Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg online innenfor EU


HydeJekyl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser etter internettsider innen EU der man kan bestille Hilleberg telt! Tanken er at jeg skal bestille et Hilleberg Nallo 3 GT innen EU, og få det levert til mitt utenlandske studiested før jeg tar det med meg hjem til Norge. På den måten slipper jeg moms/toll og får billig frakt 8)

Fra før har jeg sett på flere bra amerikanske sider, men der forsvinner selvsagt hele poenget med å slippe betale moms osv. for inntak av utstyr.

Online sportsbutikker innen EU som fører Hilleberg: Give it to me!

Jeg er lytter øre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du slipper ikke moms. Ved bestillinger innenfor EU betaler du alltid moms i ett EA-land, enten i senderlandet eller i mottakerlandet. Men du slipper å få norsk moms i tillegg. Men hvis du hadde bestilt fra Norge, hadde du kunne få trekt EA-momsen fra beløpet (om butikken hadde medarbeidet).

Hvorfor er det et problem at skattemyndighetene leser dette? Trådstarter gjør jo ingenting ulovlig? Han er bare smart og benytter seg at lovlige muligheter. Jeg har også gjort det i desember da jeg var på tur i europa. Sparte mange kroner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle vel presisert at jeg slipper norsk moms som er betraktelig høyere enn momsen her i Polen hvor jeg studerer :)

Og nei, som nevnt av noen av dere, dette har ikke norsk tollvesen noe med. Jeg betaler moms i landet jeg får varen levert, og etter det kan jeg ta produktet med dit jeg vil. Spesielt siden jeg har hjemmel til ekstra innføring/utføring av eiendeler pga min studiesituasjon!

Fortsatt: noen som har erfaring eller tips om online sportsbutikker innen EU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem at skattemyndighetene leser dette? Trådstarter gjør jo ingenting ulovlig? Han er bare smart og benytter seg at lovlige muligheter. Jeg har også gjort det i desember da jeg var på tur i europa. Sparte mange kroner på det.

Nå er jeg ingen ekspert på tollregler, men jeg har forstått det slik at hovedregelen er at du ikke kan ta med deg varer kjøpt i utlandet for en større samlet verdi enn 6000NOK uten å betale deklarere det ved innførsel.

Greit nok er sportustyr (men ikke sportsklær) tollfritt, men du må fortsatt betale norsk moms om du har med seg varer av større samlet verdi enn nevnte 6000. Går du på grønt og blir tatt inn, må du regne med å betale moms for rubbel og bit og i tilegg betale forelegg. Det siste har jeg ikke dekning for, men går ut i fra at det er slik.

Siden trådstarter sier han skal kjøpe Nallo 3GT, og jeg regner med han må ut med i overkant av 6000NOK for dette innen EU, ville han ha brutt loven om han tok det med seg inn uten å deklarere det og betale norsk moms. Beløpsgrensen er absolutt, med mindre du har et særskilt unntak. Nå viser det jo seg at trådstarter har et slikt unntak, men det visste jeg ikke da jeg skrev inlegget. Derfor var det spøkefullt sagt et problem at skattemyndighetene leser dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på tollregler, men jeg har forstått det slik at hovedregelen er at du ikke kan ta med deg varer kjøpt i utlandet for en større samlet verdi enn 6000NOK uten å betale deklarere det ved innførsel.

Greit nok er sportustyr (men ikke sportsklær) tollfritt, men du må fortsatt betale norsk moms om du har med seg varer av større samlet verdi enn nevnte 6000. Går du på grønt og blir tatt inn, må du regne med å betale moms for rubbel og bit og i tilegg betale forelegg. Det siste har jeg ikke dekning for, men går ut i fra at det er slik.

Siden trådstarter sier han skal kjøpe Nallo 3GT, og jeg regner med han må ut med i overkant av 6000NOK for dette innen EU, ville han ha brutt loven om han tok det med seg inn uten å deklarere det og betale norsk moms. Beløpsgrensen er absolutt, med mindre du har et særskilt unntak. Nå viser det jo seg at trådstarter har et slikt unntak, men det visste jeg ikke da jeg skrev inlegget. Derfor var det spøkefullt sagt et problem at skattemyndighetene leser dette ;)

Dette gjelder så vidt jeg har skjønt for nye ting. så hvis du bruker teltet før du importerer det er det ikke nytt lengre, altså kommer d ikke under 6000kr regelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.