Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en lav tursko / fjellsko


Krissit

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis det er en lett tursko du ønsker så er sikkert dette et greit valg. Dette er vel en av skoene som ble brukt på 71Grader nord, men husk at dette ikke nødvendigvis er en kvalitetsgaranti. Utstyret deres leveres utelukkende på bakgrunn av sponsoravtaler.

Det er en tursko eller "Tracking" sko. Skal du ha noe kraftigere så bør du nok se på noen av de tradisjonelle lave fjellstøvlene.

http://www.klikk.no/helse/trening/article471695.ece

http://www.klikk.no/hvordantv/article294569.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Salomon sko, muligens noe lettere enn den på presentasjonen fra "hakonmar". Brukte den på en ukestur for et par år siden og det er den verste opplevelsn mine bein har vert med på. Mye kan ha skjedd med Salomon siden den gang, men de fleste sportsbutikker jeg har snakket med svarer litt diplomatisk at "fjellstøvler er ikke der Salomon utmerker seg mest".

Finer ikke bilde på nettet, men de ligner veldig på disse. (Se bilde.)

Det finnes et uttall av gode sko, og det som betyr noe er at de passer på din fot, d.v.s. at det er god plass, føttene hovner litt opp når du går. De bør ha en stiv såle, god ankelstøtte og god torsjonsstivhet.

Jeg er turleder i Turistforeningen og var på tur til Preikestolen med en liten gruppe i går. Dete er en relativt lett tur på mellom 1.5 og 2 timer hver vei. God sti men mye stein og ur. Mange går denne turen med joggesko, men så opplever de også hva det vil si at sålen er myk. Når du går mye på stein med for myk såle får du vont under beina og det kan være like ille som gnagsår.

post-4379-133474693789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nylig kjøpt Crispi Mylla. Fikk prøvd dem på en 2 timers tur i fjell/myr terreng.

Lakk som en sil og ble søkk bløte. Hadde heldivis noen gtx strømper som jeg kunne ta på.

Er dette normalt med membransko? Om de må fettes godt inn kan man vel like gjerne velge sok uten membran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette normalt med membransko?

Nei. I hvert fall ikke før det går hull på membranen ... :)

Lekker det i en sko med goretex-membran så er det gått hull på membranen. Er skoene nye så klager du og får nye på garantien. Er skoene gamle så er dette paret nå blitt til litt klamme og tunge, men ellers fullt brukbare sko for tørt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, får kansje stikke innom i butikken og reklamere på dem.

De er splitt nye. Første turen jeg testet dem på..

Turkompisen hadde noen militærstøvler med membran. Han var forøvrig helt tørr på beina

hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en dagstur med mine mylla for 1 uke siden. Var i vått myrterreng. De holdt veldig bra inntil jeg plumpa litt. Rare greier de har glemt å ha goretex i det store hullet, men utenom det holdt de veldig godt.

Skal vel i grunn være unødvendig å impregnere helt nye sko, skal ikke lekke. Ta deg en tur og snakk med de. Bruker forøvrig nikowax gtex imp. med svamp. Vent med voksfett inntil gtex går til helvete, ellers får du en sko som er for tett, og svette inni skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Salomon sko, muligens noe lettere enn den på presentasjonen fra "hakonmar". Brukte den på en ukestur for et par år siden og det er den verste opplevelsn mine bein har vert med på. Mye kan ha skjedd med Salomon siden den gang, men de fleste sportsbutikker jeg har snakket med svarer litt diplomatisk at "fjellstøvler er ikke der Salomon utmerker seg mest".

Jeg har et par Salomonsko som jeg har brukt i 2 år. De ligner på de her, men har annen type snøring

http://www.xxl.no/sko/herresko/tursko/xa-pro-3d-ultra-gtx-1054747?searchWord=salomon

Skoene er gode til lettere turer i marka, men har også brukt de på høyfjellet når det ikke er for vått. Fungerer bra, både på grus, gress og stein, med og uten sekk på ryggen (så lenge den ikke blir for tung, har hatt max 20kg)

Jeg har inntrykk av at folk bruker overkill-sko. En sko som nevnte Salomonsko holder til de aller fleste dagsturer, så lenge det ikke blir veldig vått.

Skal man gå mye i steinete terreng er det greit med litt mer støtte.

Har vurdert å kjøpe meg en ny fjellsko ala Skarven eller Ladakh som tillegg til høye jaktstøvler, men jeg ender nok heller med å kjøpe en Salomonsko med GTX som når opp på ankelen. Mye lettere å gå med, og dekker behovet der en jaktstøvel er i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne. Fruen mente det var en god ide å kjøre goretex joggeskoene mine i vaskemaskin og så tørketrommel. Veeeeeelll, jeg trenger nye sko. Fruen fikk seg ett par adidass som er av typen joggesko men litt høyere og en god knastete såle som hun ble veldig fornøyd med. Prøvde de i butikken og de passet ikke foten min. Så det jeg er på jakt etter er

Lette sko, skal vi si litt kraftig joggesko

Og høyde som er mellomting mellom vanlig joggesko og halvhøy fjellsko. Og tex av noe slag. Pris maks ca 1000kr Det tror jeg hadde passet mitt bruk. Til tyngre bruk har jeg andre sko.

Fant ett par salomon sko som var på tilbud på lokale sport1 butikken, husker ikke hva de het, de får inn igjen min str på fredag. Noe lignende disse men er langt fra sikker http://www.salomon.com/no/product/xa-pro-3d-mid-gtx-w-ultra.html

Noen forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har XA-pro skoene. Dette er joggesko med høye skaft, dvs ingen støtte, skaftet beskytter kun mot dritt. Om du trenger støtte vet du jo selv. XA-pro gnager dessverre litt i skaftet på mine ankler, så jeg har ikke brukt dem noe særlig. Ellers har jeg inntrykk av at Salamon kommer meget godt ut av tester av "joggestøvler":

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article668910.ece

http://www.backpacker.com/editors-choice-2010-salomon-wings-sky-gtx/videos/118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lave salomon XA pro og et par sånne Wings Sky.

Jeg elsker XA pro. Bruker dem til fjellturer på sommerstid. Lav stødig, men passe fleksibel såle. Brukbart lav vekt også.

Wings Sky har jeg brukt som jaktstøvel nå på høsten. Membranen virker til å ta inn litt fukt på disse. Og sålen er ganske stiv etter min smak. Skaftet er overraskende stivt og gir bra med støtte.

Har også et par Inov-8 roclite 288, halvhøye lette gtx sko. Disse er kjempegode å gå i selv om de totalt sett ikke gir mer støtte enn XA pro'ene... Jeg er en notorisk overtråkker - men har likevel til gode å tråkke over i disse. Man går liksom mer varsomt og har mer kontroll når man går i lette sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XA PRO 3D Ultra er mine favoritter til skogsturer og lette turer i fjellet.

Så lenge man ikke plumper holder man seg tørr i regnvær, hvis man har en litt lang turbukse som dekker toppen av skoen.

Sålene beskytter godt mot spisse steiner.

Skoen er lett men samtidig stabil. Jeg er også en overtråkker, men har enda ikke hatt noe uhell med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om Salomon XA PRO 3D Ultra, jeg er nå på mitt andre par og er knallfornøyd. Jeg har også et par XA PRO 3D Mid som er høyere enn Ultra og har kanskje noe bedre ankelstøtte, synes de er enda bedre til bruk i terrenget da det skal mer til før en får rusk og småkvister i skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om Salomon XA PRO 3D Ultra, jeg er nå på mitt andre par og er knallfornøyd. Jeg har også et par XA PRO 3D Mid som er høyere enn Ultra og har kanskje noe bedre ankelstøtte, synes de er enda bedre til bruk i terrenget da det skal mer til før en får rusk og småkvister i skoen.

Helt enig. Jeg har både de lave og XA pro 3D Mid, storfornøyd med begge. Lett i vekt, ikke gnagsår, stødige nok så lenge sekken ikke er for tung. Slitestyrken er også bra. De lave er nå over 3 år, mens mid er 1 år. Fremdeles tette for fukt utenfra, og de blir ikke plagsomt klamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.