Gå til innhold
  • Bli medlem

helgeturtur i rogaland/sandnes området?


kjartanhaaland

Anbefalte innlegg

Annonse
hei!

jeg og en kompis har planer om tur til helgen (fredag-mandag), men vet ikke helt hvor turen skal gå.

har tenkt på en tur i rogaland eller rundt sandnes området (helst hvor det er noen bra fiskeplasser). har noen noe tips om hvor vi kan dra? 8)

Jeg gikk opp og ned Fidjadalen i forrige uke. Et par som lå i telt ved Fidjasvannet hadde fått fisk. Det bør det også være i Månvannet.

Det vil også være mulig å gå opp til Viglesdalen og andre lavtliggende daler, men høyere opp er det fortsatt en del snø.

Jeg gikk inn til Blåfjellenden på fredag og tilbake på lørdag. Det hadde vært folk innover på ski samme dag.

Det ble en god del vassing i snø, men det var fullt mulig å komme seg fram. Denne ruten går ikke over 800moh. Over dette var det fortatt skiføre.

Det var nok bare rabber til å sette opp et telt. (Men det blir vintertur - kaldt om natten.) Og det var fortsatt is på vannen innover mot Blåfjellenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ha dere en fin tur i skogsterreng så anbefales turen inn til Brekketjørna sterkt! Ta ferja fra Lauvik over til Oanes, kjør videre og ta av inn til Meling. Ca. fem minutter etter ferja. Følg veien videre til dere ser et turskilt (ikke forvirr det med badeskiltet, dere må kjøre ca kvarter før dere kommer frem) langs veien, følge den skogsveien til endes.

Til slutt kommer dere frem til ei hytte og masse vedsekker, godt med parkering. Følg stien inn, men ta stien som går til venstre rett etter parkeringen. Da snakker jeg om stien som går opp bakken, ikke selve traktorveien. Følg den en halvtimes tid og dere kommer frem til et naturreservat som er utrolig idyllisk.

Ørreten er mer enn bitevillig, tok selv fire fine stekeørreter på under halvtimen forrige helg. Godt med nedfallskvist er det også, så kveldsbålet er heller ikke et problem. Merk deg at dette er et vernet område, men litt oppryddning etter vinteren skader ikke 8)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er vel en noe kort tur med tanke på 3-4 dager?

Hvorfor ikke spankulere rundt i Jørpelandsheia? Mange gode fiskevann og såpass lavt at man ikke vil treffe på snø eller is, sett bort fra enkelte snøfenner. Preikestolhytta eller Liarvannet er gode startpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.