Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - hovedsaklig til vinter


StianLa

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter mitt første telt. Øytun Folkehøgskole er gjennomført og friluftslivstudier i Sogndal står for tur. På Øytun brukte vi Helsport Svalbard gjennom hele vinteren. Er ikke fornøyd med det teltet. Hovedsaklig på grunn av altfor dårlig lufting. Blir utrolig dårlig luft og vanvittig mye kondens selv med alle lufteluker åpne,

Som sagt skal teltet brukes mest til vinterturer. Mye basecamp men også endel vandreturer. Teltet bør være:

- relativt lett

- ha god lufting

- stort nok fortelt til matlaging og oppbevaring av bagasje

- muligheter for å tørke sokker osv i taket

- tåle mye vind

- være relativt enkelt å sette opp

- ha plass til maks 3 personer.

Til nå har jeg sett meg ut Hilleberg Namatj 3 GT. Noen kommentarer til det, evt andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Hilleberg Staika? Vi bruker det til turer hele året, samboeren min har også brukt det på en tremåneders tur på vinteren. Det er til 2 personer, veier 3,2 kg (litt lettere enn Namatj 3 GT) og har to fortelt. Det sistnevnte syns jeg er en veldig stor fordel, særlig ved bruk på vinteren. Ytterteltene er akkurat store nok til at man kan ha en stor sekk der (samboeren min har en 130L som får plass). Jeg har ikke testet å fyre opp brenneren i ytterteltet, men med 110 cm i innerteltet er det ikke noe problem å lage maten der i stedet. Den har en lufteluke øverst i taket som fungerer rimelig bra, ulempen er at det er vanskeligere å lufte når det blåser skikkelig fordi luken ikke kan plasseres i le av vinden. Ellers fungerer det veldig bra i vinden siden det er et kuppeltelt (det har ingenting å si hvor vinden kommer fra), og det er ganske enkelt å sette opp. Det er god plass inni teltet til to personer, ganske trangt til tre.

Les hele anmeldelsen vår på Friluftsnett: Hilleberg Staika.

Hilleberg Allak er en lettere utgave av Staika, kanskje også noe å se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du fikk så dårlig erfaring med Svalbard.

Fornøyd med mitt. Dog aldri mer enn 2 pers der, dere var kanskje 3?

Mitt har i tillegg påsydd pipe på toppen. Mulig det hjelper litt på utlufting av fuktig luft.

Staika var og et jeg tenkte på som alternativ da det har lufting i toppen.

North Face VE25 er et annet bra vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du fikk så dårlig erfaring med Svalbard.

Fornøyd med mitt. Dog aldri mer enn 2 pers der, dere var kanskje 3?

Vi var 3-4 personer. Forøvrig rart at det man må opp i Svalbard 5 for å få plass til 3 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få tak i Helsport troll 3 Camp! Dette produseres ikke lengre, så du må ut på bruktmarkedet... 2 innganger slik at du har god mulighet for ekstra lufting, samt å sortere matlaging og baggasje. Jeg har ligget med 4 personer(!) i mitt på vinters tid, og hadde ikke problem med kondens. Lite pakkevolum og grei vekt! PS mitt er ikke til salgs!

Troll3.pdf

post-7334-133474694423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke om du har noen øvre prisgrense, men Hilleberg Saivo dekker alle kriterier du setter opp. Eminent oppsetting og lufting i Saivo og Jannu.

Det eneste negative er prisen (9.300,-) dersom du kjøper det her på berget.

Kan fåes langt billigere dersom man bestiller fra utlandet.

Bruk nettsiden http://spadout.com hvor de til enhver tid finner beste tilbud på sports/friluftsartikler på utenlandske nettbutikker.

Fimax her på FF har dette teltet og er superfornøyd, jeg selv har "lillebroren" Hilleberg Jannu.

Se link ang. Saivo:

http://www.sportsnett.no/q?hilleberg&gclid=CMmn2cey8KECFYUx3godUCQSIw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saivo er et fantastisk telt. Bombesikkert, og meget god lufting (via to innganger med myggnetting + to store fantastiske topplufting som kan fininnstilles etter behov; åpnes helt opp, lukkes helt, eller lukkes med mesh - eller en kombinasjon). Den største ulempen er at det tar litt tid å sette det opp. Oppsettet kan gjøres alene selv om det blåser kraftig. Hillebergs geniale klipssystem sørger for det.

Fordeler og ulemper med store kuppeltelt kjenner du jo godt nok til med Svalbard. I praktisk bruk synes jeg den relativt lange oppsetningstiden er det som taler mest mot teltet. Samtidig er det ingen andre telt jeg har vært bort i som jeg føler at er sikrere å sette opp alene i sterk vind.

post-3635-133474694438_thumb.jpg

post-3635-133474694443_thumb.jpg

post-3635-133474694448_thumb.jpg

post-3635-133474694453_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg sett meg ut Hilleberg Namatj 3 GT. Noen kommentarer til det, evt andre forslag?

Dersom du er oppimot 190cm lang eller lenger, vil du ikkje verte fornøgd med Namatj, og andre korte telt med skrå endevegg. Ellers er Namatj eit utruleg bra vintertelt. Alternativet for oss lange, er Keron. Det er bygd på akkurat same lest, bare at det er fortelt i begge endar, slik at innerteltet har loddrette endeveggar. Kostnaden er litt høgare vekt og pris. Men det er det absolutt verdt dersom du er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mitt keron 4 på vinterstid med en god del vind. Blafret riktignok mye, men sto stødig som bare det...

Også prøvd det med 10cm tung nysnø, også null prob.

Får mye plass for vekta. Null problem å være 3 pers med vinterutstyr, og fyre i innertelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de over som sier Keron, bedre vintertelt får du ikke i mine øyne. Vil du spare noen kilo, og fortsatt få Keron-egenskapene, anbefaler jeg Kaitum, Har selv 3mannsutgaven . Det funker ypperlig til meg. Lett nok til å bære alene (3kg+), og solid nok til vinteren. Kjapp oppsetting, og det går greit å sette det opp alene selv i storm. Det går fint å fyre i forteltet, på sommeren pleier jeg å klipse vekk en bit av forteltet, og på vinteren graver jeg unna litt snø. Du kan også fyre inne, men da skal du være rutinert. Med GT-utgave får du dansegulv i ene forteltet og slipper problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.