Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge kan de ulike klærne brukes ved hver vask?


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Hvor lenge bruker dere de ulike klærne ved hver vask? Man vet at dersom man bruker plaggene for lenge, kan det oppstå utslett ect.. For ikke å snakke om vond lukt! Hvor mange dager man kan bruke de ulike klærne uten at det dannes farlige bakteriefloraer, er selvfølgelig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du i fjellet så lukter alle du møter likt uansett.

Mruk magefølelsen. Hvis du ikke føler at det er ok å ta klærne på, så skifter du.

Ulltøy tåler ganske mange "svettedager", men syntetisk undertøy som "superundertøy" og lignende lukter etter noen få timer med passe varmt vær, men disse kan du bare skylle i rent vann, en bekk eller lignende, og la tørke så er de ok igjen.

Jeg bruker ull hele året og de holder i flere dager uten problem. Ull kan også skylles i kaldt vann like etter bruk, men de tørker mye saktere enn syntetiske plagg.

Jeg har fått utslett en gang på grunn av en helsetrøye i bommul som ikke var ren eller hva nå årsaken kunne være. Jeg vet ikke sikkert, men etter noen timer så klødde jeg kraftig over hele ryggen, og den så ut som etter et realt myggangrep. Helsetrøya var av forsvarstypen, og jeg synes det var litt rart siden jeg har brukt slike i dagevis tidligere, men da var de ikke mine, men kongens. Jeg skiftet til en ren ulltrøye, og mindre en en time senere var kløen borte. Utslettet var borte neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-skjorter av ull bytter jeg hver dag dersom de har blitt gjennomvåte av svette og jeg bare er på dagstur. En ulltrøye henger jeg til lufting og da kan den fint brukes i 3-4 ganger, selv om det bare er snakk om dagstur og jeg har tilgang til vaskemaskin om kvelden. Vask sliter jo en del på ulla, selv med milo og ullprogram. Hvor mange dager man vil benytte ting kommer an på hvor mye man svetter og hvilke type lukt som setter seg i stoffet, f.eks. lukt av bål. Det er jo ikke stas å starte på en ny tur hvis klærne har en sterk eim av gammel svette og bål-lukt (noen synes sikkert det er skikkelig stas ). Syntet slutta jeg med pga at det luktet ille etter en time.

Hvis man ikke har tilgang til å bytte ubegrenset, så kan man fint gå med både t-skjorter og trøyer av ull i mange dager. Det er bare å lufte de godt, så er de nesten gode som nye.

Ytterklær vasker jeg ikke mer enn jeg må, dvs når de er skitne. Ser ingen grunn til å vaske f.eks skiklær flere ganger pr sesong hvis de ikke har vært svettet mye i. Vask sliter på klærne og reduserer vann-avvisende egenskaper. Det finnes dog en balansegang, siden skitt og svette er med på å redusere puste-evnen. F.eks vasker jeg klær jeg bruker på topptur og bortoverski mye oftere enn mine slalomklær, pga at svettenivået er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker så å si aldri ytterklærne mine. Fjellbuksene mine spyler jeg litt med hageslangen om det er kommet mye gjørme/blod/diverse på dem. Vasker dem kanskje en gang i året.

Ull bruker jeg så lenge jeg gidder.

Lukter vondt gjør jeg også. So what? Ikke kjøper jeg Norrøna og slike dyre merker heller. Fjelldressene mine er kjøpt på Friluftsmagasinet til kr 499 for hel dress. Steike hvor mange timer i marka og fjellet de klærne har holdt, og fortsatt uten hull. Når det en gang blir hull, skal de teipes, og så brukes litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker så å si aldri ytterklærne mine. Fjellbuksene mine spyler jeg litt med hageslangen om det er kommet mye gjørme/blod/diverse på dem. Vasker dem kanskje en gang i året.

Ull bruker jeg så lenge jeg gidder.

Lukter vondt gjør jeg også. So what? Ikke kjøper jeg Norrøna og slike dyre merker heller. Fjelldressene mine er kjøpt på Friluftsmagasinet til kr 499 for hel dress. Steike hvor mange timer i marka og fjellet de klærne har holdt, og fortsatt uten hull. Når det en gang blir hull, skal de teipes, og så brukes litt til.

Liker holdningen din angående hvordan du ønsker å "ta deg ut" i fjellet. Noe av det vakreste og edleste ved å være i naturen, er det å være fri fra alt mas og pjas. Sivilisasjonens press og stress og forfengelighet legges igjen hjemme. Derfor bryr jeg meg relativt lite om hvordan jeg ser ut, hva jeg lukter, ect. Jeg liker å vandre i naturen i farger som ikke skiller seg ut, da føler jeg meg mer hjemme der. Naturen ser jeg på som motsetningen til sivilisasjonen - det opprinnelige, gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 eller fire sett(er ikke sikker) med ullundertøy. Longjohn & langarmet trøye. Disse bruker jeg jaktsesongen igjennom uten å vaske. Fra august til januar. Men den lange underbuksen brukes jo bare når det er skikkelig kaldt. Og så har jeg alltid en bommulll eller annen slags bokser/truse underst.

Men det lukter ikke av ulla, selv om den er blitt gjennomsvettet flere ganger i løpet av uka. Likevel kan det selvfølgelig lukte av meg likevel, hvis jeg ikke vasker meg. Om sommeren når det er varmt er det bare nydelig med en dukkert bekken ,eller ett tjern. Mens en jaktuke i lavvo i oktober ikke frister til det samme. Spesielt ikke hvis det er drittvær. Og det hender jo. Da kan det nok hende at den personlige hygienen begrenser seg til håndvask. Og da lukter man nok litt mink etter en uke. Men så lenge kompisene mine lukter likt, så får man tåle det. Og hjemme venter jo badekar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.