Gå til innhold
  • Bli medlem

ny sovepose (heilårs)


Anbefalte innlegg

heisann, skal bytte ut min gamle ajungilak sovepose no.

Posen skal brukast heile året på stortsett dagsturer fra +20 til -20

valget må derfor bli ein vinterpose. (er klar over at dei veier endel, men det skal gå bra)

Har sett på:

jan mayen isbjørn

helsport adventdalen

ajungilak denali

nanok -45

tar imot tips og erfaringer med stor takk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir kanskje i det dyreste laget, men min løsning er blitt å bruke flere lette poser. På de aller kaldeste nettene om vinteren ( ned mot -30) bruker jeg Marmot Atom innerst, Ferrino HighLab DownMicro i midten og en Marmot Pounder syntetpose ytterst. Da kan jeg kombinere de forskjellige posene ut i fra behov gjennom hele året. Alle er veldig lette og tar utrolig lite plass. Får plass til alle tre oppi en Sea to Summit eVent Compression Dry Sack Str Small.

http://www.backcountry.com/outdoorgear/Sea-To-Summit-eVent-Compression-Dry-Sack/STS0002M.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en pose for hele året er ikke helt realistisk.

Vinterpose blir fort altfor varm for meste av tiden, og dessuten tung å drasse på.

+1 på å bruke flere poser inni hverandre om du ikke skal ha en dedikert vinterpose for vinterbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport KOngsfjorden?

Det er jo flere poser i en. Om vinteren tar du med den alt, vår og høst tar du innerposen og midt på sommern eller på hytter tar du ytterposen.

http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER/X-TREM/Kongsfjorden#deta

Litt digresjon kanskje men:

sitat helsport om kongsfjorden:

"Med en komforttemperatur på -47 grader og en vekt på kun 3,9 kg, gir Kongsfjorden maksimal beskyttelse uten å ta for stor plass i oppakningen. "

kun 3.9kg... hehe... og tviler på den tar liten plass i oppakning...

Litt kuriosa at helsport oppgir komforttemp på -47 når den har T-comf -25 etter en-13537...

min helsport Alta pose har jo også helsport-komforttemp på -10, og T-comf 0. Jeg har jo brukt denne fornøyd på -10 grader med litt ullklær på inni.

Men, nå når jeg kjøpte meg en Montbell dunpose på under halve vekta med amerikansk rating -9 så forstår jeg at denne er myyye varmere enn alta posen og kunne sikkert vært komfortabel på -20 også med ullklær.

Den veier 950gram. Planen er å kjøpe en lett sommerpose (0.5kg) for å bruke på sommerhalvåret og for å bruke inni den andre på kalde vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faktisk ikke så nøye på specs på den :)

Hadde bare sett den nevnt i en artikkel for et par dager siden.

Kun 3,9 kilo er over dobbelt så mye som min vinterpose.

Men ideen er jo grei. Kanskje det finnes andre slike. Mener Bergans hadde en slik dobbel-pose tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tunge posar er vel den amerikanske militærposen kongen på haugen.

Den består av 3 delar og veg nesten 5kg, og komprimerast veldig dårleg :).

Brukar du alle posane på ein gong skal den holde til 4t søvn med sokkar og lue på i -40. Står ingenting om at det er 4t behageleg søvn det er snakk om, men posen er veldig varm så vidt eg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløym heilårsposen!

Det er fleire grunnar til det.

Sumarsekken vert unødig tung, og det er ikkje behageleg å ligge i ein for varm pose.

Vinterposen som i seg sjølv er ganske dyr, vert unødig slitt ved å bruke han resten av året. Det resulterer i at du etter kort tid, har ein tung sovepose som ikkje er varm nok vinterstid lenger. Derfor er det betre økonomi i å ha fleire posar, som bare vert brukt til det dei er best til.

Sjølv har eg ein varm vinterpose, ein lett sumarpose og ein haust-/vårpose som er ein mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall et forslag til en god vinterpose og kansje vår og høst. Ajungilak 5-season. Har den selv, kjempepose. Den er virkelig god å ha på vinteren, men jeg har ligget i den på 0 grader også. Det gikk helt fint, ble ikke for varmt. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.