Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skikjøp...


lommelun

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe fjellski til min kjære....

Bortsetty fra sportsnett så fant jeg ingen nettbutikker (utenom xxl som ikke har det jeg vil ha) med godt utvalg....

TIPS?

Jeg tenker å kjøpe robuste fjellski for vanlige skiturer litt utenfor løypene...

Har vært inne på tanken av Åsnes Rago, men tror det blir litt overkill...

Jeg kjøpte for noen år siden et par fischer ski som het E99 eller EC199 eller i den duren... Er disse skia enda i produksjon?

Dette var jo gode ski, som kunne passet for litt påsketurer på fjellet...

Evt. har dere andre noen gode tips og råd til en løsning som vi kan komme billig fra..

Min kjære er 165cm høy med normal kroppsvekt og går ikke mye med sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd Åsnes Nansen? Ingen over- ingen ved siden :evil:

Det er svært stabile ski, som er best på fjellet, men eit helv... å gå med i preppa spor! Dei kostar litt, men eg for min del håpar å ha dei lenge. Dei er forøvrig best med kabelbinding.

irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Nansen er nå virkelig overkill. Dessuten synes jeg at spenningen er for lite til at det er gøy å gå større strekninger med de siden voksen slites ned så fort og du kommer liksom ikke framover... Det er ingen gå- men en kjøreski!

Åsnes Rago er ypperlig, men Taiga bør vel også holde mål. Dessuten er Madshus Pellestova en lett variant i denne kategorien. Fischer E99 har vel fått et etterfølgemodell. Den er også veldig bra, utrolig slitesterk, men litt tyngre enn f.eks. Taigaen eller Pellestovaen. Jeg har selv Fischer E99 og går nå i min 7. vinter med de. De er brukt mye, men fortsatt nesten som nytt bortsett fra at bindingen måtte etterlimes og at de snart trenger en sliping. Jeg er selv av samme størrelse og vekt som kjæresten din, så jeg tror at jeg er kompetent å svare :evil: . Jeg hadde større problemer med å finne en sko som passer (trepunktsbinding) enn det med å finne en passende ski...

Ulempen med Taigaen er kanskje at stålkanten ikke er gjennomgående (løsner evt lettere), men til moderat bruk utenfor loipa bør det gå bra. Den går forholdsvis bra i loipa og, den... Og den er definitivt den billigste av de nevnte modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Fischer Powerlight. Se for eksempel www.oslosportslager.no.

Denne skulle være lett nok og fungere bra i oppkjørte spor, men om den duger under alle forhold på fjellet vet jeg ikke. Jeg har i alle fall spekulert litt på denne for bruk på fjellturer som ikke er alt for vertikale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Loipe er jo et typisk eks på et norsk låneord i tysk...

Mer artig om norske lånord i andre språk i språkteigen 31.10. Bordell f.eks....

Hør http://www.nrk.no/programmer/radio/sprakteigen/ ca 6:50 uti.

"Bag" er av gammelnorsk "baggja" (ryggsekk) til engelsk og tilbake hit...

I engelsk har vi de mer tvilsomme berserker, quisling.

Ski, slalom er jo intrnasjonalt spredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gikk fra Fischer E99 til Åsnes Combi Combat Cap og ar nå begynt å smile på skiturer. Hvilken overgang fra paniske nedkjøringer med E99 og skistøvler til natoplanker og T4. Gleder meg til vinteren for første gang i mitt liv :)

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å sjekk ut www.toppfritid.no

Dette er en sport- og fritidsbutikk som holder til i Sarpborg. Gutta har utrolig peiling, og de sender også varer ut.

Toppfritid har en del kampanjer med rabatter på ulike skipakker. Sjekk ut rullemenyen "Våre avdelinger" - klikk på "Villmark" - velg "Ski".

Etter Telemark-ski-delen, har de fire kampanjepakker med Åsnes Combat, Rago, Skarven og Marka, samt ulike binder og støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.