Gå til innhold
  • Bli medlem

Saltfjellet, Børgefjell evt. Sulis ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det på høy tid at sommerturen planlegges...

Jeg har alltid hatt lyst til å ferdes i Saltfjellet eller noe liknende.

Har hørt at også Børgefjell og spesielt Sulis er fantastisk!

Jeg er fleksibel i forhold til varighet.. Men 1 - 2 uker blir det nok!

Noen som har noen erfaringer å dele ? :lol:

Alt blir mottatt med takk! Rute, startpunkt, fiskevann, plasser som bør besøkes etc.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker kano, så er det så og si vannforbindelse fra sulis til piteå. Noe bæring, men ikke voldtsomt. Ikke gjort denne turen selv, men skal gjøres en gang i livet :lol:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20159&highlight=sulis

For øvrig hvis du søker på sulis og saltfjellet - får du mange svar.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i området rundt Sulis siste uka i juli, har ikke lagt opp noen turer enda, men funderer på å starte i Sulis, gå til Mavas rett over grensen, Fra Mavas via Balvatn og gjennom Skaitidalen og til Evenesdalen.

I`ll be back, når jeg blir enig med meg selv. Telt, ikke telt, kano, ikke kano - det er de store spørsmålene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano er selvfølgelig aktuelt, men fottur er det som i utgangspunktet er meningen :)

Takk for svar!

Kano eller ikke kano, uansett så tror jeg du ville fått en fin opplevelse ved å starte i sulis å finne deg en rundtur i fjellet på begge sider av grensa i dette området.

Kan jo se ut som det er noen fra dette forumet som skal inn her i sommer så møter jeg folk på veien blir jeg nesten nødt til å spørre om de har vert på dette forumet...hehe Å ser dere en labbetus med hund som steiker stor røye inne på svensk side så er dere hjertelig velkommen på middag og en kopp kaffe........ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det bestemt hvor turen min skal gå i sommer !

Jeg pakker sekken, fiskestanga og bikja inn i bilen og setter kurs mot Saltfjellet. Jeg kjører fra Trondheim rundt 15.juni!

Noen tips om hvor jeg skal stoppe og om det er noen plasser og/eller fiskevann som bør besøkes? For øyeblikket så tenker jeg på å parkere en plass ved E6 over saltfjellet og gå vestover, over fjellet og inn i dalen som går parallelt med E6. Er ikke sikker på navnet på dalen :lol: Noen som har erfaring fra dette området? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting om hvor langt du har tenkt å gå e.l. men hvis isen er borte på bjøllåvann (søndre) så er vel dette noe å prøve her kan du være heldig å få stor fisk (røye)? Har selv aldri vært der men har det som mål for sommeren! Bjøllådalen ser forøvrig fantastisk flott ut på de bildene jeg har sett i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må få tilføre når jeg ser datoen for turen din at her vil du få store problemer med å få noe sluk i åpent vann slik jeg ser det...!!!

Jeg har selv trålet fjellet rundt i salten i mye lavere høyde en dette bare for to dager siden for og sjekke isforhold og snø, og vann som normalt er isfrie i god tid før 1 juni er enda belagt med godt med is så jeg vil tro saltfjellet enda har mye mye snø og is midt i juni.

Jeg var i går oppe ved ca 500-600moh og her måtte jeg vasse i snø hele veien og isen ligger enda 10cm tykk på de vann jeg var på.!!!!

Får håpe for din del at vi får mye mye regn og tropevarme noen uker, hvis ikke får du ta med ski ...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. juni? Da er det nok fotsatt godt med både snø og is på Saltfjellet, selv på en relativt snøfattig vinter.

Shitt, det var noe jeg ikke hadde tenkt på faktisk :P Typisk at jeg skal overse noe så viktig som om det er snø og is eller ikke.. Det ligger ann til at turen blir utsatt litt..

Når tror dere at det er brukbare forhold for er fot - og fisketur..? Uten ski på beina og isfiskestang! :)

Er det nok å utsette i 2 uker? Altså en måneds tid fra nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med Vandrefalk. Jeg tror rundt 1.juli vil være ok men noe tidlig uten at det ødelegger hele turen. I år har du dessuten den fordelen at det er mindre sne i fjellene enn normalt. Hvis det ikke kommer en svært kald juni, vil forholdene være fine rundt 1. juli. Men ta med myggmiddel :D Beistene har høysesong på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.