Gå til innhold
  • Bli medlem

Rapadalen til Rago


trodid

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Gikk i 2007 inn i Padjelanta via Rago. Rundet Vastenjaure på nordsiden på grunn av brua over Luleelven i utløpet av Sjøen. Anså det som eneste muligheten til å komme over elven, men mulig det finnes båtskyss. Etter elva gikk jeg rett østover inn i Sarek. Etterhvert fulgte jeg en dal i Sarek som jeg ikke husker navnet på, :) og kom ned til øverenden av Rapadalen. Derfra svingte jeg vestover inn i en dal som heter Sarvesvagge, og fulgte denne tilbake til Padjelanta. Kom etterhvet inn på ledsystemet og gikk ned til Stallo ved sørenden av Sjøen Virijaure. Derfra var det å følge autobahn til Stadda, og derfra vestover forbi Sorjus og ned til Sulis. Kjempefin tur.

I Sarek kan elvene som kommer ned fra breene være ei utfordring, i hvert fall hvis det er nedbør. Dersom det er sol og varmt er elvene minst tidlig om morgenen. Ellers er det mye høyt kratt i dalene i Sarek som er slitsomt å gå i. Sånn sett er Padjelanta en drøm å gå i med vide høyfjellssletter og slake åser. Vet ikke om du har tenkt å gå på nord eller sørsiden av de store sjøene som jeg har nevnt ovenfor, men vil på det sterkeste anbefale nordsiden på grunn av hengebrua over Lule elv i utløpet av Vastenjaure. Derfra følger du bare høyden ovenfor sjøen vestover, og fortsetter vestover inn i Rago. Der treffer du på en merka sti hvis du går mot Ragohytta. Denne går ned forbi Storskogvannet og videre ned til Lakshola. God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg er enig med JensB, og føler meg temmelig sikker på at eneste vei mellom Rago og Sarek går på nordsiden av Vastenjaure. Hvis man ordner båtskyss eller har med seg en lett båt (Alpacka e.l.) så kan man komme over en av de større elvene. Problemet i vest er at Gaskajåkkå ikke er mulig å vade. Man må enten ha båt eller gå helt vest over Blåmannsisen. I øst er elva mellom Vastenjaure og Virihaure for stor også.

På gamle kart var det tegnet inn en bro over Gaskajåkkå, men den er falt ned for lenge siden og finnes ikke mer. Det arbeides ikke med å få opp broen igjen, jeg tror samene i området helst vil ha minst mulig trafikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.