. En viktig grunn til at jeg kjøpte teltet var den lave vekten så jeg er litt skuffet og vurderer litt om jeg skulle klage på det (selv om jeg kanskje synes det er litt tynn grunn til å klage).

Noen andre som har erfaring med vekten på dette teltet? Hvor mye veier deres telt isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at hele vitsen med +- 10 % regelen er å kunne villede systematisk på vekta. Et slingringsmonn på 20 % (over 1/2 kilo) med så stramme spesifikasjoner er - ja, villedende. Det er helt utenkelig at materialene skal variere så mye pr. kvadratmeter, eller at det skal gå så mye mer eller mindre sømmonn at man ikke kan si temmelig presist hva teltet kommer til å veie. Vekt betyr så mye for folks valg at produsenten går til sånne skritt for å kunne oppgi lavere vekt enn det som er sant.

Dersom noen har erfaringer om det motsatte, altså har veid og funnet at teltet veier det det er oppgitt til, eller til og med på minussida, skal jeg endre oppfatning, men alle jeg har snakket med har sagt at minst 10 % over er normen. Mitt eget Fjellheimen Camp 3 var også sånn.

Når du i tillegg har fått et telt som går ut over oppgitt slingringsmonn, kan du klage. Forbered deg på følgende argumenter:

Det kan variere mye med fuktighet

Vekta di er ikke nødvendigvis nøyaktig selv om den er digital, med mange desimaler

Avviket er uansett bare 5 % over det som produsenten har oppgitt som maksvekt, og dermed for lite til å utgjøre en betydelig mangel

Uansett utfall bør vi si klart i fra om hva vi synes om denne praksisen. Lykke til.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for en del år tilbake Helsport Ringstind, som skulle veie 1,7kg, men veide nær 2,1. At Helsport ikke har justerte vekter er diskutert flere ganger her på forumet. Har telt fra Hilleberg, Mountain Hardware, Nanok og Black Diamond - veier ca like mye som oppgitt av produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du løper avgårde til butikken med teltet ditt vil jeg anbefale deg å veie det på 2 andre vekter. Kan jo hende at den du brukte viser litt i overkant. Med 2 andre vekter kan du få bekreftet/avkreftet dette, og du kan også finne en snittvekt å vise til. Så er det bare å løpe til butikken :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.