Gå til innhold
  • Bli medlem

Clogging


jangk

Anbefalte innlegg

Har lyst å begynne med "clogging" på topptau.

Nå et spørsmål:

Grigri er en forholdshvis sikker måte å gjøre det på? Har tenkt mye om saken og finner egentlig ingen grunn hvorfor det ikke skulle fungere...

Er det noen som kan be- eller avkrefte dette?

Takk og hilsen, Ed

Hej,

Jag har tittar närmre på clogging själv denna sommaren och har provat på några olika alternativ.

ANVÄND ALLTID EN BACKUP!!! Du kommer dö om du inte gör det...

Den enda saken jag litar 100% när jag cloggar är repet, vilket jag inspekterar varje gång innan jag börjar klättra.

Jag sätter även ett säkringsrep i toppen så jag inte dör när jag ska sätta fast topprepet/cloggrepet.

Övrig info: Mitt rep är ett Singing Rock Trinity 10,2mm

Dom olika "dingsen" jag har använt är: GriGri, Petzl Microcender, Petzl Minitraxion.

Min första setup var Petzl Microcender kopplat till huvudrepet och ett backuprep som jag knöt "clove hitches" på.

Det fungerade Ok, men var ganska mycket jobb att hålla koll på det andra repet. Detta är den enda setupen där jag använde två rep.

Min andra setup var Petzl Microcender + Petzl Minitraxion på samma rep. Om du som i mitt fall inte litar 100% på ditt rep rekomenderar jag att du använder två rep och sätter en ascender på varje. Detta upplevde jag som lite problematiskt på grund av att Minitraxionen låser för lätt när den sitter på ett obelastat rep(backup repet)

Microcender längst upp och Minitraxion nedanför, detta med logiken att Microcender kommer låsa i 99,9% av fallen och detta sliter minst på repet.

Med tanke på hur microcender är byggd så är det osannolikt att repet kommer åka ut ur den, den inger ett stort förtroende helt enkelt.

Detta är för övrigt enligt mig den bästa setupen om man ser till säkerhet i själva klättringen.

-RM skriver om att det är opraktiskt med två Minitraxion i serie, detta kan jag inte kommentera eftersom jag inte provat två st, men när jag använder MC+MT så förlänger jag MC med en kort 60cm slinga som jag dubblar och gör en överhandsknop på. I tillägg till detta måste någon sorts bröstsele användas för att hålla uppe microcender i toppen(Använder du det -RM?). Jag använder en 120cm slinga som jag lägger dubbelt över bröstet istället för att slippa köpa en riktig bröstsele(svensk ftw!)

EDIT: Här är en dubbel minitraxion setup sin ser ut att fungera fint: http://www.supertopo.com/climbing/thread.php?topic_id=568973&tn=20

Jag ersätter bara den övre med en Microcender.

Min tredje och nuvarande setup är Petzl GriGri i toppen och Minitraxion nedanför.

Jag funderade på en Edelrid Eddy, Trango Cinch och GriGri, anledning till att jag ville använda detta är för att spara in lite tid på rappelleringen(och minska risken eftersom du måste koppla ut ur bägge ascenderna när du ska rappelera) Detta minskar även risken för att göra något katastrofalt fel under bytet till rapell. Det blev en GriGri på grund av att den är best använd och jag vill försöka följa "standarden" när jag köper utrustning.

Jag hade helst använt Microcender i botten men jag har inte hittat en bra lösning på hur jag ska förlänga GriGrin på ett bra sätt än, samtidigt som jag håller den uppe i min bröstsele, problemet är att om inte grigri'n låser så flyger Microcender upp och blockar hela GriGrin på ett sätt som gör det svårt att få loss den igen, här fungerar Minitraxionen bättre enligt mig(men jag hoppas kunna modda det så jag kan använda Microcender i botten snart).

När jag rappellerar med GriGri'n så använder jag rapellhandskar eller en fransk prusik för att vara säker på att jag kan låsa GriGri'n manuellt om det behövs.

Jag hade aldrig soloat med enbart GriGri, du MÅSTE använda en backup...

Som avslutning så är det viktigt att du vet hur du tar dig ut ur din clogging setup och ner igen(detta kan du säkert redan) munterhitch, sätta en prusik över cloggdingsen för att avlasta dom osv osv. Tänkt på att du oftast är ensam och träna på detta i förväg. Jag brukar lägga ca 20-30minuter varje gång jag klättrar på att träna på olika self-rescue scenarion.

Jag bor nära Skådalens klättervägg där det oftast är tomt(speciellt tidigt på helgerna) så jag har väggen för mig själv, detta gör det väldigt avslappnande så jag kan ta mig den tiden jag behöver för att lära mig nya saker.

Om du vill träffas och utbyta ideér så kan vi säkert möta upp, då har du även möjlighet att testa en Microcender och Minitraxion.

EDIT: Jag såg att du bor i Tromsø så det kan bli en bit att åka :) men bilder kan jag ordna fram om du er intresserad.

EDIT: Om det finns intresse av bilder så kan den ordnas :)

Jag svarade aldrig på din fråga: Går det bra att använda en GriGri för top-rope solo?

Ja det går fint så länge du har koll på att Grigrin matar rep och att du använder en backup. För att förbättre matningen så kan du modifera Grigrin (sök på grigri death mod). Den modden tycker jag inte verkar 100% säker men du kan göra en annan variant som fungerar bättre. Men än så länge så tycker jag Grigrin fungerar OK omodifierad.

Det mesta jag har lärt mig om toprope solo är från onlineforum, det finns en hel del info. Det viktiga är att du måste granska det med ett kritiskt öga och inte tro på allt som sägs (tro definitivt inte på allt jag säger).

Det jag gillar med soloing är att det är 100% ditt eget ansvar, du kommer aldrig kunna skylla på någon annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Hei knasmannen,

takk for utfyllende svar!

Var på tur og det gikk litt trengt i svingene etter det :)

Men svaret ditt bringer meg et godt stykke vidre.

Takk og hilsen, Ed

Edit: Hadde vært fint om du kunne poste, eller sende noen bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Her er fullstendig brukermanual for Petzl Basic.

http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Pro/B18_basic_B185000J.pdf

Anbefaler alle å lese denne. Selvsikring blir beskrevet på side 4.

prøvde å følge lenken, men fikk beskjed om at siden ikke lenger finnes, er det noen som har en oppdatert side?

kopier gjerne inn i forumet hva som er RIKTIG metode, alle tegningene med hodeskallene(de som er feil) er jo viktige å få med seg, men det/de bildene som viser de riktige løsningene er jo også fine å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bruksanvisningen foran meg, og metoden du beskriver har en varseltrekant med dødningehode, fordi basicen er ikke konstuert for belastning den veien ved selvsikkring. Den metoden er kun for jumarering og sekkeheising. Skal du sikkre deg selv på topptau, så må skrukarabinen i basic'ens øverste hull og sentralløkka, og tauet må løpe igjennom skrukarabinen.

Jeg clogger endel med Petzl Basic. Jeg fester den nederste karabinen i sentralløkka og den øverste i løfteslynga. Jeg lar tauet gå gjennom begge karabinene slik at armen er låst og tauet ikke kan bli vrengt ut av basicen. Bruker 5 mm prustikkslynge i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl Basic er konstruert slik den er for at vi skal slippe å måtte ha ei slynge rundt brøstkassa når vi klatrer. Basic'en er et fremskritt som er gjort for å gi oss klatrere en bedre hverdag, og en større følelse av frihet når vi topptauer. Å bruke slynge på Basic'en er det samme som å spenne en hest foran bilen. Det er reaksjonært og bakstreversk. Og hva skal vi med innovasjon når folk allikevel er fastlåst i gamle tvangstanker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Petzl Basic er konstruert slik den er for at vi skal slippe å måtte ha ei slynge rundt brøstkassa når vi klatrer. Basic'en er et fremskritt som er gjort for å gi oss klatrere en bedre hverdag, og en større følelse av frihet når vi topptauer. Å bruke slynge på Basic'en er det samme som å spenne en hest foran bilen. Det er reaksjonært og bakstreversk. Og hva skal vi med innovasjon når folk allikevel er fastlåst i gamle tvangstanker ?

Gamle gode Adler..

At du synes det er noe herk med ei slynge rundt brystet behøver trenger ikke bety at andre synes det er det. At du føler basic'en uten bruk av slynge gir deg den hverdagen du trengte, er fint for deg og andre som synes det samme, og for dere er dermed kanskje Basic'en en velkommen gjenstand dere har større nytte av enn tidligere. For de av oss som fremdeles er bekvem med slynga rundt brøstet, synes jeg oppriktig er skikkelig synd at du får "vondt i hodet" av, fordi jeg liker den måten å bruke Basic'en på og forandrer ikke på det fordi du får vondt i hodet (eller brystkassa) av det. Jeg opplever ikke ei slynge rundt brøstet slik du beskriver, og din opplevelse av Basic'en er ikke i nærheten av å være den samme som min. Igjen, det du synes er reaksjonært og bakstrevest får du lov å mene hva du vil om, men det er heller ikke i nærheten av min modell av verden. Innovasjoner er kjempebra det for de som trenger det de ønsker, men det trenger ikke bety at alle velger å gjøre/ønske det samme som deg.

Adler - ditt forsøk på å overbvevise (eller hva det nå enn er du forsøker deg på) alle andre om at din modell av verden er den riktige, fører ikke til annet enn at du får kronisk vondt i hodet, fordi du klarer ikke å overbevise resten av verden og omgivelsene rundt deg. Det er som om du skal forsøke å forandre været til det som passer deg, og da har du en oppskrift på en varig depresjon.

Men, jeg klarer å lese dine positive hensikter selv om adferden din er uutholdelig noen ganger, og takker deg dermed også for at du deler dine synspunkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke slynge på Basic'en er det samme som å spenne en hest foran bilen.

Enig i at Basicen glir bedre uten slynge, men å sidstille dette med å spenne hesten forann bilen er vel å trekke dette litt lagt? Å kutte ut slynge når du clogger er vel heller å kjøre bil med en bremsekrets. Bolten på cloggen kan i verste fall ryke. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Testet Basic'en som anvist i instruksjonen til Petzl her om dagen (skrukarabin gjennom øverste hull og festet i selen), fungerte veldig bra. Men med Basic'en festet direkte i selen får man tauet veldig nært på kroppen, med dårligere bevegelighet som resultat. En nærliggende løsning er å feste en (kort) slynge til selen og videre til skrukarabinen så man får litt avstand til Basic'en. Dette fungerte veldig bra, bremsen gled like lett på tauet og man kan klatre mye friere.

Problemet er at man får et mye større rykk/sjokk i Basic'en ved et eventuelt fall. Dette er også advart mot i instruksjonsheftet (med dødningshodet, ser ut som om det er tauet som er brukt der og ikke slynge men antar at det er samme setup).

Noen kommentarer til denne fremgangsmåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man får et mye større rykk/sjokk i Basic'en ved et eventuelt fall. Dette er også advart mot i instruksjonsheftet (med dødningshodet, ser ut som om det er tauet som er brukt der og ikke slynge men antar at det er samme setup).

Noen kommentarer til denne fremgangsmåten?

Det som sikkert er ment er at du ved et lengre fall kan risikere strømpekutt på tauet ditt og dermed .... det kan du tenke deg.

Jeg har tenkt og hørt en del rundt og skal bruke en minitraxion til clogging. Skal finne ut de nærmeste dager hvilken setup jeg skal bruke, men skal gi tilbakemelding da. Problemet med "basic", "croll", "(mini)traxion" ol. er nettopp at de "bråstopper" et fall og dermed er det avgjørende å ha så lite "slakk" som mulig i tauet!

Ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er jo problemet med alle disse setupene. Så får man gjøre seg opp en mening selv om hvor mye 60 cm ekstra fallhøyde (30 cm slynge) har å si hvis man har tilstrekkelig meter med dynamisk tau til å ta unna rykket. Ser ikke at dette burde være et stort problem inntil man er svært nærme toppfestet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Basic'en som anvist i instruksjonen til Petzl her om dagen (skrukarabin gjennom øverste hull og festet i selen), fungerte veldig bra. Men med Basic'en festet direkte i selen får man tauet veldig nært på kroppen, med dårligere bevegelighet som resultat. En nærliggende løsning er å feste en (kort) slynge til selen og videre til skrukarabinen så man får litt avstand til Basic'en. Dette fungerte veldig bra, bremsen gled like lett på tauet og man kan klatre mye friere.

Problemet er at man får et mye større rykk/sjokk i Basic'en ved et eventuelt fall. Dette er også advart mot i instruksjonsheftet (med dødningshodet, ser ut som om det er tauet som er brukt der og ikke slynge men antar at det er samme setup).

Noen kommentarer til denne fremgangsmåten?

Er nok en grunn til at Petzl har satt på ett dødningehode!

På de siste metrene opp mot topptaufestet vil ett fall generere større krefter enn Basicen er designet for. Å velge en sikringsmetode som vil feile på slutten krever sterke armer og god pump :? .

Basicen skal tåle maks 4-6,5 kN avh. av diameter på tau.

Slynge, statisk 30 cm + karabin 10 cm, fall 80 cm uten dynamikk.

Vekt klatrer 80 kg

Fall rett før topptaufeste (=fallfaktor mindre eller lik 2 avhengig av slakk), fall 90cm (10 cm er dynamikk i sele m.m.) gir snitt fallrykk på 7 kN, og Basicen vil garantert svikte selv med jevn demping i hele oppbremsingsfasen. Dersom oppbremsinga ikke er jevn vil makskrafta være enda høyere !

Med mer dynamisk tau mellom topptaufeste og basicen avtar krafta veldig raskt dersom tauet løper fritt og hele "dynamikken" kan utnyttes. Dersom tauet ligger over en kant underveis eller ikke løper fritt vil "dynamikken" bli redusert og fallrykket vil igjen kunne være over Basicens maks grenser.

Mao lurt å falle tidlig eller gjør som meg på bildet friklatring over vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå clogget litt med mini traxion.

Det jeg kan si er at den er ganske "hissig"! Kammen er veldig aggressiv og jeg vurder faktisk å bytte den ut.

Oppsettet jeg bruker er minitraxion med karabin i hovedløkka. I tillegg fikserer jeg med en slynge rundt brystkassa oppover slik at det ikke blir "slakk" i systemet. Som backup bruker jeg en TBlock i lårløkka.

Dette fungerer utmerket og stopper fall umiddelbart (om man setter det opp riktig at det ikke blir slakk og dermed for mye moment om man skulle falle!).

Jeg har nå fått lånt en "Croll" og skal prøve den neste gang. Kammen ser ut til å ikke være så aggressiv som den på traxion. Fordel OG ulempe med Croll kan være at den kan taes av/ settes på tauet uten å ta den fra carabinen.

Et annet "problem" er at Croll er merket med "Max 100 kg". Minitraxion har adskillig mye større reserver, men de hjelper jo ikke om man kutter tauet man henger i...

Skal prøve og se hva jeg finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det inn med skje:

24776-95.jpg + 24731-95.jpgPetzl Croll er laget for jumarering sammen med en ascension. Meninga er at du skal klatre opp på selve tauet ved å dra deg opp i ascenderen og hvile i crollen før neste tak med ascenderen. Den kan også brukes til selvsikkring på topptau, men ulempen er at du må bruke en brystslynge for å stramme den opp, og en risiko er at armen kan bli dratt i åpen stilling ved kontakt med fjellveggen, slik at tauet kan komme fri og du klasker i bakken.

24777-95.jpg Petzl Basic er laget for selvsikkring på topptau. Du fester en skrukarabin fra øverste hull til sentralløkka i selen din, og drar basicen med deg oppover. Ingen brystslynge er nødvendig. Ved fall får du riktignok 20 cm lenger fall, men dette er ingenting sammenlignet med fall ved leding. Armen ligger også mer beskyttet enn hos crollen, slik at basicen tåler mer kontakt med fjellveggen uten at du klasker i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Adler for godt svar/ innlegg!!!

Noen ganger er det ikke nok med en skje, da trengs det en spade!

Siden jeg bruker en backup føler jeg meg veldig trygg på at jeg ikke raser i bakken om crollen eller hva det nå skal være skulle svikte.

Oppsettet med Croll (i sentralløkka+ brystsele) og TiBlock som backup fungerer fint for meg. Jeg føler meg ikke inskrenket. Men jeg klatrer kun for meg enkle og kjente ruter på topptau når jeg clogger. Man må nok bestemme selv hvor mye og hva man vil satse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at det er mulig å sikkre seg selv på topptau med grigri, Petzl Shunt, Silent Partner og Soloist. Fordelen med disse kontra Basic/Croll er at du ikke behøver skifte dings for å rapellere ned.

Petzl Shunt er vanlig å sikkre seg med på Gridstone i England, har jeg lest, og jeg bruker den mye selv på korte ruter som er lavere enn 10 meter, dette fordi det er vanskelig å rapellere med den, den rykker og det kreves håndstyrke og balanse, så det beste er kroppsrapell med Shunten som sikkring. Hvis veggen er 10 meter mister man mye tid på å skifte fra Basic/Croll over til rapell-åtter etter hver lengde, så hvis man får inn teknikken med Shunten, så er den meget effektiv.

Det er også mulig å sikkre seg selv på topptau med GriGri, men ulempen er at man hele tiden må bruke en hand til å mate inn tauet mens man klatrer oppover. Fordelen er en rask og sikker rapell ned umiddelbart etterpå. Jeg testet den forrige helg, og den funker forsåvidt greit på lette ruter, men jeg ville ikke brukt den på en hard rute hvor jeg trenger begge hendene.

Ifølge reklamen kan man også bruke Soloist og Silent Partner til selvsikkring på topptau. Jeg har dessverre ikke testet disse, og med tanke på den høye prisklassen, over 2500 for hver, er det lite sannsynlig at jeg anskaffer disse noen gang. Men hadde vært interessant om noen som eier disse dingsene delte sine erfaringer med oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.