Gå til innhold
  • Bli medlem

Rasletind i pinsen - Skredfare??


Filur

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å gå fra valdresflya og opp til Rasletind, Mugna og kanskje ø. kalvehøgde i pinsen. Hørt mye om sørpeskred i det siste. Noen som vet hvordan forholden er der oppe, og hvilken rute man evt bør velge? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge Leslie Ayres og en liten artikkel i Valdres så bør man ikke gå på Flya!

Selvfølgelig så er skredfaren større nå som det er varmt, og den vil minskes litt utover i helga siden det blir. Men fortsatt ikke totalt forsvarlig å gå på topptur nå. Jeg har ikke vært der oppe, men jeg avlyste turen min i pinsa. Jeg skulle på forskjellige tinder der oppe, men tar rett og slett ikke sjansen.

Hvis du er veldig forsiktig så går det nok greit, men da må du gå tidlig om morran! Ikke gå midt på dagen når det er rundt 4-5 grader, da begynner det å bli skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, synes det stadig blir mer og mer skremselspropaganda i media om hvor farlig det er å gå i fjellet, og det nesten hele året. Å gå i fjellet betyr at man må ta avgjørelser som er ved siden av det man gjør i hverdagen, og det er noe av sjarmen med å gå i fjellet. Det finnes noen enkle regler man kan følge som f,eks følg rygg, vær trygg osv, men de beste avgjørelsene blir tatt med sunt bondevett og erfaring. Det første er medfødt, det andre må man erfare. Og man får ikke erfare noe om man hele tiden skal gå og være redd for å bevege seg utenfor asfaltjungelen og kjøpesenterene.

Som jeg har sagt tidligere så må man ta sine egne avgjørelser, og ikke hele tiden prakke sine egne begrensninger på andre fjellvandrere. Tar man feil avgjørelser får man heller betale for dette på en eller annen måte. Dette gjelder forsåvidt alt annet du gjør i livet.

Kan ikke skjønne at det skal være noen stor skredfare på Rasletind om du går en fornuftig vei og unngår de værste flankene og skavlene som måtte finnes der oppe.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på flya, og oppover mot Rasletind på Onsdag på slutten av dagen. Kan bekrefte at snøen er veldig råtten! Løst og sannsynligvis fare for skred, MEN om en følger normalruta, og er tidlig ute. Så tror jeg ikke det er noe problem. Vi derimot var for seint ute, og føre/tid gjorde til at vi snudde lenge før toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var over Rasletind og kalvehøgdene i går, lørdag 22. Var mye råtten snø, men følte ikke noe stor skredfare, hvertfall ikke om man følger de trøkkene som er og normalrutene. Er større fare for å synke igjennom og tryne pga bløt snø. Men som over, bør man ta egne forhåndsregler om å gå i fjellet nå, og følge fornuften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.