Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med GOD lufting ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Hvilke telt (1 mans og 2 mans, har ikke bestemt meg enda) har veldig god lufting ?

På de få overnattingsturene jeg har hatt så har jeg lånt telt. Og disse har hatt utrolig dårlig lufting sånn at det har nærmest vært badstu inne i teltet på kvelden.

Jeg så på nettet tidligere at der var telt som hadde åpning i begge ender sånn at lufting ikke burde være noe problem, men jeg husker ikke hva dette/disse teltene het :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes litt forskjellig her. "Amerikansk" versjon av telt er vel kanskje det du tenker på.

Det er ofte kuppeltelt hvor man ligger på tvers og her åpning og fortelt som relge på begge sider.

Mange av de kan og spennes opp med bare innertelt. Greit for god lufting, vel og merke hvis du er sikker på at det ikke kommer nedbør.

Merker der er bl.a Moutain Equipment, MSR, Exped,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Vela er ett telt der du kan "rulle" opp duken slik at du får maksimal lufting. Finnes endel telt der du kan slå opp kun innerteltet, men på Vela setter du opp både ytter- og inner-telt i samme slengen, for så å "rulle" opp duken. Greit å ha muligheten til å få ytterteltet kjapt på plass om en sommerskur skulle melde seg. Her er link til 1-manns utgaven, men finnes også i 2-manns: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/0/A02D004BD5F01B7DC1256FE700335ABC?opendocument

Ellers kan det kanskje være en ide å vurdere telt der innerteltet er laget i mesh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ute etter det samme, og har sett på telt der det er mulig å kun bruke innerteltet. Det er nok den eneste muligheten for å få skikkelig lufting på varme sommerdager med mye mygg som sørger for at det er umulig å sove under åpen himmel.

Hilleberg Allak er ihvertfall ett telt jeg skal se nærmere på.

Hilsen Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo sjekke ut teltene på sportsnett.no . Mange av den typen der. MSR Carbon Reflex 2 f.eks.

Av utlandske sjekk f.eks www.tarptent.com, klikk på Scarp 1 eller 2

www.bigagnes.com Se på Fly Creek UL , Copper SPur UL, Emerald Moutain og Seed house teltene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på nettet tidligere at der var telt som hadde åpning i begge ender sånn at lufting ikke burde være noe problem, men jeg husker ikke hva dette/disse teltene het :lol:

Stemmer det, på de fleste tunnelteltene til Hilleberg kan du rulle opp hele forteltduken (-e) og få full gjennomlufting

post-1941-133474690828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som nevnt over at Exped Vela kan være noe å se på. Har selv Exped Auriga, og det går ann å slå opp innerteltet for seg selv, eller kun ytterteltet for den saks skyld. Auriga finnes både med innertelt i mesh, og med vanlig tradisjonelt innertelt. Jeg valgte sistnevnte for å kunne bruke teltet litt mer på våren/høsten. Store dører på begge sider som gir god gjennomtrekk om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hiver meg på exped-bølgen. har selv et andromeda extreme 2/3 og et vela extreme 1. god kvalitet, og har aldri vært plaget med varme, eller mye fukt om vinteren. skal du kjøpe vela vil jeg anbefale 2-mannsutgaven. 1-mannsutgaven er ikke større enn akkurat litt for lite, synes jeg med mine 183 cm. lite plass til bagasje og tar opp i taket med hodet om jeg sitter inni.

et tips kan være å ha en tarp oppslått over teltet. da sperrer du for det værste sollyset, samt at du kan ha litt ting liggende strødd utenom teltet uten at det blir vått om det kommer ei skur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på Bibler/Black Diamond anbefalingen. Har selv et Bombshelter som har inngang og fortelt i begge ender, og myggnetting i dørene. Awahnee er samme type telt, men ikke et 4-manns telt som Bombshelter er. Duken blir alltid stram siden man slår det opp med stengene innvendig. En litt annen filosofi enn normalen, men det er gulle godt det og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har såkalte vintertelt eller firesesongerstelt bedre luftingsmuligheter enn "sommertelt". Større lufteluker som står høyere oppe. Kombinert med lufting gjennom døråpning blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lærerrik tråd. Mye var radikalt nytt for meg

Ser at telt laget i varme land gjennomgående blir anbefalt mest. Pussig. Tradisjonelt har jeg tenkt at det er i bikkjekulde vi trenger mest lufting...er det ikke sånn med kondens og det der da?

Vintertelt MÅ ha lufting, tenk når vi fyrer primus i tillegg...! Her var det nye toner. Jeg skal lese mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er kondensdannelse i våre kaldere måneder, en annen ting er badtsue-effekt i de varmere månedene i varmere land :?

Kjøpte siste utgave av bladet Friluftsliv igår. Fulgte med et blad fra Hilleberg (jada, det er reklame...), og der var det mye detaljert informasjon om teltene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lærerrik tråd. Mye var radikalt nytt for meg

Ser at telt laget i varme land gjennomgående blir anbefalt mest. Pussig. Tradisjonelt har jeg tenkt at det er i bikkjekulde vi trenger mest lufting...er det ikke sånn med kondens og det der da?

Vintertelt MÅ ha lufting, tenk når vi fyrer primus i tillegg...! Her var det nye toner. Jeg skal lese mer...

Telt laget i varme land og telt for kulde trenger lufting på hver sin måte.

For varmere strøk er det gjerne innertelt i netting og et yttertelt som ikke går helt ned til bakken.

Her er lufting laget mest med tanke på badstueffekten, og fungerer antagelig helt utmerket om sommeren og deler av vår og høst.

Dette er fint så lenge det ikke er snø, eller det blåser så mye og kaldt at man har behov for å regulere luftingen.

Om vinteren vil man gjerne ha le for vinden og ønsker å tette igjen den nederste kanten rundt teltet.

Dette er vanskelig på telt med yttertelt som ikke går helt ned til bakken og kan føre til snøfokk inn på nettinginnerteltet, noe som jeg vil anse for å være relativt utrivelig.

Hvis man klarer å få tettet denne kanten rundt teltet helt har man et annet problem.

Da har man tettet igjen det teltet har av lufting (med untak av dørene), noe som vil føre til kondens og andre skumle ting hvis man skal fyre primus.

Telt for vinterbruker derfor bygget opp på en annen måte.

Når teltduken går helt ned til bakken må man ha andre luftemuligheter.

Her kommer luftelukene man ser på vinterteltene inn.

I tillegg til at de gir god lufting (dette selvsagt i varierende grad) kan de også gjerne reguleres slik at man feks kan lukke igjen den luken som vender mot vinden.

Så moralen er: begge typer telt trenger god lufting, men av forskjellig type til forskjellig bruk.

Håper det var oppklarende TrondA, så har jeg i alle fall fått gjort noe bra i den tiden jeg egentlig burde brukt på noe helt annet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har i 2010 katalogen nye mesh innertelt til en hel del av sitt sortimang, mesh som kan brukes frittstående og byttes ut med standard innertelt. For varmere strøk eller god lufting. Har lagt inn en link til Hillebergs amerikanske side for illu:

http://estore.websitepros.com/1764795/-strse-177/Akto-Mesh-Inner-Tent/Detail.bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra respons Bøygen! Lærte mye!

Skjønner da at et skikkelig vintertelt uten stormmatter kanskje er å få i både pose og sekk vedr. lufting. Et vintertelt med gode lufteluker mot toppen av teltet vil da kunne fungere i sommervarmen. Solfangereffekten reduseres da varm luft stiger og møter gjennomtrekksluft på toppen av teltet. Dermed trekkes den varme luften fra teltet ut av vinden på vei gjennom teltet.

Etter å ha lest ditt innlegg holder jeg fast på at et godt telt for vinterbruk også egner seg for bruk i tropevarme, men IKKE MOTSATT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TrondA: Tror du kan ha rett i at det er det minste er det nærmeste man kommer ett telt som kan brukes til alt.

Så hvis man skal ha kun ett telt er nok dette det beste.

Min erfaring er at slike telt lett kan bli for varme i sterk sommersol, men det funker jo på et vis, og uansett bedre enn et nettingtelt om vinteren.

Smarte løsninger på det problemet er jo som noen ha beskrevet tidligere i tråden, muligheten for å rulle opp deler av ytterduken, eller hillebergløsningen med å kunne åpne "døren" i full bredde.

Meshteltene til hilleberg så forresten veldig fine ut hvis man skal bruke teltet mye i veldig varmt og evt myggbefengt vær.

Prisen var jo ikke avskrekkende heller, i alle fall ikke i $...

Så kommer det jo selvsagt en hel haug med andre momenter som vekt og div løsninger.

Noen mener jo man man må ha stormmatter etc, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe større enn du tenker, men veldig fornøyd med luftingen på Nemo Moki. Du har fire store åpninger på tilsammen kanskje 4m2, pluss to mindre åpninger i topp. Alle seks med myggnetting. Fortelte(ne) er løse, skal du lufte mye (bortsett fra toppåpningene) når det regner må du nesten ha fortelt med for at det ikke skal regne inn. Har ikke så mye mer enn 10-12 netter i teltet nå i høst/vinter, og maks 2 pers, men har ennå til gode å oppleve kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.