Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en Norge på tvers tråd


Nareik

Anbefalte innlegg

Min kamerat og meg skal realisere fyllapreik og gamle barndomsdrømmer om å gå fra Oslo til Bergen i sommer. Vi er begge fjellvante og forholdsvis godt trente og vil helst gå uten å måtte slavisk forholde seg til hytte til hytte ruter. Vi vil egentlig ikke forholde oss slavisk til noen ruter, men heller ha en circa plan.

Circa planen er som følgende:

Start fra Oslo (Sandvika) med retning strake vegen mot Rjukan, så krysse vidden og ende opp ved Lofthus, ferje over til Kvanndal hvor vi tar en pause og drikker masse øl og danser i et fjøs, forhåpentlgivis med noen søte budeier. Så skal vi komme oss til Tørvikbygd eller Norheimsund, enten ved haik eller motorveitrasking om nødvendig. Fra Tørvikbygd/Norheimsund går veien over fjellene sør for Kvamskogen til Samnangerfjorden hvor noen dager med familiære forhold i landlige omgivelser venter.

Siste etappe er båtskyss over samnangerfjorden, tvers over Gullfjellet til Arna og så opp Ulriken og hjem til verdens fineste by.

Aller helst vil vi gå med lett sovepose og jerven fjellduk, men vi har drøftet å droppe fjellduken og heller ta telt. Vi vil nok legge opp til noen hytteovernattinger, men aller helst vil vi sove ute. I tilegg til dette har vi bare med det absolutt nødvendige av bekledning, kokeapparat og proviant.

Så mine spørsmål er følgende:

A: Hvor lang tid vil de ta å krysse hardangervidden denne ruten og med oppakning? Vi palnlegger å gå fra Oslo 3.August og være sikkert fremme i Bergen 25. er dette realistisk?

B: Jeg ønsker tips om proviantering underveis, aller forslag mottas.

C: Oppakning, dette er mitt største hodebry hva kan gjøres for å minimere vekt annet enn å fjerne alt overflødig? Har hørt at ved å fjerne alle løse stropper og embaasje kan man spare en del.

D: Fiskestang. Min kamerat vil ha med fiskestang, jeg mener det bare blir mer styr enn fisk, noen innspill?

Og ja, jeg har lest meg godt opp på tråer om dette temaet.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aller helst vil vi gå med lett sovepose og jerven fjellduk, men vi har drøftet å droppe fjellduken og heller ta telt.

<..>

C: Oppakning, dette er mitt største hodebry hva kan gjøres for å minimere vekt annet enn å fjerne alt overflødig? Har hørt at ved å fjerne alle løse stropper og embaasje kan man spare en del.

Du kan jo legge alle lause stroppar på ei kjøkkenvekt og sjå sjølv kor mykje du sparar. Det er nok ikkje så mykje. For å spare vekt, kan du starte med å sjå på dei tunge tinga i sekken. Dette er sjølve sekken, teltet (eller fjellduken), soveposen og klede. Dersom du med fjellduk meiner den orginale, uisolerte, så ville eg velge telt, sjølv om dette vert 1kg tyngre. Eg kan rett og slett ikkje forstå at formen på denne fjellduken er eigna til å overnatte under. Og å gå over Vidda og overnatte under åpen himmel, er ganske avhengig av været for at det skal verte vellukka. Den sjansen ville eg ikkje tatt. Dersom du meiner ein av dei større fjelldukane, som også er isolert, er det fint lite å spare i vekt i forhold til eit lett telt. Og hugs også at foret i desse fjelldukane vil samle mykje kondens og derfor verte endå tyngre etter nokre få netter.

Når det gjeld å fjerne unødvendig embalasje, så er det nok eindel å spare. Men fall ikkje for fristelsen å ikkje pakke soveposen vanntett. Dersom soveposen vert våt, skal det mykje til å kose seg på resten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A: Med krysse vidda regner jeg at du mener rjukan-lofthus. Det kan gjøres på 5 dager. Det kan være hyggelig å ta det litt rolig og bruke lenger tid, kanskje fiske underveis.

B: Proviant er hovedsaklig tørrmat av mange typer. Jeg bruker ofte toroposer med nudler og kanskje en smørklatt, potetmos sammen med fenalår eller morrpølse/annen pølse. Toro pannekakemiks har jeg god erfaring med. Jeg baker brød underveis, det er enkelt: Doble fryseposer med 2 brød a 100gram i hver doble pose. Hvetemel (eller spelt) fint og grovt, kanskje litt rug bygg, solsikkefrø, linfrø eller lignende. Tørrgjør og salt. Stekes i panne.

C:Som allerede nevnt i tråden her, reduser vekt på de tunge tingene. Ekstra skift er i hovedsak overflødig, du kan eventuelt ta med litt biotex og koke/vaske klær underveis om det er sterkt behov. Et telt for to kan godt veie under 3 kilo for en sånn tur. Sovepose under kiloen er bra, men koster litt (dun). Liggeunderlag som anbefales varmt og overgår alt jeg kjenner til mht vekt mot komfort:http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=4414 (Riktig vekt er 470 gram)

Regntøy kan erstattes med en helsport fjellduken eller poncho for å spare vekt (og økt komfort etter min mening, da man ikke blir klam).

D: Ville tatt med en lett teleskopstang som går helt ned i sekken med en lett snelle, noen spinnere og sluker. Vekt under 500g. Morsomt og fint å kunne skaffe litt mat under veis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har jeg ikke et egnet telt til tomanns bruk, har derimot et større tre/fire-manns telt. Å kjøpe inn et telt for denne turen er ganske uaktuellt reint økonomisk.

Fjellduken er av typen termo hunter (stor), og jeg har gått flere lange turer hvor jeg har sovet i den kombinert med en lett sovepose og underlag. Selv syntes jeg dette er adskillig mye bedre en telt av forskjellige årsaker, men som du nevner ved drittvær er det jo åpenbart et problem. Det finnes flere måter å bli kvitt kondensen på, så det at den gradvis skal bli tyngre er jeg ikke noe særlig redd for.

Uansett, takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduken er av typen termo hunter (stor), og jeg har gått flere lange turer hvor jeg har sovet i den kombinert med en lett sovepose og underlag. Selv syntes jeg dette er adskillig mye bedre en telt av forskjellige årsaker, men som du nevner ved drittvær er det jo åpenbart et problem. Det finnes flere måter å bli kvitt kondensen på, så det at den gradvis skal bli tyngre er jeg ikke noe særlig redd for.

Har du gode erfaringar med det sjølv, og foretrekk det istadenfor telt, så er jo ikkje valget så vanskeleg.

Hyttene ligg jo der og er fin avveksling når været gjer det freistandes :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Oslo til Bergen i fjor sommer, men en ganske annen rute. Du kan jo se om du finner noen tips på

www.v0.no/tur. Jeg brukte 30 dager, derunder en del hviledager mer enn beregnet pga en skade. Jeg tror det bør være mulig med din krysning innenfor tiden du beskriver, men det kommer jo litt an på form, hyppighet av proviantering, vekt på sekk ellers osv.

Jeg hadde med fiskestang fra begynnelsen av men det ble ikke noe særlig fisking i løpet av turen, så den ble sendt hjem ca. halvveis. Skulle jeg gått turen igjen ville jeg nok tatt med stangen og fisket litt underveis, det kan fort bli kjedelig uten noe å gjøre på kveldstid. Grunnen til at jeg ikke brukte den var nok hovedsakelig på grunn av været (dårlig).

Jeg hadde med et lett 1-/2-mannstelt. En tur med kun fjellduk ser jeg for meg ville blitt meget ubehagelig, men det er smak og behag. Når det regner eller er tett av mygg og man ikke er i bevegelse er det godt med et sted å trekke seg tilbake uten at man nødvendigvis skal sove. Et 3/4-manns telt behøver ikke bli å så ille tungt hvis man fordeler det på to personer. Til sammenligning hadde vi med hvert vårt telt med samlet vekt på 3,5 kilo.

Proviantering underveis gjorde vi på den måten at vi før avmarsj pakket depoter som ble kjørt ut av snille hjelpere til det stedet vi befant oss da vi trengte det. Hvor og når vi skulle få depot var nogenlunde planlagt på forhånd. Det siste depotet sendte vi poste restante til postkontoret i Voss hvor jeg hentet det i kombinasjon med en hviledag. Ved postforsendelse må du imidlertid være oppmerksom på at bensin/gass ikke kan sendes i posten. Dette er en metode som sikrer at du får det du trenger, men krever en del planlegging av ruta og antatt tidsbruk på forhånd. Alternativet er å fylle opp lagrene underveis ved hjelp av selvbetjente og betjente hytter og/eller butikker. Langs vår rute hendte det at vi kom innom butikker, og fra vidda inn mot Bergen er det ganske stor tetthet av selvbetjente hytter, hvertfall langs vår rute. Ulempen med dette er at du ikke kan være sikker på å få det du helst vil ha - feks kan du ende opp med en stor mengde hermetikk (tungt) eller potetmos (lett tilgjengelig hos DNT-hytter men nokså kjedelig i lengden...). Innkjøp av bensin/gass må i slike tilfeller også planlegges da dette ikke er tilgjengelig hos DNTs hytter, hvertfall ikke selvbetjente/ubetjente.

Når det gjelder vekt gjorde ikke vi noen spesielle tiltak utover å vurdere behovet for det vi pakket med. Jeg har generelt ikke lagt stor vekt på lettvektsutstyr når jeg har kjøpt inn utstyr for turbruk, blant annet på grunn av krav til utstyrets holdbarhet. Dette medførte imidlertid at sekken var mellom 25-30 kilo. Dette legger selvsagt begrensninger på lengden av dagsmarsjene, spesielt på etapper som har mange høydemetre (for vår del området mellom Voss og Bergen, samt opp på Norefjell/Høgevarde).

Dette ble en lang post, så da gjenstår det bare å ønske god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man har muligheten til å legge seg på en liten høyde med litt trekk er jo ikke myggen så alt for plagsom. Jeg kjenner ikke forholdene i sør-norge så godt, men på vestlandet er det mest plagsomt med knott/smekke/små-plagsomme-hudspisere. Myggen kan man holde ute med et myggnett over sovepose hodeenden, ikke altid så effektivt mot knott, men uansett... Hellsport har en nydelig patent. Jeg ville personlig helle tatt med slik regntrekk til soveposen. Det veier langt mindre enn en diger fjellduk, og tar 1/3 plass i sekken. MEN jeg ser for meg at det blir litt klaustrofobisk å ikke ha muligheten for å sitte oppreist "myggfritt". På lengere turer ville jeg personlig heller tatt med meg telt eller satset på endel netter i turisthytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten blir fort tung i sekken, selvforsynt snakker vi kanskje 700gram pr dag, mulig du kan strekke deg til 500 enkelte dager. Nå går jeg ut i fra at du velger høykaloriinnholdig mat som real turmat, sjokolader, havregrøt med olje og sukker etc.

Det vil si at du burde greie deg med 1 etterforsyning og heller kjøpe litt fra hytter der det er mulig. Litt opp til hver enkelt, men så langt det er mulig ville jeg brukt selvbetjente hytter til å fylle på med mat.

Når det gjelder vekt på sekken, sett deg en grense. Jeg pleier å sette min på 25, men flere av de jeg har møtt i fjellet vil ikke ha mer enn 15kg. Den vanligste feilen jeg gjorde før, var å ta med flere ting med samme funksjon, en kopp på thermosen, en i tallrikslådan og en i snor på sekken.

Still deg spørsmålet, trenger jeg virkelig denne, er det annet utstyr i sekken som kan løse oppgaven til denne tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.