Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting på Tjørnholstind og Søre Skarvflytind


JPV

Anbefalte innlegg

Jeg og Øyvind dro fra Drammen ca 13.30 på fredag. Målet for dagen var Valdresflya, og forhåpentligvis Tjørnholstind. Kl.18 var vi klare til avmarsj. Sekkene var pakket for 2 overnattinger. Sekkene har en lei tendens til å bli tunge på slike turer, selv om vi valgte å la teltet ligge igjen i bilen, men vi klarte å holde et bra tempo oppover. Da vi hadde passert breen, og bare hadde igjen siste bratta opp mot toppen møtte vi en reinsflokk. Øyvind ble litt misunnelig på deres forflytningsegenskaper, der de loffet elegant nedover fjellsida. Nå såg vi at vi faktisk kunne klare å rekke solnedgangen fra toppen, og motivasjonen økte. Vi droppa Steinflytind, og skar til venstre under toppen. Her var det veldig hard snø! Svetten sila og det kjentes ut som om lårene tok fyr oppover. Etter å ha rundet kanten ble vi møtt av en alltid like vakker utsikt, og siste metrene mot toppen var seige, men herlige. Kl.21.30 ankom vi toppen, og vi rakk solnedgangen med ca 20 minutters margin. Vi skifta til tørt tøy og nøt siste solstrålene. Begge to var meget fornøyd med dagen! Etter at sola var borte begynte vi å lete etter mulig overnattingssted. Det var fortsatt masse snø på toppen, men etter litt leting fant vi to ypperlige steder, som etter litt graving ble veldig bra! Det var bare å komme seg i posen med èn gang. Storfegryta fra Real smakte veldig godt, selv om jeg ikke gadd å vente på at vannet skulle fosskoke før jeg tok det...

Kl.04.00 våknet jeg og kikka meg rundt. Knutholstind stod fortsatt og våket over oss. I andre retningen hadde himmelen begynt å bli rødglødende over Rondane. Jeg knipset et par bilder før jeg la meg ned igjen. Under 1 time senere var soloppgangen i gang. Øyvind stod opp av posen, mens jeg hadde brukbar utsikt fra soveposen. Et kaldt og klart vær gjorde det til en flott opplevelse, og Øyvind var helt i ekstase! Vi la oss til å sove et par timer til. Det ble en lang og herlig morgen og formiddag på toppen. Vi tok livet med ro og bare nøt det gode og varme været. Øyvind spiste risgrøt og jeg pannekaker. Vi såg flere stykker på veg mot Tjørnholsoksle og et par stykker på veg mot oss. Det er utrolig herlig å bare sitte på toppen og se hvordan andre sliter seg oppover langt der nede :???:: Ca kl.13 begynte vi å pakke og gjøre oss klare til å gå videre. To andre karer kom til topps og vi pratet en del med de før vi dro bortover mot nordegga kl.14. Utrolig flott utsikt mot stupet på "baksida" av Tjørnholstind her, og det er absolutt verdt å legge turen bortom hit!

Det neste målet vårt nå var Søre Skarvflytind. Det tok oss 1 time og et kvarter, noe Øyvind nesten ikke trodde noe på. Det var nemlig veldig slitsomt oppover den bratte ura fra breen og opp til skaret. Da vi ankom toppen bestemte vi oss for å satse på en overnatting der. Det ville bli litt for drøyt å ta med de tunge sekkene videre bortover egga mot Midtre og Nordre Skarvflytind. 3-4 meter nedenfor toppunktet såg vi en potensiell leirplass, og med litt graving fikk vi lagd en skikkelig luksusleir! Vi tok oss litt mat og bestemte oss for å prøve oss bortover egga. Jeg har vært på alle Skarvflytindene tidligere, men da var det nesten ikke snø. I dag var det litt for mye snø, og vi valgte å snu ganske fort og heller ta livet med ro på Søre. Der ble det mer Real turmat, og ca kl.18 la vi oss i posene og leste fjellbøker og Fjell & Vidde. Været var ikke lenger like bra, og sola var bare glimtvis fremme. Vi hadde det likevel godt og varmt i soveposene. Utover natta kom det litt snø, men såpass lite at det var helt uproblematisk. På grunn av en god del skyer og tåke så ble ikke soloppgangen det helt store i dag, men det er jo likevel et vakkert skue, og det hele ble ganske trollsk. Vi hadde ingen bestemte planer for dagen, så vi ble bare liggende og nyte en varm sovepose. I 11-tida begynte vi å røre på oss, og dro fra toppen kl.12. Fra Tjørnholsoksle oppdaget vi 4 stykker som var på veg oppover breen mot Skarvflyløyfttindene. Vi regnet med vi visste hvem disse gærningene var... :)
Returen nedatt til bilen gikk rimelig fort og greit, og i 15-tida stod vi ved bilen. Begge to strålende fornøyde etter en flott tur litt utenom det vanlige.

post-4299-133474689623_thumb.jpg

post-4299-133474689633_thumb.jpg

post-4299-133474689643_thumb.jpg

post-4299-133474689654_thumb.jpg

post-4299-133474689665_thumb.jpg

post-4299-133474689675_thumb.jpg

post-4299-133474689687_thumb.jpg

post-4299-133474689697_thumb.jpg

post-4299-133474689707_thumb.jpg

post-4299-133474689717_thumb.jpg

post-4299-133474689726_thumb.jpg

post-4299-133474690191_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig flotte soloppgang- og solnedgangsbilder!!! :) Skjønner godt at Øyvind var i ekstase, dette her må ha vært en vakker opplevelse. Jeg bør nok skaffe meg en tykkere sovepose om jeg skal ha ambisjoner om slike toppovernattinger under åpen himmel, det står høyt på ønskelista. Og ja, det var meg, Bjørn-Even, Morten og Alexander som var gærningene på Skarvflyløyftbreen. :?: Vi så dere godt, og gjettet på at det måtte være dere to som stod på Tjønnholsoksle. Skal komme med en rapport utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man si etter en sånn tur bortsett fra å takke for turen :?:

Det begynner å dra seg til nå, så å operere med 3 på topp eller 5 på topp-lister skal en være varsom med. Det har jo blitt så mye flott etterhvert. Men den morrastunden på Tjørnholstind er uten tvil helt DER OPPE! :D

Om Stølsmaradalstind er kjærestetoppen min så er Tjørnholstind "barndomstoppen" min. Første toppen jeg kom på var Steinflytind i juni 1992, og vi visste ikke at det bare var fortoppen. Vi nøyde oss med Steinflytind fordi det så såpass vrient ut videre, og hele gjengen var for lat til å gå ned og skrå videre opp. I åras løp har jeg vært på massivet 6 ganger, 5 ganger på begge toppene. Og Tjørnholstind skuffer aldri! Det er så flott og luftig der oppe, egga tar seg godt ut både fra Steinflytind og hovedtoppen. Gjendealpenes kjerneområde fenger som bare det, og jeg gikk ikke lei av utsikten et sekund. Ofte blir man jo mett etter det første magiske kvarteret.

Jeg tenkte over en god del ting på toppen ("Jøss, kan du tenke?" som nabokompisen sier). Om alt dette "barndomsopplegget", på Fønhus og Reinsbukken på Jotunfjell, og på tragedien som hendte ved Steinflytind i fjor sommer. Sjøl hadde jeg det helt topp nedi kuldegropa mi, med det digre berget som skjermet meg fra det ca 400 meter loddrette stupet mot Nordre Tjørnholet. Nesten altoverskyggende var tanken på hvor godt det var å være i Gjendealpene igjen.

Gode, gamle Gjendealpene! Hit lengter jeg hver vår.

Hurrungane er flottest og villest og har Gjertvasstind og søte Stølsmaradalstind og alt det herlige der, men om noen sier at Gjendealpene er Jotunheimens fineste område så sier jeg meg helt enig. I villhet og skjønnhet er de en god nummer to i Jotunheimen, og i tillegg er området større, og kløner som meg kan boltre seg lettere enn i Hurrungane. Sjøl om man stort sett er i Vågå kommune er også Valdresstemninga til å ta og føle på...

Hadde ikke tenkt over det før, men siden jeg for drøye to år siden fikk Rendalssølen på hjernen var det moro å kjenne den igjen langt der borte i nordøst under soloppgangen også. Rondane var jo trolske så det holdt.

Været i Jotunheimen denne helga var på ingen måte bra nok for meg, men det geniale med å overnatte på topper er at man får det perfekte været likevel. Så degenererer det utpå dagen, men det gjaldt stort sett bare for resten av heimen, Gjendealpene kunne meske seg med sol og blå himmel helt til vi dro videre fra Tjørnholstind.

Timetringene nord for Tjørnholstind er mer enn bare samling, de gir nydelig utsikt mot hovedtoppen.

Og det er blytungt å ha en toppbestigning med tung sekk bak seg, for Søre Skarvflytind var vond å komme på. Resten har jo Jan Petter greit oppsummert, og på mange måter ble jo leiren her en enda større klassiker! Resten av Skarvflytindan kommer jeg tilbake til på barmarkføre.

Moro var det også å se Søraustre Skarvflyløyfttind-gjengen i fugleperspektiv fra Oksle. :)

Tusen takk for en legendarisk tur Jan Petter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis hadde jeg en god sovepose. Den tåler visstnok 35 minus, men 25 minus er komfortgrensa. Skulle helst brukt en duk over, men den var i ponchomodus, og med bruksanvisninga hjemme gadd jeg ikke å vikle meg inn i problemer med diverse glidelåsstyr, så jeg sjanset på at soveposen holdt noen timer til. Det gjorde den også.

Ganske luftig plass, men ikke verre enn at man virkelig må gå inn for det om man vil forulykke på begge sider.

Ja toppovernattinger står for meg som toppturenes øverste hylle! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var "vakse" gjort, må jeg si! Gratulerer så mye!

Kan dere anbefale samme området i pinsehelgen 2 uker senere, dvs. antar dere at er det nok snø igjen til å gå greit på ski? Eller bør vi satse på Ymelsfjellet fra Geitsætra, som er vårt andre mulige utgangspunkt.

Kom dere over Raudhamran fra Valdresflya, og var det i så fall problemer med å komme over Leirungsåa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det! :)

Er litt usikker på hva jeg skal mene om snøforholda om halvannen uke, men vil tru at en skitur er fullt mulig. Om man må sette igjen skia her og der på vei til topps gjør jo ikke så mye. Syns det var en god del snø egentlig, skjønner ikke helt alt snakk om at det har vært så lite snø i fjellet i vinter. Men det kan jo rett og slett være at våren har vært forholdsvis rik på nedbør, og det har jo vært såpass kjølig at det kanskje ikke har smelta så mye. Det begynte å bli litt bart her og der i liene på begge sider av Leirungsåe nær munningen av dalen, men ellers syntes jeg det var rikelig med snø. Vi var ikke så langt unna Raudhamran på veien innover nei, vi starta fra et par svinger overfor Heimdalsmunnen.

Har hatt fine vårskiturer i området før så seint som første helga i juni for tre år siden, og sjøl om det da begynte å bli veldig mye bart så var ski eneste fornuftige fremkomstmiddel i øvre del av Leirungsdalen. Kan jo legge ved den rapporten her, så kan du se av bildene hva som eventuelt kan vente. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8818&highlight=vestre+leirungstind

Har en mistanke om at det vil være mer snø igjen i pinsa enn det var i starten av juni 2007, så det er nok bare været det står på.

God tur :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.