Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelklær. Trenger tips.


Ojive

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter altfor mange turer innom de fleste (om ikke alle) sjappene i Oslo, ble jeg mildt sagt sliten i føttene og bestemte meg for å researche litt på nett.

Jeg har tenkt til å plukke opp sykkling igjen (har syklet mye før, men har gitt opp i de siste 5-6 åra) og trenger dermed klær. Jeg har sykla i vanlig joggebukse før og av og til i jeans (au), og det var liksom ikke helt comfy etter 1 time på sykkelen.

Jeg har sett folk sykle med sykkelbukser og tenkte jeg skulle prøve selv. Men så kom problemet: det er ingen som har sykkelbukse, men bare shorts og om du er heldig 3/4. Jeg fant _en_ bukse og den kosta 1699 hvor jeg bare snudde i døra hehe. Jeg har sett litt rundt på nettet også, og har fort skjønt at det koster litt, gjerne 1000+, så jeg har satt budsjettet på ca.1000 kr. Jeg tør ikke å bare bestille på nettet da jeg ikke kan kjenne etter hvor varme de buksene egentlig er og om de kommer til å passe meg. En large er ikke alltid en large, etc :lol:

En annen ting jeg lurer på er: er det egentlig viktig med bukse? Hvordan er det om sommeren? Jeg har tenkt til å sykle på ettermiddag (helst kveld) og er redd for at det kanskje blir kjølig, så derfor tenkte jeg først og fremst på en bukse. De fleste buksene jeg fant var vinterbukser, og i mitt hode høres det varmt ut.

Hva er å anbefalle for aktiv kjøring, ca 1 times varighet, på kveldene?

En siste ting er kanskje en overdel. Hva anbefalles for best kjørekomfort? Noe spesielt jeg burde tenke på eller funker en "t-skjorte-eller-treningsjakke" type?

Burde jeg tenke på noe spesielt undertøy/sokker/sko også?

Budsjett er nøkkelord, da jeg ikke har ønske om å punge ut aaaaaaaltfor mye, men det virker som at det ikke finnes noe "billig" i den sektoren, så jeg er klar over mulige kostnader.

Takker for hjelpen på forhånd! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nyfrelst sykkelist selv, og på ingen måte noen ekspert, men her er nå mine vurderinger. Ta dem med en klype salt.

Sykkelbukse med padding er alfa omega om du skal sykle mye. Preferanse på merke er individuelt, men jeg er veldig glad i Castelli. KISS-paddingen deres er kjempegod.

Selv har jeg lårkort bib (selebukse), og det funker fint nå det er 10-12grader+. Om jeg blir kald i knærne finnes det overtrekksbein i samme stoff (genialt) og vips så har du en fullang bukse. 3/4 lange bukser er mindre følsomme for kulde, men jeg synes de blir vel varme.

Når det gjelder overdel så er sykkelskjorte fint, men dyrt. Du kommer langt med en vanlig treningstskjorte i pustende materiale og evt. den skalljakken/softshellen du måtte ha tilgjengelig.

Når det gjelder fottøy, så må vurderingen være sykkelsko og klikkpedaler eller ikke. Sprekker budsjettet så kan du klare deg med vanlige joggesko. Skulle du først finne råd til nye klikkpedaler og sko, vil du få mye bedre effekt og treningsutbytte, du får brukt både fremsiden og baksiden av låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker shorts selv, evt overtrekksbukse over. Har og 3/4 som er litt varmere og kan suppleres med løse bein. Synes det har vært såpass kjøig så langt i år at jeg har kjørt med overtrekksbukse, noen kvelder med 3 kvart. Vil ikke utsette knærne for kald trekk unødig. Ikke bare knær under 18 grader ca.

Har kjøpt en del slikt overtrekkstøy på nett. www.probikekit.com Har ofte salg der, fikk meg en vintersykkelbukse med vann og vindtett front for kr 130 der i fjor f.eks.

Birksport pleier ha ok priser. Får du lang bukse fra 450 http://www.birksport.no/index.php?main_page=index&cPath=135&zenid=77713e7b7cb2b044fe020d7ccffb27dc

Sjekk og www.fast-bikes.no når du skal kjøpe både tøy og deler til sykkel.

Både Birk Sport og Fast-bikes har fysisk butikk i Oslo. Birk og et par andre byer så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst på noe slikt: http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=3_4_135&products_id=2536

Greit nok jeg skal ta det med en klype salt, men det er iaff en som mener at 3/4 blir vel varmt. Jeg tipper mellom noe slikt som på linken over (bukse med seler og padding) og en shorts med seler og padding.

1) Bukse, men redd for at det blir for varmt.

2) Shorts, men redd for at det blir for kjølig.

3) 3/4 kan gå.

Jeg er 1.82 og veier vel opp mot 90 snart (ja, herregud, veit :lol: derfor vil jeg starte med sykling asap zulu), og har fått litt mage nå, så er redd for at en bukse uten seler kommer til å skli av for mye hehe.

Kjempeteit at birksport ligger så klønete til med tanke på kollektiv transport hehe.

Jeg får vel bruke det jeg har ellers, med tanke på sko og jakke, men bukse må jeg ha.

edit: Ser etter typ: http://www.oslosportslager.no/produkt/craft-performance-race-knicker-sykkelshorts-herre-10-kampanje-23575.aspx Men med full lengde og under 1000 lapp (kan sikkert gå opp til 1200 tops) som ikke er for varm til å bruke på kveldene om sommeren. Det kan hende jeg kjøper meg shorts hvis det blir for ille. Da har jeg både shorts og bukse. Men i første omgang ser jeg etter en bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale sykkelbukse/shorts med seler. Den sitter mye bedre, og du slipper glippen i ryggen. Det er stor forskjell på en bukse til 500 og 1000+, både hva angår kvalitet og padding. Kvaliteten på paddingen gjenspeiles ofte i prisen på buksen. Sykler du mye vil jeg anbafale å legge litt penger i buksen. Du finner sikkert mange gode bukser på tilbud på nett. Jeg er selv 183 cm og 85+ kg, og glir fint inn i Large. Da strammer selene bra over skuldrene når jeg står oppreist, men det skal de gjøre. Når du setter deg på sykkelen vil du få en mer bøyd og framoverlent stilling med ryggen, og selene vil ikke stramme. Buksen skal sitte godt, men selvsagt ikke være så stram over lår og hofte at det går utover blodsirkulasjonen.

Har god erfaring med Assos (dyrt) og Santini (litt mindre dyrt enn Assos). Til kjøligere kvelder og tidlig vår/høst bruker jeg en 3/4 Assos-bukse som er flosset (slags fleece) på innsiden. Den varmer godt over knærne og oppover lårene. Funker fint ned til en 5 grader for min del. Det viktigste er at knærne ikke blir kalde. I den lille glippen på leggen mellom skoene og buksa merker jeg ikke at jeg blir kald. Ikke ofte man fryser på leggene :lol: Jeg mener en 3/4 bukse holder fint til vår-/sommer-/høstsykling. Tillater budsjettet kun én bukse ville jeg kjøpte en vanlig kort en med seler, og heller suplert på med løse bein du kan ta på når det blir for kaldt.

På overkroppen klarer du deg fint med en t-skjorte i syntetstoff. Det har du sikkert fra før. Må du kjøpe, ikke kjøp den stor. En stor t-skjorte vil blafre i vinden, og er irriterende når du sykler. Mer luftmotstand blir det også, men det betyr vel ikke mye for en mosjonist :lol: Må du kjøpe nytt, finner du sikkert en rimelig sykkelskjorte på salg også. Kjekt med lommer bak på ryggen til en banan, ekstra slange, multiverktøy osv. (sykler du med sekk eller har setetaske er selvfølgelig lommer på ryggen overflødig). Blir det for kaldt for kun kortermet er det fint å ha en tynn vindjakke utenpå. En vindtett treningsjakke fungerer fint. Enten med t-skjorte under, eller noe super-/ullundertøy. Regnjakke bruker jeg aldri. Det puster ikke, og jeg blir våt innenifra. Jeg bruker en Briko-jakke med kun vindtett front. Den beskytter meg mot den værste vinden, samtidig som den er luftig og god bak på ryggen slik at jeg ikke blir unødig klam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale sykkelbukse/shorts med seler. Den sitter mye bedre, og du slipper glippen i ryggen. Det er stor forskjell på en bukse til 500 og 1000+, både hva angår kvalitet og padding. Kvaliteten på paddingen gjenspeiles ofte i prisen på buksen. Sykler du mye vil jeg anbafale å legge litt penger i buksen. Du finner sikkert mange gode bukser på tilbud på nett. Jeg er selv 183 cm og 85+ kg, og glir fint inn i Large. Da strammer selene bra over skuldrene når jeg står oppreist, men det skal de gjøre. Når du setter deg på sykkelen vil du få en mer bøyd og framoverlent stilling med ryggen, og selene vil ikke stramme. Buksen skal sitte godt, men selvsagt ikke være så stram over lår og hofte at det går utover blodsirkulasjonen.

Har god erfaring med Assos (dyrt) og Santini (litt mindre dyrt enn Assos). Til kjøligere kvelder og tidlig vår/høst bruker jeg en 3/4 Assos-bukse som er flosset (slags fleece) på innsiden. Den varmer godt over knærne og oppover lårene. Funker fint ned til en 5 grader for min del. Det viktigste er at knærne ikke blir kalde. I den lille glippen på leggen mellom skoene og buksa merker jeg ikke at jeg blir kald. Ikke ofte man fryser på leggene :lol: Jeg mener en 3/4 bukse holder fint til vår-/sommer-/høstsykling. Tillater budsjettet kun én bukse ville jeg kjøpte en vanlig kort en med seler, og heller suplert på med løse bein du kan ta på når det blir for kaldt.

På overkroppen klarer du deg fint med en t-skjorte i syntetstoff. Det har du sikkert fra før. Må du kjøpe, ikke kjøp den stor. En stor t-skjorte vil blafre i vinden, og er irriterende når du sykler. Mer luftmotstand blir det også, men det betyr vel ikke mye for en mosjonist :lol: Må du kjøpe nytt, finner du sikkert en rimelig sykkelskjorte på salg også. Kjekt med lommer bak på ryggen til en banan, ekstra slange, multiverktøy osv. (sykler du med sekk eller har setetaske er selvfølgelig lommer på ryggen overflødig). Blir det for kaldt for kun kortermet er det fint å ha en tynn vindjakke utenpå. En vindtett treningsjakke fungerer fint. Enten med t-skjorte under, eller noe super-/ullundertøy. Regnjakke bruker jeg aldri. Det puster ikke, og jeg blir våt innenifra. Jeg bruker en Briko-jakke med kun vindtett front. Den beskytter meg mot den værste vinden, samtidig som den er luftig og god bak på ryggen slik at jeg ikke blir unødig klam.

Tipper jeg kjøper "Performance Race Knicker sykkelshorts" som jeg linka over til 659kr og så kjøper jeg noe ordentlig langt og varmt når ting blir kjølige. Jeg ser at det ikke er noe "universalt" for "litt kjølig" og "litt varmt" alternativ, så jeg tror jeg må nok punge ut og kjøpe en lang bukse og en shorts + leggvarmere for å være mest fleksibel. Jeg er bare litt redd for at jeg punger ut 1200kr nå for en lang bukse, og så blir det for varmt i juni et sted. Fra en annen side, så er det å svette rimelig bra for å gå ned i vekt + rense kroppen så :P *shrug*

Skal poste på terrengsykkel.no også, og hører om de vet om noen butikker i nærheten som har noe rimelig sykkelklær.

Tusen takk for tipsene! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen? Her i trøndelag holder det lenge med kort bukse om sommeren.

Det er ikke behagelig og det gir ikke noen god opplevelse og trene når du har alt for mye klær på. Ikke får du ytt 100% heller når kroppen koker heller. Det er kjedelig å spille innebandy i bobledress, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen? Her i trøndelag holder det lenge med kort bukse om sommeren.

Det er ikke behagelig og det gir ikke noen god opplevelse og trene når du har alt for mye klær på. Ikke får du ytt 100% heller når kroppen koker heller. Det er kjedelig å spille innebandy i bobledress, for å sette det på spissen.

Bor i Follo området (Akershus), tempen varierer fra år til år og dag til dag egentlig haha. Akkuratt nå er det mellom +2 og +10/15. Når jeg har tenkt til å sykle så blir det nok rundt +8.

Om sommer'n derimot kan det være rundt 18 på kveldstid (eller rundt 20 generelt).

Til StianT: Blir litt rart å ha en kort shorts og en lang superundertøysbukse? :lol:

Jeg prøver å treffe "midt i blinken" her, men tror ikke det er mulig. Tenkte jeg skulle høre med noen erfarne folk først :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en sykkelshorts med padding, og dersom det er for kaldt ute, så ha superundertøy under shortsen. Den er inntillsittende og varmer godt også.

IKKE ha noe under shortsen. Ikke truse engang. Sykkelbuksa skal rett på rumpa, uten noe i mellom. Erfaringsmessig er det heller ingen idé å ha longs utenpå sykkelbuksa. De sklir mot hverandre, og man sitter ikke godt på setet. Som nevnt tidligere er det da bedre med løse ben til å trekke opp hvis det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sykle på normalt hobbynivå holder det lenge med en sykkelshorts av spesialutstyr. Shorts av varmt nok på de aller fleste dagene. Noe lengre blir alt for varmt mange dager om sommeren. De dagene som er for kalde tar du ei vanlig overtrekkbukse utenpå. På overkroppen kan du bruke ei teknisk t-skjorte og en treningsjakke på kaldere dager. En hjelm på toppen og du er klar for trim.

Blir du mer dedikert etterhvert kan du investere i alskens spesialutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prioritert en god sykkelshorts og brukt en vanlig løpetights e.l utenpå de kalde dagene.

Trøye med lommer er kjekt og for å kunne ta med litt verktøy etc. Skrangler mindre enn de taskene som skal henge under setet. Sykkeltrøyer finnes ofte på salg, så hvis du ikke er kresen på farge etc, så kan du gjøre gode kjøp. Husk at glorete farger sees best i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville prioritert en god sykkelshorts og brukt en vanlig løpetights e.l utenpå de kalde dagene.

Trøye med lommer er kjekt og for å kunne ta med litt verktøy etc. Skrangler mindre enn de taskene som skal henge under setet. Sykkeltrøyer finnes ofte på salg, så hvis du ikke er kresen på farge etc, så kan du gjøre gode kjøp. Husk at glorete farger sees best i trafikken.

Hmmm. Hvordan blir det med løpetights utenpå? Jeg tenker på kommentaren til Zabel, at longs utenpå buksa kommer til å skli etc. Hvordan kommer løpetightsen til å sitte da? (regner med de kommer til å skli og, i og med at de er av noelunde lik materiale).

Kjøpte meg en knicker igår til 695 (ord.pris ca.1100) på Oslo Sportslager. Var jævlig skeptisk til størrelsen, i og med at den var litt trang å ta på (Str. L), men den satt som bare det og jeg kjente nesten ikke at jeg hadde den på. Litt creepy men. Skal få tatt en sykkeltur med en kompis av meg snart, så får se hvordan den er i praksis.

Menneh...funker løpetights i de kalde dagene? Kan ikke tenke meg at de er noe særlig varme, så leggvarmere er kanskje en idè? (Prisen, forresten, er helt latterlig. Var vel 499 fra Craft, og en hel løpetights er vel 599. Blir jo nesten likt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvordan blir det med løpetights utenpå? Jeg tenker på kommentaren til Zabel, at longs utenpå buksa kommer til å skli etc. Hvordan kommer løpetightsen til å sitte da? (regner med de kommer til å skli og, i og med at de er av noelunde lik materiale).

Optimalt blir det ikke, men det duger for timesøkter. De aller fleste turene blir det antakelig til at du sykler i kort bukse. Løse ben er genialt fordi du kan ha dem med å sette dem på når det blir kaldt. Med tanke på økonomi er det vel like greit med en tights som også kan brukes til annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt blir det ikke, men det duger for timesøkter. De aller fleste turene blir det antakelig til at du sykler i kort bukse. Løse ben er genialt fordi du kan ha dem med å sette dem på når det blir kaldt. Med tanke på økonomi er det vel like greit med en tights som også kan brukes til annen trening.

Blir nok ikke noe annet enn sykling. Jeg har aldri vært fan av løping. Styrketrening er en alternativ/suplement dog. Prio #1 for øyeblikket er kondisjon og fettforbrenning. Tipper jeg går for løse ben. Noe spesielt jeg burde tenke på når jeg skal kjøpe det eller er det bare WYSIWYG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Poenget er at klærne skal puste, og det gjør ikke bomull så bra når du svetter det vått. Finn fram en turshorts e.l. og prøv deg litt fram, før du blåser tusenvis av kroner på utstyr som du kanskje ikke har bruk for. Jeg sykler hver dag, og trenger bare shorts med pute i baken når jeg er på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Poenget er at klærne skal puste, og det gjør ikke bomull så bra når du svetter det vått. Finn fram en turshorts e.l. og prøv deg litt fram, før du blåser tusenvis av kroner på utstyr som du kanskje ikke har bruk for. Jeg sykler hver dag, og trenger bare shorts med pute i baken når jeg er på langtur.

Turshorts er ikke noe godt alternativ. Den viktigste grunnen til å ha en skikkelig sykkelshorts, er at sømmene er laget slik at de ikke gnager. En vanlig shorts vil fort kunne gnage, selv på kortere 1-2 timers turer.

Ellers handler jeg alt av sykkeltøy i utlandet eller på enkelte norske nettbutikker. For en tusenlapp får jeg sykkelshorts m/seler og trøye i god kvalitet. Utfordringen ligger i passform og størrelse, men er man litt nøye med å sjekke mål så går det oftest bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gode sykkelklær. Det vil du ikke angre på. De koster ikke mer enn et par flasker godt brennevin, men varer mye lenger.

Jeg bruker lang bukse uten pad (innlegg i skritte) og så har jeg en kort bukse med pad utenpå. Når det blir varmt tar jeg bare av langbuksa og bruker den korte. Billigere å kjøpe lang bukse uten pad. Bukser med seler (Boratbukse) er best. Så har jeg en vann og vindtett ytterjakke (sykkeljakke) og en tynn ytterjakke (vindbreaker) for varmere dager. I fint vær kan du bare bruke en vanlig T-skjorte. Kjøp klær med sterke farger så kanskje du unngår å bli kjørt ned. Det er ikke noe hyggelig, jeg snakker av erfaring. Sykkelhansker kjøper jeg på Biltema. De er gode nok i masse vis.

Det ser kanskje litt rart ut, men jeg bruker alltid briller når jeg sykkler. Uten farge eller gule når det ikke er sol og solbriller når det trengs. Det er ofte mye innsekter langs veien og de er helt sikkert programert til å treffe syklister i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvordan blir det med løpetights utenpå? Jeg tenker på kommentaren til Zabel, at longs utenpå buksa kommer til å skli etc. Hvordan kommer løpetightsen til å sitte da? (regner med de kommer til å skli og, i og med at de er av noelunde lik materiale).

Kjøpte meg en knicker igår til 695 (ord.pris ca.1100) på Oslo Sportslager. Var jævlig skeptisk til størrelsen, i og med at den var litt trang å ta på (Str. L), men den satt som bare det og jeg kjente nesten ikke at jeg hadde den på. Litt creepy men. Skal få tatt en sykkeltur med en kompis av meg snart, så får se hvordan den er i praksis.

Menneh...funker løpetights i de kalde dagene? Kan ikke tenke meg at de er noe særlig varme, så leggvarmere er kanskje en idè? (Prisen, forresten, er helt latterlig. Var vel 499 fra Craft, og en hel løpetights er vel 599. Blir jo nesten likt!)

Optimalt blir det! Løpethights under og sykkelshorts over passer utmerket! Sykkler 3-4 timer per dag med dette da denne sommeren har vært kaldere enn normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale en skikkelig sykkelshorts med skulderstropper (bib-shorts). Skal du sitte mye på sykkelen vil rumpa di takke deg! Assos Mille er et godt eksempel på en utmerket bukse som du vil ha glede av i mange år.

Kjøp også løse knær så har du til litt kjølige dager.

Anbefaler ikke å ha noe som helst under shortsen, det kan gi deg gnagsår osv (YMMV).

Et godt tips hvis du skal sykle i skog og mark og samtidig satse på å gå fottur osv, er å ha sykkelshorts under, og gjerne en helt vanlig turbukse som er kombinert shorts/helbukse (med glidelås slik at du kan ta av beina) utenpå. Jeg brukte dette under en ukestur på sykkel i Jotunheimen og Jostedalen nylig, det var helt utmerket. Det er lurt å impregnere den i tilfelle regn. Ellers har jeg en lang sykkelbukse (uten padding) som jeg trekker utenpå sykkelshortsen hvis det blir skikkelig regn - fordelen er at det tørker raskere siden det sitter tettere på huden.

Ellers er det veldig kjekt med teknisk t-trøye innerst (dvs over shorts-stroppene). Det får unna endel svette og gjør det mindre klamt. Så kan du ha superundertøy over der og eventuelt en vindjakke/sykkeljakke ytterst ved behov. Du kommer også langt med en vanlig sykkelregnjakke, sånn som du bare kan ha i lomma i tilfelle regn.

Det er samme prinsipp som gjelder for sykling som med annen aktivitet - kle deg i lag og la hvert lag være relativt tynt slik at det er enkelt å justere etterhvert ved å ta av og på.

NB! Husk å kjøpe en krem til å ha i rumpa...det hjelper mot sårhet. Assos lager en slik (vi kaller det bare assoskrem), den er antibakteriell også. Spenol fungerer også helt greit.

Skal du sykle i mange dager er det en ide å kanskje ha med to bukser, men jeg klarte meg fint med en. Vasket den hver kveld, hang den opp i teltet, og satte inn ny krem hver morgen. Gikk helt fint.

Husk også gode sykkelsko, det finnes utmerkede sko som også er gode å gå i. Kjempefint når du blir nødt til å gå noen kilometer i ulendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler du:D Utenfor ritt, bruker jeg noe under shortsen ved alle mine treningsdager!

Helt greit å tvile - jeg driver med ultrasykling så jeg kan underskrive på at gnagsår i skrittet fra idiotisk plasserte sømmer ikke er verdt det. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å tvile - jeg driver med ultrasykling så jeg kan underskrive på at gnagsår i skrittet fra idiotisk plasserte sømmer ikke er verdt det. :)

Tviler ikke:/ 3-4 timer på sykkelen mange dager i uken, mange år på rad, har aldri gitt meg dette problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.