Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste allaround superlette teltet (2.pers) til norske 3 sesong forhold?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Nallo 2 på ebay i fjor, helt nytt, men den eldre varianten uten lufting bak. Har tenkt å bruke det en uke i fjellet i sommer sammen med min bror. Hvor levelig tror det blir i forhold til plass og ventilasjon? Har evt et Akto jeg kan ta med i tillegg :?

Ellers moro å se alle de gode telttipsene. Visste ikke at det var så mange her med fokus på lett utstyr :).

Jeg og Martin M tar stort sett med to telt nå, men vi har da sovet mange netter i Nallo 2, med bikkja hans i forteltet. Men da har vi hatt med tarp (skogsområder). Tror nok jeg ville valgt to telt, spesielt hvis det er spådd nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette var meget interessant.. noen med erfaringer fra dette teltet her??

The North Face Spectrum 23 tent...

Ingen erfaring, men brukererfaringer på NorthFaces egen side (REVIEWS) var ikke akkurat overbevisende.http://www.thenorthface.com/catalog/sc-gear/spectrum-23.html

Samtidig er det ikke lett å forholde seg til anmeldelser på nett. Black Diamond Lighthouse, som jeg har kjøpt, fikk karakteristikker som "lekker som en sil" til tåler døgn med hard nedbør.

Du var nok også litt rask med meshen når det gjelder hubbahubba hp også Fimax.

hubbahubba har mesh, mens hp har skikkelig innertelt, og er likevel lettere (!?)

Det du sier om at duken ikke går ned til bakken er riktig, men jeg er ikke sikker på om det er helt krise.

I testen jeg viser til i mitt forrige innlegg brukes teltet om vinteren på snø, men jeg husker ikke helt hvor heftige forhold det ble testet i.

Etter å ha lest den testet var det i alle fall et telt som jeg har troen på.

Ja, jeg misset HP. Ser ut som et fint telt. Kjøpte faktisk Hubba Hubba før jeg kjøpte Nallo (ti år siden). Satte det opp på plenen. En lett bris og ca 14 grader gjorde meg overbevist at meshtelt skulle jeg ikke ha. Fikk byttet teltet.

danielhornaes er jo fornøyd med HP. Interessant hvis han fikk opplevd noe så sjeldent som en sommerstorm. Tar man ordet (full) storm på alvor (altså vind som blåser i over 24,5 sekundmeter i over ti minutter), så medfører det vind som river opp trær. Kulene kan gå i orkan styrke.

Til Borgern; linken min er til Tenttarps hjemmeside - tilvirkeren av Scarp 2. Jeg regner med at de har bilde av siste modell.

Jeg har mine tvil om at lettvektsteltene tåler storm. Om man trenger et stormsikkert telt for 3 sesongstelting i Norge er en annen sak. For meg er levetid vel så viktig. Nalloen min holdt i ti år før et pluggteste røk i liten kuling. Helsport Rundehø revnet i samme vindstyrke etter ca 5 år. Nanok Arxcis Duo gikk revnet mekanisk etter noen få turer. Ble sydd av produsenten. I påsken røk et pluggfeste. Da jeg var 6, og på tur med onklen min, forsvant teltet med vinden. Så jeg har erfaring med at telt kan ødelegges...

Forøvrig noen morsomme videoer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarptent Moment tror jeg kan ta en del vind med den profilen det har (ligner på Hilleberg Akto i formen). Har lest en anmeldelse hvor en kar hadde det i 30-45 mph vind uten problemer, men det var visst kaldt. Det er prisen å betale med endukstelt med masse (nødvendig) ventilasjon. Men fantastisk lett da: 810g!, og kan settes opp på 1 minutt med litt trening:

Moment_backside.jpg

moment_rainier2(lg).jpg

http://www.tarptent.com/moment.html

Men Moment er en digresjon i forhold til trådstarters spørsmål. Her er en utførlig video som viser det mer aktuelle scarp 2 i vintermodus:

http://www.youtube.com/watch?v=KH8FP4z0elk&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment ser spennende ut. Lurer på hvordan man berger med norsk fuktig klima med endukers silnylon telt. Frykter man vil kunne ha mange netter med kondensproblemer? Men, så ut til å være veldi bra ventilasjon da.

Worst case er vel først fuktig natt med påfølgende vind på morran som rister vannet rett ned på soveposen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment ser spennende ut. Lurer på hvordan man berger med norsk fuktig klima med endukers silnylon telt. Frykter man vil kunne ha mange netter med kondensproblemer? Men, så ut til å være veldi bra ventilasjon da.

Worst case er vel først fuktig natt med påfølgende vind på morran som rister vannet rett ned på soveposen...

Ja, det er akkurat det jeg ville fryktet hvis jeg hadde det teltet. Opplevde akkurat det scenarioet for to helger siden med en tarp av alle ting, men da var det veldig fuktig og så godt som vindstille - perfekte forhold for kondens. Var ikke noe problem for jeg lå i bivybag, og kondensen tørket i løpet av morgenen når det begynte å blåse litt. Viser iallefall at det ikke alltid er ventilasjonen det står på. En tarp er jo selve definisjonen på god ventilasjon, men er forholdene ugunstige nok blir det kondens på alt, til og med gress og blomster :?. Er nok smart å ha et håndkle lett tilgjengelig slik at man kan tørke av kondensen i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

danielhornaes er jo fornøyd med HP. Interessant hvis han fikk opplevd noe så sjeldent som en sommerstorm. Tar man ordet (full) storm på alvor (altså vind som blåser i over 24,5 sekundmeter i over ti minutter), så medfører det vind som river opp trær. Kulene kan gå i orkan styrke.

....

Jeg har på ingen måte påstått at jeg har hatt teltet ute i storm, ei heller faktisk vært ute for en faktisk storm i forbindelse med friluftsliv. Det jeg derimot har skrevet er at jeg har hatt nettet ute i et par netter med vedvarende kuling, uten at teltet tok skade av den grunn. For ordens skyld tror jeg ikke Hubba Hubba HP er et trivelig sted i en storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig vindturbinen du spurte etter SuperTed, samt en test av 20 telt på tysk. Synd de ikke sier hvilke telt som vises i bildet: http://www.outdoor-magazin.com/test/zelte/hart-im-wind-so-testet-outdoor-zelte.237586.3.htm. Viser ganske godt hvorfor jeg ikke ønsker å ha et lite telt i sterk vind.

Haha.. genialt!

Synd at det ikke ser ut til at gutta har laget noen seriøs test! Hadde lempet inn massevis av telt til test hadde jeg hatt en "turbin" i hagen.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. genialt!

Synd at det ikke ser ut til at gutta har laget noen seriøs test! Hadde lempet inn massevis av telt til test hadde jeg hatt en "turbin" i hagen.

ST

Det var nok en seriøs test - faktisk så seriøs som den blir, selv om det ser komisk ut - og de ikke oppga hvilke telt de filmet. Trykker du på linken Zum test, ser en hvilke som fikk god karakter. Bl.a. Hilleberg Allak fikk Testsieger.

Jeg har på ingen måte påstått at jeg har hatt teltet ute i storm, ei heller faktisk vært ute for en faktisk storm i forbindelse med friluftsliv. Det jeg derimot har skrevet er at jeg har hatt nettet ute i et par netter med vedvarende kuling, uten at teltet tok skade av den grunn. For ordens skyld tror jeg ikke Hubba Hubba HP er et trivelig sted i en storm.

Klossete formulert av meg, jeg fikk absolutt ikke inntrykk av at du hadde vært ute i storm. Poenget mitt er nettopp at noen netter med vedvarende kuling absolutt setter et telt på prøve. Storm kan ta et hvert telt, om det ikke er meget godt satt opp. Det jeg lurer på er i hvilken grad telt som Hubba Hubba HP, Tarptent Scarp ol. faktisk vil tåle full storm. Hilleberg Jannu/Saivo vet jeg tåler det, Nallo tror jeg tåler det (har flere døgn med opptil liten storm med teltet).

For en del år siden var det sterk storm, og periodevis orkan, i Hemsedal. Jeg gikk en times tur rundt hytta. Fasinerende opplevelse. Skistaven knakk. Kartmappen (Ortlieb) ble revet av kroppen min, selv om den var spent fast i alle fire hjørner. Måtte legge meg ned i kulene. En skiboks fant jeg 800 meter fra veien. En nabo som kjørte, opplevde at skiboksen åpnet seg og skiene fløy ut. Hadde absolutt ikke likt meg i noe telt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både ett Hilleberg Nallo 3 og ett Terra Nova Laser telt. Begge er gode telt og tåler godt regn og vind. Nallo er nok ett bedre telt i sterk vind da det takler sidevind bedre uten at dukene komemr borti hverandre. Duken i Hilleberg teltene virker nok littegrann sterkere / tykkere, men Terra Nova teltet virker ikke på noen måte pinglete.

Som sagt så takler Nallo teltet vind bedre, fordi det har flere og tykkere stenger, stengene i Laser teltet bøyer seg lettere, spesielt i sidevind. Telduken på Laser teltet bråker også mere i vind.

Nå har jeg ikke prøvd noen av de i storm, men begge har vert ute i hølj regn, hagl og vind opp til kuling styrke, og i drittvær må jeg innrømme at Nallo teltet er mere behaglig (større plass, mindre støy fra blafring, og mere stabile stenger).

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scarptent 2 stryker jeg fra lista, med den glippa ned mot bakken så forstår jeg hvorfor det blir kalla TARP-tent, blir nok altfor kaldt i tillegg til at folk som turer forbi kan titte hva du har i teltet uten å måtte åpne det. vet ikke hva erfaringer andre har, men om jeg tar en lengre tusletur rundt vannet så vil jeg egentlig ikke at folk skal ha fullt innsyn på hva jeg har liggende i teltet av verdier.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents/Voyager_Superlite_Green.html?view=specification

noen som har tilbakemeldinger om dette? synes det virket ganske romslig, men er nok litt skeptisk til luftingen.. fant ingenting om det på forumet her fra før..

ellers en bra gjennomført artikkel om det her:

http://jimmyg.org/blog/2009/tera-nova-superlite-voyager-2009.html

utrolig nok har det blitt satt i 4 sesongers kategori, noen som testet det i "sludd" her:

http://www.livefortheoutdoors.com/Netstar/StarCommunity/Modules/ImageGallery/Thumbnails/14/123614/32581_97947.jpg

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scarptent 2 stryker jeg fra lista, med den glippa ned mot bakken så forstår jeg hvorfor det blir kalla TARP-tent, blir nok altfor kaldt i tillegg til at folk som turer forbi kan titte hva du har i teltet uten å måtte åpne det. vet ikke hva erfaringer andre har, men om jeg tar en lengre tusletur rundt vannet så vil jeg egentlig ikke at folk skal ha fullt innsyn på hva jeg har liggende i teltet av verdier.

skjønner ikke helt hva du mener her?

Scarp 1 har iallefall fått en "overhaling" for 2010 med duk som går helt ned til bakken! Og ytterduken er ikke gjennomsiktig...

scarp1flycrosspoles.jpg

Vet ikke om Scarp 2 har fått samme overhalingen.

Ser på bildet av Scarp 2 at det ikke akkurat går ned til bakken.

scarp2sneak5.jpg

Om du sender en mail til Tarptent å spør, så er jeg sikker på du får kjappt svar på om 2'ern er oppgradert tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ikke sendt mail til tarptent enda.. ikke 100% fornøyd med plass til sekk under inngangen.

fant uansett noen andre kandidater som jeg sjekker ut også, tiden begynner å tikke ut for kjøp til juli mnd kos.... begge teltene er single pole.

1kg:

Vaude Power Lizard UL is a 2 person ultra light 3 season double wall tunnel tent. Complete with a large vestibule and traditional Vaude build quality.

Bare aller øverste delen er mesh, litt liten plass til sekk kanskje men relativt roomy ser det ut til.

1,14kg:

Vango's Helium Superlite 200 from theForce Ten range has been updated for 2010. The waterproof and solid hybrid tunnel structure already has an array of usable features and has been enhanced with the introduction of a new lighter groundsheet and inner tent.

litt dårligere lufting enn teltet over, har flysheet door + heltrukket nylon som kan brukes for ventilasjon.. så da lurer jeg litt på hvor luftingen skal komme igjennom ytterste duken.

http://www.cheaptents.com/acatalog/Product_Catalogue_Ultralight_Tents_28.html

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=2037&cat=2097∏=3986

Undertegnede har brukt dette teltet i 1 års tid, meget fornøyd både i lavland, marka og høyfjell. Står støtt og tåler en storm så lenge bardunene er festet. Var selv litt skeptisk til hhv mesh og ikke-nordisk måte å sette opp teltet på, men all tvil er lagt til side.

Litt mer klønete å sette opp alene i dårlig vær, men uproblematisk hvis man er 2. Satt opp i både regn, sludd, vind og strålende sol. Vekta er såpass lav at jeg bruker dette også som solotelt fremfor et Eurekatelt jeg har.

Mesh er fantastisk på solfylte dager uten yttertelt, og kan ikke si at jeg har savnet hel innerduk på dagene med drittvær på høyfjellet heller. Har dog ikke hatt teltet ute i snø (annet enn sludd sent på høsten)

Takhøyden og to (litt små) fortelt gjør det hele til et meget komfortabelt telt for 2 stk på tur. (ikke brukt som 3 manns for 3 voksne). Høyde 186 cm med Exped down liggeunderlag går greit, men tror lengre personer vil få problemer med liggelengden i teltet dersom man er 2 eller flere på tur

Finnes også i 2 manns utgave som vektmessig og strmessig mer tilfredstiller trådstarter

http://www.oslosportslager.no/produkt/skyledge-21-tomanns-kuppeltelt-7934.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert i å høre mer om deres erfaringer med FlyCreekUL2 og Skyledge 3. Begge ser ut som de har overtelt som går godt ned til bakken. Er spesielt interessert i hvilken grad vinden slipper gjennom.

Jeg kjøpte selv et MSR Hubba Hubba for mange år siden. Satte det opp i hagen. Likte teltet meget godt. Så kom en svak bris. Den merket jeg med en gang. Hvis det hadde blåst f.eks. frisk bris ville teltet vært ubrukelig. Har siden vært meget skeptisk til meshtelt for bruk i Norge annet enn på de aller varmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Big Sky Montana 2p ser meget meget interessant ut, men har problemer med å finne mer informasjon om telte, spesielt siden det er et sted med samme navn som teltet.

4 sesonger, 2 ventiler, dobbel vegg, storm-matter, 1,63kg (vinterversjonen med 3 aliminums stenger), 142 cm på det bredeste innvendig 117cm på det smaleste, romslig med fortelt, 114\61 cm høyt på det høyeste\laveste..

så hva er galt??

http://www.bigskyinternational.com/SummitShelters/BigSkyMontana2Pdetails.htm

http://bigskyproducts.com/Big_Sky_Montana_2P_shelter.aspx

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo se litt på denne testen også http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000019.pdf

Jeg sjekket denne testen for et par år siden og da stod valget mellom Hilleberg Akto og Helsport Ringstind 2. Valget falt på Hilleberg som ble kjøpt fra UK. Ferdig levert på døra mi hjemme i Stavanger kr. 1700,-, Jeg er kjempefornøyd, men luftingen kunne kanskje vert litt bedre. Ringstind 2 er så og si lik og jeg hadde sikkert vert like fornøyd med dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Sky Montana setup, 4 sesongers med stormmatter, 8 pegs, 3 aluminiums stenger, kompresjonsbegg, 6stk barduner, samt mesh OG innerduk i stoff.

light weight 4-season Shell with snow/sod flaps, color: Marigold yellow -4SMa [ADD 155g/5.5oz] (+ $50.00)

Mesh Netting Interior AND Breathable Fabric Interior -MNIBFI Save $30 (US$200-US$30) (+ $170.00)

8 AL "Y-not" 14cm/5.5in stakes/pegs - Big Sky recommended [ADD 88g/3.1oz] (+ $10.13)

3pc set 4-Season Heavy Duty Aluminum poles -3AL:HD [ADD 297g/10.5oz] (+ $70.00)

Silnylon tubular compression bag - [ADD 1.3oz/36g] ($24.95 - 60%) (+ $9.98)

6 reflective spectra guy lines & 6 AL "Y-not" stakes/pegs - popular option [ADD 113g/3.9oz] (+ $24.11)

"Cross" cords [16g/0.6oz] (US$7.95-15%) (+ $6.76)

Pole splice, 3S ($0.95 - 15%) (+ $0.81)

1,1kg before addons? 112g for fabric + 297g for poles +26g compression bag + 113g guylines + 88g pegs +16g guidelines

Total of 1,7 kilos, am I right?

About $670?

3700kr

Big_Sky_Montana_2P_4S_revC_left_front_2008-12-04_009_800w.jpg

Big_Sky_Montana_2P_4S_revC_door_open_2008-12-04_019_600h.jpg

Big_Sky_Montana_2P_revC_drawing_2008-12-07_800w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt "vindfang-varsel" når jeg ser kantene der hver stang er tredd inn. Har ingen erfaring med så vinklede ledd som på toppen av dette teltet, noen som har prøvd noe lignende? Tenker litt på dette med å tre inn i kaldt og surt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.