Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang slank sekk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Leter etter en stor men ikke "king size a la reconpack" sekk

Sekken må være "lang og slank" uten sidelommer, kapasitet 90-110L

Har noen noen tanker om Arcteryx Bora 95 vs Bergans Trollhetta 95L vs Norrøna Synkron100?

Event andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg kjøpte Arcteryx Bora 95 i september og har fått prøvd den på noen turer, bla på hardangervidda. Min erfaring er at det er en meget god sekk, med ett utmerket bæresystem som gjør at de tunge børene "blir lettere å bære". Sekken virker til å være meget solid med mange smarte løsninger. "Kenguru lommen" er meget praktisk når en skal ha tilgang på ting i sekken raskt. Muligheten til å gjøre topplokket om til rumpetaske der en får plass til termosen og matpakken er også smart.

Det at det amerikanske forsvaret har lagt inn en bestilling på 200.000 sekker av en noe modifisert utgave av bora 95 taler vell for kvalitet :)

Sekken tåler overraskende mye vann/regn, å kalle den for vanntett er kanskje å ta for mye i, men det er ikke langt ifra...

Prisen er stiv, men jeg føler det er en god investering, ettersom en sannsynligvis vil ha en meget god sekk i lang lang tid.

Sekken er som du ønsker lang og slank.

Mvh Per Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo! Jeg har sett at Lowe Alpine har sekker som virker "smale og lange", men kan jeg spørre hvorfor du vil ha den slik. Er det for å bruke den på ski?.

En ulempe med en smal sekk er, etter min erfaring, at det kan være vanskelig å grave seg ned til det som ligger nederst i sekken. Jeg har selv to sekker som er relativt smale i forhold til den jeg bruker mest, en Berghaus Cyclops II Vulcan, med sidelommer som kan tas av. Det er den beste sekken jeg har hatt, også til skibruk. Den har et utmerket bæresystem. Den brukes av britiske spesialstyrker. Jeg tror at den siste versjonen heter bare "Vulcan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med en smal sekk er, etter min erfaring, at det kan være vanskelig å grave seg ned til det som ligger nederst i sekken.

Det er glidelås i hele siden, slik at en slipper å grave seg ned for å komme til det som ligger nederst i sekken (Bora 95) . Alle glidelåsene er forøvrig tapet, for å hindre at vann trenger inn.

Mvh Per Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hallo! Jeg har sett at Lowe Alpine har sekker som virker "smale og lange", men kan jeg spørre hvorfor du vil ha den slik. Er det for å bruke den på ski?.

En ulempe med en smal sekk er, etter min erfaring, at det kan være vanskelig å grave seg ned til det som ligger nederst i sekken. Jeg har selv to sekker som er relativt smale i forhold til den jeg bruker mest, en Berghaus Cyclops II Vulcan, med sidelommer som kan tas av. Det er den beste sekken jeg har hatt, også til skibruk. Den har et utmerket bæresystem. Den brukes av britiske spesialstyrker. Jeg tror at den siste versjonen heter bare "Vulcan"

Grunnen(e) til at jeg vil ha sekk uten sidelommer er mange. Skigåing er en opplagt grunn. Ellers synes jeg at sidelommer hindrer/irriterer meg hvis jeg f.eks skal gå gjennom tekk skog, event. må kravle gjennom ur. Ser heller ikke nytten av sidelommer. Som oftest så er de laget slik at åpningen er for liten til å stappe store ting opp. Min erfaring er at ting som kunne vært "praktis" å ha i sidelommer like greit kan legges i topplokket eller øverst i sekken. Går garantert like fort å finne det fram der som i en sidelomme.

Har sekk fra Lowe Alpine nå og brukt den i nesten ti år. Skal du ha noe nederst i sekken så åpnes bare "soveposerommet" og nås derfra.

En sekk uten sidelommer åpner også for å ha ting som ski, liggeunderlag, øks etc. spent fast i kompresjonsremmene på siden.

Dette er mine meninger, trives du med en sekk av typen "bred last" :) så fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Vandrestaven !

Konstaterer at vi har litt forskjellige oppfatninger/erfaringer om sekk til f.eks. skiturer. Enhver må velge det han/hun mener er best for seg. Jeg er enig i at det som kan ligge i sidelommene like gjerne kan ligge i selve sekken når det er plass der. Min erfaring er ellers at når jeg åpner glidelåsen i min "to-etasjers" sekk så tyter det ut mye mer enn det jeg vil ha tak i. Jeg håper at du ikke får erfare det samme hvis du kjøper en sekk med glidelås i siden, men lykke til med ny sekk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte Trollhetta-sekken i fjor og er storfornøyd :). Jeg har 75L damemodellen, men regner med at herremodellen i 90L innebærer mye det samme. Et godt bæresystem var viktigst for meg, men andre tekniske løsninger er også veldig gode. Dessuten er ikke sekken avsindig dyr, bare passelig :). Glidelåsene på siden fungerer veldig bra og gjør at jeg slipper å legge alle de "viktige tingene" på toppen så de skal være lett å få tak i. Gode kompresjonsreimer og fin plass til ski, økser, spade o.l. på sidene, og gjør at sekken kan brukes som en litt stor dagstursekk hvis man ligger i basecamp. At sekken er smal gjør den f.eks. også lettere å stable når man skal kjøre avgårde.

Eneste minuset: rommet foran på sekken (midt på "magen") er praktisk når man har full sekk, men sekken kan føles litt stor hvis man bruker den på dagstur og har lite i den. Likevel føles ikke dette som et stort problem siden kompresjonsreimene kan gjøre hovedrommet ganske lite.

Lykke til med kjøp av ny sekk :)

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arcteryx Bora 95 er en svært god sekk på alle måter. God å bære, gode praktiske løsninger og egenvekten er ikke all verden.

Problemet er at spilene som skal stabilisere sekken på sidene skyter ut gjennom stoffet etter en tid. Vet ikke om dette er utbedret på nyere modeller, men på min sekk fra 2003 skjefdde dette etter kun to sesonger.

Bak hodet er det en plast-plate som sørger for god plass til hodet. Denne skal kunne brettes bakover når man fyller sekken, men plata sprakk etter kort tid.

Har sendi inn sekken til reprasjon og går ut fra at jeg får det reparert eller en ny sekk. Såpass må man forvente når sekken koster opp mot 5000,- Ellers blir det Norrøna Pararanger neste gang. Har aldri hatt trøbbel med Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg at sidelommer hindrer/irriterer meg hvis jeg f.eks skal gå gjennom tekk skog, event. må kravle gjennom ur. Ser heller ikke nytten av sidelommer!

Jeg har hatt Bora 80 i mange år (vet ikke om den er lik 95). Den har to små sidelommer i hoftehøyde (kan ikke lukkes) som er elastiske. Veldig praktiske lommer som jeg bruker til fotolinser, batterier eller andre ting som jeg vil gjerne nå uten å ta av sekk. vanter, drikkeflaske (sikret med tau i sekken), osv. Har aldi mistet noe fra disse lommene. Strikken snører seg igjen, og alt som er mindre enn lommene blir liggende.

Når jeg bærer ski så er ikke disse i veien i det hele tatt (pga elastikken). Når jeg har korte ski setter jeg faktisk de oppi disse lommene, noe som er svært praktisk i nedoverbakker. Hadde en glissade her om dagen, og tenkte ikke over at jeg hadde ski på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at spilene som skal stabilisere sekken på sidene skyter ut gjennom stoffet etter en tid. Vet ikke om dette er utbedret på nyere modeller, men på min sekk fra 2003 skjefdde dette etter kun to sesonger.

Min andre Bora sekk (2 sesonger) opplevde det samme. Min første sekk (5 sesonger) klarte seg greit helt til en bølle knuste bilruta og stakk av med den. Har ikke funnet noe upraktisk med at spilene kommer gjennom stoffet, så jeg bruker den vel noen år til.

Mulig jeg var litt ivrig på å plukke sekk #2 fra hverandre (fascinerende design) for å finne den beste innstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjekk ut denna, her kan du velga om du vil ha sidelommer på, og opningen på sidelommene er ikkje for små... I ei sidelomma får eg Primus, gassboks, kokekar settet, pluss pluss... Og sjekk prisen...

http://www.edirectory.co.uk/penrith_survival/pages/moreinfoa.asp?pe=BAHGDBIQ_+karrimor+sabre+80+130+rucksack&cid=55

Og du kan ta av begge sidelommer, zippa dei i hop, og valla, du har ein liten dagstur sekk...

Er enormt nøgd med danna sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde sjekke ut Norrøna Synkron 110L. Denne sekken er uten sidelommer, og åpnes og lukkes sidelengs, samt komprimeres tversover med reimer. Sekken er også utstyrt med stort lokk og Synkroflex hoftebelte, som gjør at sekken ligger i ro mens hoftene beveger seg :) . Lundhags Troja 95 er kanskje verdt å se på? Koster for øyeblikket kr. 2999,- ved XXL...

Eller har du kanskje kjøpt deg sekk innen denne tid? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.