Gå til innhold
  • Bli medlem

Haglofs Sumo 95 eller annen sekk?


Anbefalte innlegg

Hei!

har fra før av en Lundhags v75 sekk som har vært min venn på flere turer.

Når vi nå planlegger en lengre tur i Femundsmarka, er jeg på jakt etter en større sekk.

har sett litt på denne Sumo 95 fra Haglofs. er det noen der ute som har noen formeninger om denne sekken?

eventuelt har et bra tips om en god sekk til en 2ukers tur i femundsmarka? :!:

vi er 2stk som skal på tur, meg, samboeren og bikkja. samboeren tar min 75liters sekk, ettersom hun ikke er en Pippi :P

koster på oss noen kilo for litt luksus, og skal ha med en lavvu, så trenger litt stor sekk.

kvalpen er også for ung til kløv, så byrden med hundemat faller også på meg og samboeren.

takk for alle svar på forhånd!! :!:

Hilsen en kar som sitter å tripper og venter på at de neste 5 ukene skal suuuse forbi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

om du gjør noen søk på forumet vil du finne en mengde tråder om akkurat dette.

Sekker jeg vurderte når jeg kjøpte meg sekk for litt over ett år siden var;

- Norrøna Svaldbard 100 L

- Gregory Denali Pro 100 L

- Arc'teryx Bora 95

- Osprey Argon (85 eller 110 L)

- Bergans Alpinist

For min del endte det med Arc'teryx Bora 95 - er superfornøyd.

Ta deg en tur i en sportsbutikk og prøv de sekkene du synes er aktuelle - med vekt i.

Lykke til!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med å bestemme meg kan dere si...

liker både Haglofs Sumo 95 og Norrøna Svalbard 100 veldig godt.... argghh!!!

noen som har noe dritt om en av sekkene slik at det blir litt lettere? hehe.

liker veldig godt justerings systemet til Norrøna, og det er en sekk med mye gode skussmål...

Sumo 95, elsker løsningene, liker ekstra lommer på utsiden. litt mer knotette justering av rygg. men det trenger man ikke gjøre ofte.

grunnen til at jeg ennå ikke har valgt denne sekken som jeg liker vedig godt er at jeg finner ikke noe om den på nett nesten...

ingen brukere som har kommentert, etc. liker å kunne høre om erfaringer før jeg kjøper...

jammen så vanskelig det skulle bli å bestemme seg for en ny sekk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumo 95 er etter min mening en kjempesekk. Var en del barnesykdommer når den kom ut, men det er nå rettet opp i. Fungerer veldig bra med tung oppakning, og masse fine praktiske løsninger på den. Slitersterk og enkel justering av rygglengden på den. Alt i alt kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med å bestemme meg kan dere si...

liker både Haglofs Sumo 95 og Norrøna Svalbard 100 veldig godt.... argghh!!!

noen som har noe dritt om en av sekkene slik at det blir litt lettere? hehe.

liker veldig godt justerings systemet til Norrøna, og det er en sekk med mye gode skussmål...

Sumo 95, elsker løsningene, liker ekstra lommer på utsiden. litt mer knotette justering av rygg. men det trenger man ikke gjøre ofte.

grunnen til at jeg ennå ikke har valgt denne sekken som jeg liker vedig godt er at jeg finner ikke noe om den på nett nesten...

ingen brukere som har kommentert, etc. liker å kunne høre om erfaringer før jeg kjøper...

jammen så vanskelig det skulle bli å bestemme seg for en ny sekk.. :?:

Hei.

Det er en utstyrsjungel der ute ja :)

Nå har jeg ikke prøvd Sumo 95, men dersom du har vært fornøyd med din forrige Hagløfs og du ikke mottar noen negative innspill vedr. Sumo 95 så ville jeg ha prøvd den ut. Egenvekten på Sumo'en er på ca. 3.4 kg mot 3.3 kg på Svalbard 100.

Jeg har en Norrøna Nansen 80. Svalbard serien er det samme som Nansen, det eneste som skiller er navnebyttet som ble foretatt for noen år siden.

Svalbard/Nansen serien er klart en lettvekts/minimalistisk sekketype, med et veldig godt bæresystem.

Hva slitestyrke angår ville jeg heller ha gått for en annen type dersom tiltenkt bruk er mye, året igjennom.

Som en sekk for en fjelltur i ny og ne, et par ganger i året vil Norrøna Svalbard holde utmerket i årevis.

Du kan ta en titt på denne linken for å lese om Nansen/Svalbard i utstyrserfaringer, hvor jeg og Fimax har lagt ut omtaler:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972

Mulig at du også kan finne mer info om Sumo 95 på utsidan.se

Sjekk f.eks. denne: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55011

For tunge bører over tid bruker jeg en Osprey Crescent 110, tilsvarende Osprey Argon 110.

http://www.ute.no/index.php?k=125&uk=93&vk=54&v=868

På alle måter en veldig god sekk, også slitasjemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svein rune:

ja, hadde egentlig bestemt meg får den sumo 95, men ble litt skeptiskt når jeg leste om de barnesykdomene... men de skal være rettet nå altså? høres bra ut...

hvordan fungerer justeringen på rygglengden? forstod det henger på borrelås?

ser for meg dette kan skli litt ved tunge bæringer?

tusen takk for tilbakemeldinger!! :)

Mortimeir:

jeg rager 1,84m over bakken, men om jeg har for lang rygg eller ikke vett jeg rett og slett ikke.. hehe :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Jeg har selv Sumo95 og er veldig fornøyd!

På + siden:

- Supergodt hoftebelte, solid og støtter virkelig bra

- Vektfordelingsstengrene som fordeler vekten fint på hoften, og man får litt av samme stabilitet som en pakkrammesekk

- Mange bra løsninger, liker særlig godt snøresystemet som er lett å åpne med en hånd med votter på.

- Geniale lomemr når man blir vant til å bruke de, og finenr et system på hvor man skal ha ting til enhver tid

På - siden:

- Vært noen som har klaget på at selv om det hult ut plass til hodet, opplever de at hodet ikke kan være rett, men må bøye det. Det er ikke tilfelle på meg, så er vel bare å prøve sekken og se om det er et problem du får

- De to stengrene som fordeler vekten falt ut på enkelte sekker ved tung last i starten. Dette er ordnet på og de nye sekkene skal være uten dette problemet.

- Ikke sidelommer for de som liker det. Man må bare tenke litt nytt når man pakker, så klarer man seg fint uten sidelommer :arrow:

Borrelåssystemet på ryggen er meget sterkt, og jeg har inntrykket av at det tåler stor belastning over lengre tid. Jeg justerte ryggen helt i starten, og har ikke måtte gjøre noe med den ennå. (ca6 mnd gammel, 5+ turer med tung sekk, 20kg+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle tips! :arrow:

Har nå min nye Sumo 95 i hus! klar for testing på småturer frem til stor-turen til femundsmarka om 4uker. ;):)

vi skulle egentlig til spania iår.. men etter 3måneders masing på samboeren klarte jeg overtale henne til å ta turen!

falt over dette forumet for ukes tid siden og kjenner trangen til å gå in nesten hver dag.. man blir jo hektet!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.