Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsøker


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ettersom vinteren står & banker på døra, er det snart på tide å få kjøpt seg skredsøker. Er det noen som kan skrive noen ord om hva som finnes på markedet, og evt hva som er å anbefale!? På forhånd: tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, personlig har jeg ingen erfaring med "skredsøker" men:

Gå inn på startsiden, Kvasir, søk flg: Skredsøker , det vil komme opp en god del annonsører, og omtaler om produktet Berryvox. :) Priser fra rundt 2000 og oppover. Men, hva er vel livet verdt??

Håper dette var til hjelp så langt.

Oddvar R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp investert i Barryvox'en, etter først å ha testet den litt ut på forhånd. Har selvfølgelig ikke fått tatt den i bruk denne sesongen enda, men "vet" allerede at jeg kommer til å bli storfornøyd. Den er både analog og digital og brukes bl.a. av Røde Kors (syns jeg å huske :)). Rekkevidden er god og den er relativt enkel å betjene.

Ortovox har også en som vel er jevngod med Barryvox'en som heter M2, tror jeg. Sjekk ut på bl.a. sportsnett.no og telemark-pyrenees.com.

Så nå er det bare å springe ut i terrenget og "leke skred" og øve på å finne den savnede superfort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortovox har også en som vel er jevngod med Barryvox'en som heter M2, tror jeg. Sjekk ut på bl.a. sportsnett.no og telemark-pyrenees.com.

Jeg har en Ortovox M2. Har ikke brukt den annet til testing og trening, men den ser ut til å fungere fint. Har hørt at Barryvox'en skal være hakket bedre, men jeg har ikke prøvd den. Uansett ville jeg investert i en digital, de analoge har kun lydsignal til å peile retning og avstand med - det kan fort bety liv eller død med tanke på tidsforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Barryvox i noen år nå. Før det har jeg hatt både Dts og analog Ortovox. Med ideen om "Keep it Simple" som utgangspunkt er Barryen suveren. (Digital DTS er forsåvidt også grei) Det finnes uansett greie argument for de fleste - mener å huske at den overnevnte sunalp testen er ålreit. Uansett - ta en titt på forumet på freeride.nu og friflyt.no og søk etter innlegg om søkere. Du finner nok mer kompentente brukere der. (spesielt på freeride, som ikke frekventeres av pubertale jibberyngel i så stor grad som den andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Finnes det noe statisikk over hvor mange som har blitt berget på grunn av skredsøkere?

Selv liker jeg å unngå skredfarlige oppråder.....

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke statistikkene ordentlig men hovedpunktene var.

- De som reddes fra et snøskred og overlever blir reddet via kameratredning (overflatesøk og søker)

- Redningstjenesten graver opp lik...

Ergo...

Er du så uheldig at ingenting av deg stikker opp fra skredet og du har håp om å overleve så bør du ha en søker på deg og de som leter etter deg bør også ha en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jau Jau...mener å ha lest at hvis du blir tatt av skred er sjanse for å dø av "krafta" 80 %....og da mener jeg sånn heavy-skred....

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.