Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridsykkel, hva bør man gå for + hvilke gir bør man velge, og helst unngå..?


lansti

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter ny hybridsykkel. har ikke hatt sykkel de siste 10 åra, men nå er det på tide å kjøpe seg en og komma seg litt i aktivitet.

Men i og med at jeg er helt "grønn" når det kommer til sykkel og utstyr, håper jeg det er noen her som kan lede meg inn på riktig gir :)

Budsjett: 10 000,-

Har vært i en rekke butikker og sett på Fuji sunfire 1.0 mee Krankgir: Shimano Deore, 31.8mm Dual Pull og Kjedegir : Shimano Deore LX, Top Normal.

Har også sett litt på hard rocx cross machine C4 SL Disc med gir bak: shimano deore xt shadow, og gir foran: shimano deore lx...

Har også mysa litt på diamant photon 30 med Nav/Krankgir: XT/Deore.

Det må også være muligheter for barnetilhenger... men det er kanskje default for alle...

Noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til den prisen kan du velge på (nest) øverste hylle. Navgir (lite vedlikehold) eller girkrans, dempegaffel eller fast, skivebrems eller felgbrems osv. Finn ut hva du trenger best og gå for det. Det er forøvrig barnehengere som blir levert med festeanordning, ikke syklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, får du navgir i dag som har like stort spenn som en vanlig 24 eller 27 girs sykkel - du misser bare alle nyansene mellom. Jeg har ingen erfaringer med navgir, men det er helt sikkert at vedlikehold og slitasje er mindre. Kjedet flyttes ikke rundt og ligger i rett linje hele tida. Et vanlig kransgir innebærer bytte av "slitedelene" - kjede, krans og drev (tannhjulene foran) annenhvert eller tredjehvert år, avhengig av hvor mye du sykler. Med et navgir slipper du dette, du bytter bare kjede en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 10 000 er alt du får bra, bare spm om hva du trenger. Jeg beit meg merke i at den Hard Rocx'en har karbongaffel. Det er et mykere og lettere materiale, men vær også klar over at karbon er et fibermateriale. Hvis du får en skikkelig skrape på den, så må den byttes. Ta deg tida og shop litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du går for eksterne gir - fra f.eks. Shimano.. så velg minst Deore i kvalitet..

Kvalitetstigen er deore, lx/slx, xt og xtr. Jeg har latt være å ta med gruppene til Shimano under

Deores kvalitet - men til 10k NOK vil du nok få en miks av SLX og XT.

Det sies at du kan velge vekt, stivhet og pris - men kun velge 2. Vil du ha en lett og stiv sykkel

så blir den neppe billig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler mellom 30 og 35 km pr. dag + litt turer nå og da i helger og ferier, på en BROS Sonic hybrid. Den er faktisk ca.7 år nå, og kostet ca. 5000,- da den var ny. Jeg har også syklet to barn til og fra barnehage i henger, men sistemann satt en sesong på en slik tandemtilheger. Kjempe sykkel, men det har nok skjedd en del på sykkelfronten siden den var ny. Med 10 000,- vil du nok ikke ha problemer med å finne en god sykkel.

Det jeg vil anbefale deg hvis du hovedsaklig skal sykkle på vei er: Stiv gaffel. Jeg ville valgt aluminium. den er billigere og tåler mer juling. 28" hjul med smale doble felger. (De doble er sterkere enn de enkle hvis du treffer en fortauskant eller lignende.) Store hjul triller lettere enn mindre hjul. Girsystem: Jeg ville ikke valgt navgir. Får du trøbbel så må du på verksted. Vanlig åpent girsystem er lettere å fikse selv. Det trenger ikke være dyrt og du klarer de fleste reparasjoner selv med verktøy fra Bilteme. Jeg har pleid å bruke verksted, men i fjor skiftet jeg kranklager, drev, kjede og kasetten bak. Jeg gjorde alt selv og deler fra Bike Brothers + verktøy fra biltema kom på under 1500 kroner.

Du bør være oppmerksom på at mange hybridsykler er for lavt giret etter min mening. De er ofte giret som en off road sykkel i stedet for som en landeveissykkel. Min sykkel har 3x8 gir, men i dag kommer nok de fleste med 3x9.

Fremme har jeg 28/38/48 og bak 11/28. Jeg ser at en del nye hybridsykkler i dag leveres med 11/32 kasett, men du bør ikke ha mindre tannhjul forran enn 28/38/48. Da blir den bare veldig mye sterkere og det trenger du ikke. Jeg fikk en gang montert på en 11/32 kasett på min sykkel, men da ble den alt for lett / sterk og den kasetten ble fjernet etter to dager. For å sykkle på vei så trenger du fart, du har nok styrke i massevis med 28/38/48 og 11/28. Den sykkelen som du nevner har 26/36/48 forran og 11/34 bak. Personlig synes jeg dette virker vel lavt. Denne sykkelen er giret mer som en off road enn som en landdeveissykkel.

Åpent girsystem er lett å vedlikeholde bare du passer på å holde det reint. (Ikke breuk høytrykksspyler.)

Dette har vert diskutert før på dette forumet, sjekk denne: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=16519

Bremsene er viktig. Jeg har vanlige felgbremser. Bremseklosser til under 20 kroner hos Biltema, dobbel pris på sykkelbutikken, men disse spiser en del på felgen hvis du ikke er veldig nøye med reiholdet og nå er det like før mine hjul må skiftes. Da kommer jeg nok til å vurdere å skifte til skivebremser selv om disse krever noe mer vedlikehold.

Til slutt: Hvis du kan få prøve sykkelen ute på veien, gjerne i noen bratte bakker og med forskjellig giring så vil du nok merke at de forskjellene jeg har nevnt, ca. 15%, gir ganske stort utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.