Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellforum negativ til DNT?


Anbefalte innlegg

Det tror jeg du har helt rett i runegutt123. Jeg har ikke så mye erfaring med det lokale turlaget her i Tromsø, men det har vært en positiv opplevelse de gangene jeg har hatt med dem å gjøre. Skikkelig trivelige folk, milevis fra dresskledde lobbyister i maktens korridorer.

...og til trådstarter: Det er ingenting amatørmessig ved det å følge T-merkete stier. Jeg gjør det alltid når en slik sti går samme vei som jeg skal. Faktum er at jeg sjekker ofte om det finnes en sti når jeg skal til fjells. Stier er en ypperlig måte å komme seg raskt ut av skogen på. Deretter skiller ofte stien og jeg lag. Den skal på hytta og jeg skal på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er positiv til DNT. Nå er jeg nok ikke av de mest hardcore fjellvankerene som bor i telt fra april til november, jeg tilhører nok den delen av befolkningen som kommer meg litt ut nå og da, og synest det er flott at noen har tatt seg bryet med å merke stier, lagt klopper, passer på at broer er i stand og at hytter står klare for meg å sove i. Hver eneste gang jeg går på tur i DNT sitt sti-nett, opplever jeg at veien de mener jeg bør følge, er den beste, sikreste og kjappeste fra A til B. Terskelen for å komme seg ut på tur, er så mye lavere når man kan pakke sekken lettere og gå i merkede løyper. At jeg går på stier når jeg går på tur, og "du" ikke gjør det, betyr at mange flere har lyst å gå der jeg går enn der "du" går. For det er ikke slik at DNT har invistert i sti-maskiner, det er derimot slik at en stor andel av befolkningen synest dette er den beste måten å besøke vår vakre natur på! DNT er til for disse!

At en slik stor organisasjon anklages for å være sentralstyrt, er underordnet for meg. Jeg bryr meg vitterlig ikke om de har byttet navn på et fjellområde jeg ikke kjenner til, og hadde de villet byttet navn på de områdene jeg kjenner til, så greit for meg. Noen ting kan jeg kanskje være uenig i også, men for meg er det viktigest at det er en organisasjon som har fokus på det viktige, overordnede målet: å lage gode alternativ til gjennomsnittsmenneskets behov for å oppleve naturen.

Jeg velger å følge i DNT sine forspor. Det gjør mange andre også. Noen få velger å la være. Alle vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig negativ til DNT. Turen fra hytte til hytte i Rondane i fjor var fin den! Men folkemylderet på Rondvassbu siste kvelden var ikke noe for meg. Jeg blir stressa av mye folk og drar ikke til fjells for å gå i kø eller være i store forsamlinger. Den store roen finner jeg når jeg ligger i telt eller under åpen himmel langt unna allfarvei ved et pent tjern, et såkalt ingenmannsland på skauen eller på toppene. Man får mye mer kontakt med naturen av å ligge ute framfor å overnatte på hytter. I tillegg er det ofte minst like flotte utsikter utafor rutenettet også. Mine flotteste turer har helt klart vært utafor sti og varde.

Men når jeg tross alt ikke er så negativ til DNT er det fordi de kjemper for vår sak når det gjelder naturvern. Selvfølgelig gjelder ikke dette villrein, for der er jo DNT egoistiske og krever masseturismens rett i kalvingsområder. Men når det gjelder områdevern så er de fleste fjellfolk enige med DNT vil jeg tru. Og av og til har jeg hatt endel hyggelig prat med trivelig vertskap på hyttene, det er jo positivt det også. DNT har et flott tilbud, men burde kanskje være flinkere til å fokusere på skånsom ferdsel.

Innimellom er det svært koselig å ta inn på ei ubetjent eller selvbetjent hytte, særlig gjelder dette Ringerikes Turistforenings koier. Der har jeg funnet den samme ensomheten som på hytta hjemme i marka. Problemet er at nå blir vel de koiene nedrent av folk pga såkalt bookingsystem. Min mening er "å dæven, hjelpe og trøste!" Ja, jeg er egoistisk, men det er jeg ikke alene om. Syns dette minner om plassbillett på toget, og det er stressende. For jeg drar ikke på tur primært for å oppsøke koiene, men du verden så herlig det var å bruke både Grønknutkoia og Tjuvenborgkoia sist sommer da jeg etter lange dagsmarsjer ikke orka å styre med leirarbeid i øsregnet et par km unna. Bookingsystemet kan fort ødelegge for improvisasjonen. Men for all del, for barnefamilier er det sikkert topp.

Betjente hytter tåler jeg, men i små doser, og det blir alltid sammen med andre som har mer sansen for sånt enn meg. Men jeg kan trives med det og kan se på det som en fin tur på sin måte. Sakral kan jeg derimot aldri bli på DNTs storstuer, da må det utenetter til, helst på steder man "vet" man får være alene. Sånn er det når man trives som ensom ulv og hver dag fantaserer om stemninger man forbinder med enkelte trakter, og musikken man forbinder med de stemningene igjen kverner oppi topplokket så det gjør vondt sjøl om det egentlig er ei positiv greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i DNT. Mest for å kunne bruke hyttene når jeg har behov for det. Jeg pleier å ligge i telt om sommeren, men i påsken eller på en helgetur om høsten er det fint å bruke hyttene hvis man ønsker å ikke dra med for mye utstyr. I likhet med mange andre her, synes jeg at mange betjente hytter liker for mye på hoteller og har derfor mistet hele sjarmen av en fjellhytte. Fullt med folk og veldig masete og flere bordsettinger til middag. De konkurrerer også med fjellhoteller, men får ofte lov å ha hytte i et nasjonalpark. Jeg synes f. eks. at det er helt unødvendig å fly/kjøre inn vinflasker inn i et nationalpark fordi den betjente hytte sine gjester skal få drikke vin til middagen. Hyttene som ligger ved bilvei tiltrekker seg ofte andre type gjester enn de som går lang i fjellet. Jeg foretrekker dermed de små ubetjente hytter, men i de populære turområder i sør-Norge må du planlegge godt for å unngå betjente hytter.

Når det angår stier, så er det ofte mer behagelig å gå på en sti enn utenfor en sti. Dette er selvfølgelig helt avhengig av terrenget. Men i terrenget går du ofte gjennom knehøyt kratt og det er slitsomt. Hvis det ikke er noen sti der jeg ønsker å gå, går jeg utenom, men ligger det en sti, bruker jeg den gjerne. Og hvis noen har brydd seg om å merke den og anlegge en bru, er det ikke til hinder. Det kan til og med være avslappet å få slippe å se så mye på kartet underveis og bare følge merkingen. Hvis du finner din egen sti må du se på kartet stort sett hele tiden.

Jeg er faktisk glad i DNT sitt lokale turlag i nærområdet mitt. De har nettopp etablert noen nye stier i mitt område. Og jeg bruker dem gjerne, fordi jeg stoler på at de har lagt dem på den fineste ruten de har kommet på (og som de fikk lov å merke av grunneier). Jeg kjenner noen av de som lager de nye stiene og jeg vet at de er veldig opptatt av at de skal ligge i fine områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det å følge turist stier blir en skikkelig turist sak. Man går fjelltur for å se mye variert natur på en "trygg" måte ved å følge de, uten at man (i romsdalen) føler at man går på noe barnevogn vennlig. Jeg har virkelig blitt vanvittig sliten, en smule redd, opplevd fjellheimen fra kansje sin mest spektakulære side, og blitt loset til fenomenale tinder av å følge disse stiene.

For de av dere som har et litt anstrengt forhold til de T merkede stiene (og forsåvdt alle andre) anbefaler jeg på det varmeste å gå en ukestur fra Isfjorden til Aursjøen. Man går da til måsvassbud, vastindbud, svartvasbud, hoemsbud, reinvassbud og ender opp på ausjøhytta. Jeg tror nok at dere vil oppleve den ruten man følger da som den beste, rent opplevelsesmessig å gå. Denne turen anbefales ikke for personer som ikke er vant å gå bratt og langt. Da er det bedre å nøye seg med 1 til 2 hytte besøk. Alle hyttene untatt måsvassbud og aursjøhytte er ubemannet/selvforskynt. Det står desverre, eller kansje heldigvis veldig lite om omerådet på DNT sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har lämnat DNT och är numera medlem i STF. Genom STF får jag rabatt på DNT-hytter som jag dock undviker under turen (jag övernattade dock på Finsehytta EFTER min senaste tur). Viktigare är dock att STF är medlem av HI, och vandrarhem använder jag iaf alltid på resa inom hemlandet.

STF var billigare än DNT senast jag kollade.

På fjällturer är det tält som gäller (f ö är tältet min dominerande övernattningsform även i Alperna och Pyreneerna). Förra sommaren

gick jag sammanlagt 43 dagar i Skottland, Pyreneerna, Norge och Centralalperna och betalade fyra nätter för övernattning under turen, tre nätter på campingplats, en på en stuga i Spanien.

Jag har inget emot att bära lite.

Min senaste fjälltur var på Hardangervidda. Jag packade för 8 dar, men kortade turern till 6, p g a det ovanligt dåliga vädret. Säcken vägde vid start

lite drygt 13 kg. Jag räknar med lite drygt 15 kg på ryggen för 10 dagar i fjällen eller 8 på kontinenten (där jag alltid provianterar).

Jag är 65 år och klarar jag det bör de allra flesta göra det.

Markeringar. Det kan aldrig vara ett självändamål för mig att lämna lederna, omgivningen är rimligen det primära.

Det känns ofta som att de finaste stråken är upptagna av T-lederna. Med tält och tidiga morgonvanor slipper jag bli omkullsprungen.

I Trollheimen har jag lämnat lederna för att slippa gå via Kårvatnet som har ett absurt lågt läge. I Dovre 2004 gick jag utanför T-lederna åtminstone två dagar; den andra dagen

kunde jag konstatera att där inte DNT markerar gör ofta ngn annan det - i den aktuella dalen var det 2 parallella rösningar! Jag har även två gånger gått genom Reinheimen där DNT inte gjort ngt, men där det fanns en del broar och rösen ändå. Under alla omständigheter är man ju beroende av broar, och dit går förstås oftatst T-leder. Jag har ngn enstaka gång haft idéer om att gå vissa oledade partier men låtit bli, av osäkerhet om passage över vatten.

I övrigt så kan väl sägas att huvudsyftet med markeringar är - eller borde vara - att ange väg, snarare än riktning - alltså det som kompassen inte gör, och som kartan ibland är för grov för att ge enkelt besked om.

Det är ett fåtal ställen där jag blivit tillfälligt ställd under stigning eller nedstigning p g a ett mindre lyckat vägval - en gång fick jag gå tillbaka upp och börja om. Brant terräng kan vara förbluffande oöverskådlig. Å andra sidan har jag följt och tappat bort T-leder i dimma och varit helt hänvisad till

karta och kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har lämnat DNT och är numera medlem i STF. Genom STF får jag rabatt på DNT-hytter som jag dock undviker under turen (jag övernattade dock på Finsehytta EFTER min senaste tur). Viktigare är dock att STF är medlem av HI, och vandrarhem använder jag iaf alltid på resa inom hemlandet.

STF var billigare än DNT senast jag kollade.

Men Fjell og Vidde er vel bedre enn Turist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Turist kan man risikere å lese om en kafé i Stockholm. I Fjell og Vidde er det i hvert fall bare natur.

Bare natur? Er nok heller natur ispedd nye delikate turistforeningspalasser som får selv de mest eleverte hipsterne til å revurdere sin preferanse for avstand til elementene. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også medlem, hovedsaklig for å få rimeligere overnatting de gangene jeg trenger det og andre rabatter.

Foreningen gjør mye bra, spesielt lokalt men også sentralt.

Jeg har i tidligere tråder her inne bl.a. kritisert DNT´s satsing på ekslusive matretter og de stadige "gourmetsidene" i Fjell og Vidde,

snart kommer det vel egne vinsmakerspalter...........

Stimerking og tilrettelegging med bruer og andre instalasjoner er i mine øyne stort sett positivt.

At de noen steder har lov å transportere varer til hytter inne i verneområder og nasjonalparker plager meg heller ikke nevneverdig.

At turistforeningen er sterkt medvirkende til å få et større antall mennesker ut i naturen bør sees som positivt, de som ikke klarer å se dette har muligens en noe egoistisk oppfatning om saken.

At personer med svakere fysikk og psyke enn en gjennomsnittlig Fjellforumfant får muligheten til å komme et stykke inn i fjellheimen på en grusvei bør vi også aplaudere (f.eks. til Rondvassbu eller Snøheim.

I går deltok jeg, som far til en 8.klassing på "OPPTUR" et arrangement som DNT arrangerer for dette kullet over store deler av landet,

Ut fra bl.a. bekledning og komentarer var det lett å forstå at mange av 13-14 åringene hadde lite erfaring med slike aktiviteter.

Fint at DNT tar et tak der både skole og hjem sluntrer unna.

De som føler seg for tøffe til merkede stier,bruer, hytter etc. har da fortsatt en del områder å boltre seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideell verden hadde vi hatt tilgang til enorme fjellvidder uten tekniske inngrep og uten tilrettelagt adkomst i form av fjellveier traktorsleper o.l. Nå er nå engang situasjonen en helt annen, og økende tilgjengelighet kombinert med kommersiell tilrettelegging gir økende tilstrømming. DNT er en del av dette bildet både på godt og vondt. De fleste av de negative sidene i form av betjente hytter som minner om hoteller etc. har blitt berørt av andre bidragsytere. (Jeg ville kanskje også ha nevnt selvbetjente hytter utstyrt med overgeskjeftige hytteverter i denne sammenhengen.)

Generelt er vanlige fotturister nokså harmløse mennesker. De går fra hytte til hytte langs turistløypene og sitter og spiser nisten sin max. 30m fra stien. Dette er en svært miljøvennlig måte å kanalisere trafikken på. Fra et miljøsynspunkt er det langt bedre å konsentrere mennesker i en hytte enn å ha et antall telt spredt utover. Jeg har registrert at noen har med telt som de slår opp utenfor hytteveggene. Personlig har jeg overnattet "utallige" netter i telt, men jeg ligger ikke ute når det finnes husrom! I alle fall blir teltingen mer konsentrert og det er sannsynligvis positivt.

Som jeg tidligerere har nevnt bidrar rutenettet til å kanalisere trafikken og desom noen skal bevege seg fra A til B og det eksisterer en merket trase på strekningen er det all grunn til å benytte denne. (De fleste turistløypene samsvarer med et fornuftig veivalg.) Det er mulig å ha ulike oppfatninger om mengden av bruer og klopper, men jeg har til gode å se at noen leter opp et vadested dersom det er unødvendig! Fra et miljømessig ståsted kunne det faktisk vært ønskelig med med noe mer tilrettelegging i form av klopper e.l i våtmarksområder. Der traffikerte turistløyper krysser slike områder blir naturlig myrvegetasjon raskt omgjort til gjørmehull.

Topografiske forhold gjør at visse veivalg peker seg naturlig ut, og her er også turistløpene lagt. (Besseggen er et unntak. Den natulige veien langs Gjende er imidlertid også merket!)

I store deler av Sør Norge er rutenettet så tett at det er vanskelig å planlegge en litt lengre tur uten at det er naturlig å gå langs turistløyper, og en kunne nok til tider ønsket seg et mer "glissent" rutenett.

DNT er en paraplyorganisasjon for turistforeningene som er medlemsorganisasjoner. Alle som vil være med å påvirke utviklingen har muligheten til å melde seg inn og være aktive sin lokale forening og på den måten bidra til å påvirke utviklingen både lokalt og sentralt. Den økende profesjonaliseringen og kommersialiseringen av organisasjonene har iboende trekk som det er all grunn til å være på vakt mot og holde under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du har helt rett i runegutt123. Jeg har ikke så mye erfaring med det lokale turlaget her i Tromsø, men det har vært en positiv opplevelse de gangene jeg har hatt med dem å gjøre. Skikkelig trivelige folk, milevis fra dresskledde lobbyister i maktens korridorer.

...og til trådstarter: Det er ingenting amatørmessig ved det å følge T-merkete stier. Jeg gjør det alltid når en slik sti går samme vei som jeg skal. Faktum er at jeg sjekker ofte om det finnes en sti når jeg skal til fjells. Stier er en ypperlig måte å komme seg raskt ut av skogen på. Deretter skiller ofte stien og jeg lag. Den skal på hytta og jeg skal på toppen.

Helt enig.

Troms Turlag gjør en kvalitetsjobb med å holde hyttene i innlandet. Med små barn kan en ved hjelp av disse hyttene komme seg på turer en ellers ikke ville dratt på.

Jeg blir nesten litt provosert av alle disse her inne som er for fine til å følge DNT-stier. Gå utenom, sa Bøygen. Kanskje ikke så dumt hvis en har problemer med å "se rødt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt provosert av alle disse her inne som er for fine til å følge DNT-stier. Gå utenom, sa Bøygen. Kanskje ikke så dumt hvis en har problemer med å "se rødt".

For meg er friluftsliv noko eg gjer for min eigen del. Og kva andre meiner om mine vegvalg er totalt uinteressant.

Så å la seg provosere av at nokon er så forfengeleg at dei meiner deires eigne vegvalg er meir verdt enn andre, bør du ikkje bli provosert av. Med mindre du er i same kategori, men har litt andre meiningar om kva som er dei rette valga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er friluftsliv noko eg gjer for min eigen del. Og kva andre meiner om mine vegvalg er totalt uinteressant.

Så å la seg provosere av at nokon er så forfengeleg at dei meiner deires eigne vegvalg er meir verdt enn andre, bør du ikkje bli provosert av. Med mindre du er i same kategori, men har litt andre meiningar om kva som er dei rette valga :)

Skulle om så noen være for fine strebus85, så må etter mitt syn det være de årlige "Rødvinsdrikkende" DNT-hytte-ukeferierende..

Personlig syns jeg det er supert med DNT mtp at de får folk ut, folk som kanskje ikke hadde fått ræva opp av godstolen uten massiv reklame for fjellet, sunnhet etc......

Det absolutt negative med DNT er den, etter mitt syn, katastrofale tilretteleggingen!

Hvor langt skal denne tilretteleggingen gå i fremtiden.........

Skal virkelig alle få komme seg ut i fjellheimen, om så med Wiesel el annen transport, for at DNT skal håve inn penger???

For det er nettopp dèt det dreier seg om; penger!

Lurer litt på hvordan DNT's verdiutvalg ser ut, hvis det finnes :?

Er det dette synspunktet det du kaller "Forfengelig" afe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette synspunktet det du kaller "Forfengelig" afe?

Nei , det er politikk, ein kan vera einig eller ikkje, men det har ingenting med forfengelegheit å gjera.

Det eg meinte med forfengeleg, er dei som anten rakkar ned på folk som går på stig fordi det ikkje er høgverdig nok, eller som går på stig og bekymrer seg for om det vert godkjent på FjellForum. Det var dette spørsmålet som var utgangspunktet for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , det er politikk, ein kan vera einig eller ikkje, men det har ingenting med forfengelegheit å gjera.

Det eg meinte med forfengeleg, er dei som anten rakkar ned på folk som går på stig fordi det ikkje er høgverdig nok, eller som går på stig og bekymrer seg for om det vert godkjent på FjellForum. Det var dette spørsmålet som var utgangspunktet for tråden.

Ok, da er vi ganske så enige:)

Av de fleste "2k-trimmerne" jeg personlig kjenner her inne, de er ihvertfall ikke høyt på strå. Den villeste blant tindene av mine bekjentskaper, han er faktisk særs jordnær.

Tror det var undertegnede som for noen år siden lanserte uttrykket "Dalstrøk er for jegere og bærplukkere" ifm tinderangling.

Skulle evt noen ikke se ironien der, tja da sliter de med mèr enn friluftslivet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med deg "romsdals-store-sønn" Noen mener nok at de må tøye grensene ekstra mye for å ha vært på skikkelig tur.

Vi følger stort sett merka ruter på fjellet,men det går fint an og få det spennende allikevel.Det er bare og rote seg ut av stien i tett tåke,så kan du virre rundt i viekrattet ei stønn. :-)

Jeg er ikke enig i alt DNT gjør,spesielt ikke det komersielle.Alle fasiliteter behøver ikke være til der hele tia.

Nå er det bare 3 uker igjen til 6 dagers turen på hardangervidda,både med og uten DNT ,

Ha en flott tursommer :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tatt meg tid til å finlese alle innleggene, men når det gjelder arrogansen til Turistforeningen så var nok den større den gangen foreningen på folkemunne bar navnet "Nikkersadelen". Om det skulle henge igjen noen holdninger fra den gangen så er nok de på vei ut.

Jeg er selv turleder i Turistforeningen, men når jeg ikke er på tur med en flokk mer eller mindre turvandte "løypeslitere" så går jeg stort sett utenom stier og hytter hvis forholdene tillater det. Jeg har også ofte, som turleder, sovet utenfor hytta på grunn av at det var for mye folk inne til at jeg kunne trives.

Jeg kan godt være enig i at holdningene blant mange av T sine medlemmer er noe forskjellig fra de som liker å gå sine egne veier og selv må jeg nok innrømme at det nok er ting både med foreningen og noen av dens medlemmer som jeg "sliter" litt med. Jeg er nok en litt for stor individualist til å passe helt inn, men det er en del fordeler ved å være med så mye som jeg er og da får jeg heller tåle den belastningen det av og til er å gå på tur med folk som nok heller skulle ha holdt seg hjemme. (Heldig vis er ikke dette flertallet.)

Turistforeningens målsetting er å få så mange som mulig til å gå på tur, og da blir det lett til at tilretteleggingen i noen tilfeller kan gå litt for langt. Jeg har også opplevd at en av deres ledere har stått frem på tv og nermest gjort narr av folk som går i fjellet med stor sekk, "du finner jo alt du trenger på hyttene". Slike holdninger er det ikke lett å fordøye for en gammel hjelpekorpsmann som i årenes løp har tilbrakt mange døyn i fjellet på leting etter de som ikke kom frem til hytta. Da vet jeg også godt at det ikke var de med den letteste sekken som klarte seg best.

Selv om det kanskje ikke er på dette forumet du finner flest T medlemmer så skal en ikke stikke under en stol at det også i T finnes tøffe friluftsfolk. Selv tror jeg nok fjellsportgruppa må være der det er størst mulighet for å fine disse, men jeg tror nok desverre ikke at de representerer flertallet. Jeg har faktisk sittet på et møte i T og snakket med en dame som nermet seg 80 år. Hun hadde gått i fjellet siden hun var 16, men hadde aldri gått utenfor oppmerkede løyper og kunne ikke tenkke seg å gjøre noe slikt. Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle dette friluftsliv.

Mye av det T driver med kan nok kanskje karakteriseres som en form for pakketurisme i likhet med det du finner hos diverse andre reiseselskaper, bare med den forskjellen at T tar folk til fjells mens de andre tar folk til syden og andre lugubre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

DNT har ikke tatt seg til rette her i Nordland, så assosierer egentlig ikke så mye negativt med stiftelsen. For eksempel så ble det i sin tid fattet vedtak om at Børgefjell nasjonalpark skulle forbli "inngrepsfri" mot rødmalte T'er, varding og hytteutbygging, noe vi høster gevinsten av i dag :) (Når det er sagt, så hører jeg jo om skrekkhistorier fra de mest hyttetette fjellområdene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i nordland i tre år nå, og fått merke at det ikke er like enkelt å hive seg rundt på en ukestur som det var hjemme på sørvestlandet. Det ikke så mange hytter å velge mellom, så vi drasser på telt og kokeutstyr. ( Om vinteren er det scooter, Reisatelt, oljefyring, reinsdyrskinn og et halvt flyttelass! :) ) Men nå skal det sies at mitt turliv har endret seg etter at jeg har giftet meg med en lidenskapelig fisker/jeger. Han klarer ikke å forstå seg på at jeg alltid vil opp på toppene:) Det blir mye sniking i skogen, jakt på fjellet og isfiske.

Men over til Turistforeningen: I flere år jobbet jeg som "altmuligjente" for Stavanger Turistforening. På somrene og høsten gikk jeg oppsynsrunder hvor jeg hadde varetelling osv. Dette var en kremjobb ved siden av studiene. Hver gang jeg fikk lyst på en langtur, så tok jeg meg en runde. Noen ganger fikk jeg med meg en kompis, men ofte alene. Trygt og godt med merkede løyper.

Jeg har gått på merkede løyper i store deler av Norge og jeg er enig i at det er flotte traseer rundt omkring! Favorittsteder er Setesdalsheiene! Og Suldalsheiene! Jeg husker også at vi gikk en uke i KOTs hytter ( starta på Haukeliseter og gikk til Bjåen og videre), det anbefales i høyeste grad:) Dividalen og Reisadalen er også vakre steder. Det er et vakkert land vi bor i - skulle gjerne har vært enda mer rundt og kikket. Bare så synd at tiden ikke strekker til nok!

Nå gleder jeg meg til midten av juli, da skal jeg på rundtur i Børgefjell sammen med en svensk venninne og hundene hennes. Da blir det heller ikke å følge merkede løyper, men vi skal ihvertfall opp på mange topper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.