Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fotturer i fjellet med telt, 2-3 dager


kristioi

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter noen fine fine turtips til et par som ikke er altfor fjellvandte, men vært med på kortere turer med andre tidligere.

- Kjøreavstand fra Oslo-området

- Overnatting i fjelltelt

- 2-3 dager

- Ikke superlangt å gå, men gjerne en liten topptur der man evt kan legge fra seg telt, stor sekk, osv i bunnen.

- Ok merkede stier, ikke breer el l

- Fin natur og ikke altfor traffikert :-)

Tidligere har jeg vært på et par veldig bra helgeturer i Jotunheimen, men er også åpen for andre forslag. Tenker meg en tur i sommer, kanskje i august!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, hvis det er ok å kjøre 3-4 timer kan Valdresflya anbefales som utgangspunkt for turer inn i den "nærmeste" delen av Jotunheimen. Har selv hatt flotte helgeturer fra Osloområdet i de traktene. Eller hva med å kjøre til Gjendesheim og parkere der, og gå opp Leirungsdalen som er merket og lettgått og omgitt av spektakulære topper, og ende opp på Gjendebu. Herfra kan man ta båten tilbake til Gjendesheim, eventuelt gå av halvveis på Memurubu og gå siste etappe over Besseggen før dere setter dere i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for tips! 3-4 timer er absolutt innenfor rekkevidde. Leirungsdalen har jeg gått en gang før, og det er absolutt et veldig bra alternativ. Finnes det noen flere tilsvarende turer som anbefales?

Hvor konkret kan man gå hvis man velger å starte med Valdresflya? Hvor kan man starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendalssølen er fantastisk, støtter det forslaget! Som et alternativ til å starte fra Fiskevollen eller Mefurua kan dere kjøre til Åkrestrømmen og retning Drevsjø, rett før du kommer til Elvbrua (der vegen krysser Femundelva) ligger det et hyttefelt på venstre side (Grønlia?). Herfra går det fin tursti innover mot selve Sølen, lettgått og flotte leirplasser. En overnatting i selve Sølenskaret ved Skardtjønna anbefales, herfra er det bare en liten spasertur opp på toppen av selve dronninga av Hedmarks fjelltopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ukikk etter det samme. Ikke meningen å kuppe noen tråd, men kan jo hende du også lurer på det samme.

Jeg og min kone er ikke ukjent med telt, men har ikke vært mye på fjellet. Er disse forslagene passe for oss også?

Hvilken av disse plassene er det best fiske? Er det godt nok fiske til at man kan belage seg på ett fiskemåltid hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendalssølen er fantastisk, støtter det forslaget! Som et alternativ til å starte fra Fiskevollen eller Mefurua kan dere kjøre til Åkrestrømmen og retning Drevsjø, rett før du kommer til Elvbrua (der vegen krysser Femundelva) ligger det et hyttefelt på venstre side (Grønlia?). Herfra går det fin tursti innover mot selve Sølen, lettgått og flotte leirplasser. En overnatting i selve Sølenskaret ved Skardtjønna anbefales, herfra er det bare en liten spasertur opp på toppen av selve dronninga av Hedmarks fjelltopper.

Hyttefeltet ligger i/kalles Grøndalen. Bomveg (50 kr.) tar deg innefor selve hyttefeltene til parkeringsplass ved Gravåsen som er vanligste utgangspunkt for turer til Sølen. Da befinner du deg ved tregrensa og stien innover er meget tydelig. Enkelt terreng. Spesielt de første kilometerne innover før ura tar over som underlag. Bifaller forslaget om overnatting i Skardet. Da kan man kanskje ta seg tid til å bestige alle toppene på Sølen uten å stresse. Fra Skardet og opp på Stortoppen er det drøye 500 høydemeter i lettgått ur. Tar fra en snau time opp til 2-3 alt ettersom form og tempo opp. Er det en klarværsdag er belønningen på toppen en av Norges absolutt videste utsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.