Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo vs telt til familiebruk


trygvecowboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to voksne og to barn (4 og 3) pluss snart en til.....

Har et gammelt Helsport Dovrefjell 3 som er litt for trangt nå som familien vokser. Kikker på Helsport Varanger 8-10 og Helsport Femund Family 6-8. Bruksområdet vil stort sett være stasjonær leir innen 1 km radius fra bil, så vekt er ikke noen faktor.

Spørsmålet er da om man skal gå for telt eller lavvo.

Telt (FF 6-8 ): http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33771

+ To separate soverom

+ God plass til bord og stoler i oppholdsrom

+ Tåler vind bedre enn lavvo

+ God utnyttelse av gulvarealet (kan stå i hele oppholdsrommet)

- Kan ikke fyre bål/ ovn

Lavvo (Var 8-10): http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33783

+ Hele familien samlet (k a n jo være et minus også.....)

+ Kan bruke ovn og fyre bål

- Ikke så god utnyttelse av gulvarealet

- Tåler mindre vind

Jeg heller veldig mot lavvo, da muligheten for å bruke ovn og fyre bål er tilstede og er veldig forlokkende. Etter noen netter i lavvo må jeg innrømme at det er særdeles trivelig med et lite bål eller en ovn. Særlig for ungene er jo det stas (uten at det er prøvd i praksis)

Noen andre fedre/ mødre som har gjort seg noen erfaringer rundt dette?

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan nok ikke få i pose og sekk, men når man blir såpass mange så blir det gjerne flere ting man har med seg på tur. Ikke minst når de små blir eldre. Stas for de å ha med eget utstyr. Ikke så stas for gramjegere hehehe.

Et par andre forslag;

Bergans Wiglo - hybrid mellom lavvo og telt

Holmeslet Wildwind - gooood plass!

Ellers kan man ha et familietelt som har 2 soverom - noe som kan ha sine klare fordeler når barna har sovnet og foreldrene fortsatt kan sitte ute ved leirbålet utover kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt oppmerksom på at bål inne i en lavvo, er en temmelig røykfylt affære selv for dem/oss som har lært seg hvordan man skal ordne med gjennomstrømmingstrekk. (Hundrevis av gode tips på forumet) Dette med ovn er en litt annen sak. Selv har jeg et kjempetelt med ståhøyde fra Jerven som kan fyres midtvinters bare med en liten parafinprimus. Vekebaserte parafinovner kan også brukes, men oser noe.

Jeg ville ikke vært i tvil om at Femund Family til Helsport ville vært mitt valg mellom dine alternativ.

Helsport har også Valhall der du kan bruke disse primitive vedovnene som du må mate hele tiden for å holde fyr gjennom natta - lykke til...

Imidlertid foreslås det her på tråden et telt fra Holmeslet som er et lite 3 - manns telt uten ståhøyde. Med dine behov, ville jeg heller sett på Taiga og Explorer fra denne Alvdalprodusenten.

Russiske Red Fox har fått kjempeskryt med sitt rare, gule telt bygd for polarforskning - se hjemmesiden til Sportsnett. De kan også skaffe store telt fra Mountain Hardware og North Face, men prisene blir drøye. Vurder netthandel. Hilleberg har en fantastisk Atlas som kan bygges ut til en sammenhengende teltrekke ved behov. Merk også store telt fra Eureka!

Med forbehold kan jeg anbefale mitt eget Jerven telt med full pakke med sovealkove og bagasjerom. Teltet er ikke noe for ekstreme vinterturer men er brukt slik likevel med hell. Problemet på høyfjellet er litt kronglete og tidkrevende oppsetting.

Kjøper du lavvo, må du leve med skråvegger og høyt vindfang. Du ender opp med å kjøpe mye større lavvo enn planlagt fordi du skjønner at gulvarealet er målt uten hensyn til praktisk takhøyde. Du kommer til å bruke tusen plugger hele året om du ska ha det på fjellet i vind. Det er mørkt uten vindu og stanga er ofte i veien fordi det meste av aktivitet samles i midten.

Når du skal ligge lenge, vil behovet for bunnduk og innertelt melde seg etterhvert som regnet kommer.

Jeg er speiderleder og ble med lavvobølgen for ti år siden. Etterhvert kjøpes det inn nye telt... Nå har Femund Family og Eureka! hustelt nesten blitt speiderstandard og fungerer godt for tresesongs villmarkscamping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie på 4 lever aldeles ypperlig med 6-8 personers lavvo (~7 kg, pluss bunnduk ~1 kg). Har dog ikke prøvd fyring foreløbig... Ønsker meg teltovn, men det har inntil videre ikke blitt prioritert. Vedfyring har jeg så langt foretrukket å holde utenfor lavvoen.

Skulle jeg valgt på nytt fra øverste hylle ville det nok blitt Helsport-varianten med en sovealkove. De voksne kan legge seg i samme alkove som barna (plass til 4 om det kniper) eller sove i forteltet. Utformingen er generelt mye mer praktisk.

Ang. behov separate soverom så sover i hvert fall våre unger aldeles utmerket med et forheng eller lignende, dette er enkelt å mekke i en lavvo. Fruen har bare gode minner fra å sovne til lyden av de voksne som snakket om kvelden i en 20 kvadrats gjeterhytte, så jeg ser ikke noe problem med det. Derimot kan det være andre voksengrunner til å ønske litt mer privatliv...

Ellers er det fullt lov å mekke pipegjennomføring i nye helsport-telt.. Jeg tror det skulle funke aldeles glimrende med teltovn i 4-manns eller 6-8manns familieteltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Holmeslet Taiga. Kjempemessig plass. Kan fyre bål eller med ovn. Den første meteren av ytterveggen fra bakken og opp er tilnærmet loddrett, noe som tilsier en mye bedre plassutnyttelse enn tilsvarende gulvflate i lavo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomting mellom telt og lavvu fra Frisport, der utnyttes gulvplassen:

http://www.sportogfiske.no/product/465678/Lavvugamme-Frisport-6-manns.html

Har du sett på Vallhall fra Helsport, det er større en det du la ut, men Helsport sin vedovn kan brukes i teltet:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33772

Vi har et leirtelt nr.12 i bomull, med innertelt (behagelig på kjølige netter vår og høst), fra Fritex. Ikke så mange bilder der, men vi er kjempefornøyd. Ikke akkurat noe telt å bære med seg, egner seg til "basecamp" :?:

http://www.fritex.com/leirtelt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill så langt.

Skråveggene (og vindfanget) tror jeg har spilt lavvo ut over sidelinja.....

http://www.holmeslet.no/taiga/taiga.htm

Holmeslet Taiga var jo et flott telt, men jeg synes det blir litt voldsomt, ikke minst prismessig.

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4434/

Jerven sin løsning så interessant ut, men litt i dyreste laget, og kona likte den ikke.... (*sukk*)

Helsport sitt Valhall ser meget interessant ut, men med to innertelt kommer man opp i 9000 kr, hvilket jeg også synes blir litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke.

Helsport Femund Family 6-8 er det jeg pr nå tror vil passe best, til 6800 kr http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33771

Jeg holder fortsatt fast ved min drøm om en ovn i teltet, og det går jo på Valhall. Er det noen som har fått lagd hull i et Femund Family 6-8, slik at man kan bruke en lavvoovn/multifuel tilsv? En luke med noen fiffige borrelåser etc. Er det noen på Østlandet som fikser slikt uten at man må sende duken til Helsport og betale dyre dommer? Kanskje en Leatherman, litt initiativ, borrelås fra Biltema og ducttape fikser biffen?

FF 6-8 eller Valhall......får fundere litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner kona di når det gjelder Jerven teltet, soveteltene så lave ut og det kan jo bli litt upraktisk når man skal legge barna :?:

En salmaker kan sikkert ordne en åpning i taket på teltet til piperøret. Rundt åpningen i taket i teltet vårt er det montert en flat rund metallplate med hull til piperøret. Ringen er sydd fast i taket (husker ikke helt hvordan). En salmaker på Hamar reparerte teltet til ei av søstrene mine. Hvordan gjennomføringen på Vallhall teltet er vet jeg ikke, skulle gjerne ha tatt en sniktitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med Eureka vision CV ( compact version ). God plass med tilnærmet ståhøyde. Egen kabin med myggnetting osv. Kan kjøpes ekstra kabin nr 2.

Vekten er overkommelig , gode luftemuligheter og mye lys som gjør det hele noe enklere med barn , mye utstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse store teltene med ståhøyde krever litt å fyre opp, men om du ikke skal ut i telt på svarte vinteren vil du nok klare å få en god lunk med holde en heat-pal gående. Bruker selv en slik i mitt Holmeslet Riverside på vintertid og det gjør absolutt nytten. Femund Familiy burde også kunne være et interessant bekjentskap,....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noe av det som er smart med Jerven Igloo 3ES er små sovealkover som ikke trenger mye oppvarming. God lufting likevel. Store telt med ståhøyde samler varmen i toppen av teltet og folket ligger og sover på bakken der kulden sniker seg inn gjennom ventilene. Feltseng hjelper mye, men det er egentlig liten plass til sånt på 6 kvadratmeters sekskant.

Problemet med Jerven er at det tar mye tid å bygge ut sovealkoven og bagasjerommet. Hovediglooen er oppe i en fei, men det virkelig geniale konseptet med smårom kan ikke utnyttes før du har baksa med teltduker og hemper og stenger og plugger og barduner og innerjusteringer i over en klokketime...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hva er folks erfaring mtp lavvo og mygg? Jeg overnattet på Norefjell for et par uker siden og den ene kvelden løyet vinden skikkelig. Jeg telte sikkert 50-60 myggskygger på ytterteltet i forteltet mens jeg lagde mat. Uten innerteltet hadde jeg ikke hatt det spesielt gøy den natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et myggnett til å ha over feltsenga når jeg camper med min Tundra 8 uten bunn (så det er ikke noe som hindrer myggen i å krabbe under teltkantene, men det er ingen store åpninger heller). Har faktisk aldri brukt det hittil, men har nok heller ikke vært på de mest myggutsatte stedene.

edit: Jeg har dette TravelSafe multistyle. Jeg tror 325 hull per (kvadrat)tomme er knott-sikkert? Norske knottyper blir vel fra 1mm og større? Såkalt "no-see-um" netting herfra er visst 800 hull per kvadrattomme. Da kommer hvertfall ikke knotten inn. Hvis man reagerer kraftig på stikk er det en god investering å ha et separat nett uansett synes jeg for bruk i campinghytter, i hagen hjemme og andre ganger man ikke setter opp teltet/lavvuen. I tillegg til middel.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg spør av to årsaker.

Først så gjelder det barn og mygg. Det er viktig å holde barns motivasjon oppe når man er på tur, og det kan fort bli prematur hjemreise hvis de blir plaget

Jeg har familiemedlemmer (også barn) som reagerer på myggstikk. Det er ikke uvanlig med opptil 10cm diameter på hevelse og berørt område på huden. De voksne kan vel ta noen reseptfrie medisiner, men jeg har ikke hørt om noe for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør av to årsaker.

Først så gjelder det barn og mygg. Det er viktig å holde barns motivasjon oppe når man er på tur, og det kan fort bli prematur hjemreise hvis de blir plaget

Jeg har familiemedlemmer (også barn) som reagerer på myggstikk. Det er ikke uvanlig med opptil 10cm diameter på hevelse og berørt område på huden. De voksne kan vel ta noen reseptfrie medisiner, men jeg har ikke hørt om noe for barn.

Lavvo er ingen hindring for myggen dessverre, den ene søstra mi har lavvo og de får en god del stikk inne i teltet når det er mye mygg. Selv reagerer jeg ganske mye på myggstikk (og andre insektbitt/stikk), jeg bruker derfor Zyrtec når jeg er der det er mye innsekter.

Det finnes lavvoer med myggdør/innertelt, det kan også vær en mulighet.

I leirteltet som er av bomull og ganske mørkt inni blir det ikke så mye innsekter, men vi har ei oljelampe med sitronella olje i, det holder noe av innsektene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte lavvo fra ungene fra 2 og 6 til de ble voksne og ikke reiste med oss lengre. Vi kom aldri så langt som å prøve bunn i teltet, så ungene kunne boltre seg som de ville uten å være redd for å drasse med seg rusk inn. Det hadde heller ingenting å si om de skvulpet ut litt kakao eller annet, så dette fikk de ordne med selv, noe de neppe ville fått ellers. De hadde sine egne faste plasser med egne reinsdyrskinn. De var med på vedsanking og satt i lavvoen og spikket i lysskjæret fra bålet og stekte sin egen mat på steinene ved gruen. De var igrunnen med på det aller meste rundt lavvolivet. En makeløs tid, for å mimre litt...

De var fra dag èn trollbundet av bålet og fjell- eller hvilken som helst annen tur med annet enn lavvo var helt uaktuelt. Vi drasset med oss lavvoen til langt innpå snaufjellet og tar en seg tid til bardunering tåler de mye vind, ihvertfall har ikke vi måttet gi tapt de 21 årene vi har hatt og heller ikke søsken av meg som kjøpte lavvo enda noen år tidligere da Venor introduserte enstangslavvoen. Da holder jeg unna en del episoder på jaktturer hvor vinden tok midtstangen under oppsett. Jeg bygde en prima vedovn med kokeplater og det hele. Veldig effektiv, men vi brukte med ett unntak bare åpent bål fordi det rett og slett var det vi likte best. En må passe på å ha et hinder slik at ungene ikke ligger og vrir seg i posene og havner nær glørne.

Mygg... Jo, første sommernatten ble vi overrasket av myggstikk. Jeg voktet (selvsagt) bålet til det gikk ut og sovnet. Etterhvert fant myggen inn ljoren. Etter dette gjorde jeg det til en vane og lukke til topphatten etter at bålet var gått ut (ikke helt, lot det være en liten lufting). Så tente jeg en myggspiral og røyken fra denne drev ut den lille åpningen og holdt mygge borte. Mine søsken har sydd seg en "undertopphatt" i rent myggnett.

Jeg tror alle lavvoturene er av de sterke og gode minnene til ungene! Og for oss to foreldre.

Men, det er klart det finnes ankepunkter. Volum og vekt. Og arealmessig tar de så stor plass at det kan være vrient å finne en god plass. Og etter min (vår) mening er det bortimot meningsløst med lavvo uten bål fordi det er nettopp bålet som er det spesielle. Å sette opp en lavvo i sterk vind på høyfjellet er mildt sagt krevende. Det kan også være en påkjenning å ligge i posen og lure på om hele stasen blir tatt av vinden. Så har en varierende vindretninger, dårlig ved og røykproblemer. Men vi ler godt av de få gangene røyken drev oss ned på magen. Og de nye rip-stopmodellene forstår jeg kondenserer en del, har utvilsomt mer støy.

Vel, dette var vel en grei oppsummering av våre mange år med lavvo. Og vi er ikke ferdige ennå.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.